שתף קטע נבחר

האישה ברחה מהארץ, לבעלה הותר להתחתן עם אישה נוספת

שש שנים אחרי שנסעה לחו"ל עם בנם הקטן ולא שבה, ומשום שלא ניתן לחייב אותה בגט, החליט בית הדין הרבני בתל אביב על הצעד החריג

בית הדין הרבני האזורי בתל אביב קיבל לאחרונה את תביעתו של גבר שאשתו ברחה מהארץ עם בנם המשותף, ונתן לו היתר להינשא לאישה נוספת. הדיינים - הרב צבי בן יעקב, הרב יצחק הדאיה והרב משה בצרי – קבעו כי מאחר שבחלוף שש שנים מיקומה אינו ידוע, והיא מונעת ממנו מצוות פרו ורבו, הרי שיש להתיר לו לשאת אישה שנייה.

 

בני הזוג נישאו ב-2011, וכחצי שנה לאחר מכן עבר הבעל תאונת דרכים קשה שבה נפצע אנושות. הוא אושפז לזמן ארוך, וכיום נמצא בשלב של שיקום שמטרתו חזרה לשגרה. כמה חודשים לאחר התאונה, באוגוסט 2012, טסה האישה עם בנם הקטין לביקור משפחתי של עשרה ימים בצרפת, אך מעולם לא חזרה ממנו.

 

במהלך 2014-2013 ניהל הבעל תביעה להשבת בנו. בית משפט במארסיי קבע שהבן נחטף והורה להחזירו לישראל. בית המשפט למשפחה בישראל קבע כי להורים תהיה משמורת משותפת אחרי שהאישה תחזור.

 

אלא שבמקום למלא אחר פסקי הדין של בית המשפט בצרפת, האישה עברה למדינה אחרת, שאינה חתומה על אמנת האג (האמנה בדבר חטיפת ילדים) ושאין לה הסכם הסגרה עם ישראל. בתוך כך התנהל מו"מ בין דיין בבית הדין הרבני בפאריס לבין אביה של האישה, שהציע הסכם גירושים שבמסגרתו יבוטלו כל תביעות הבעל, הבן יישאר עם אמו, שתשוב לצרפת, ואז ייקבעו הסדרים שבהם הבעל יוכל לבקר את בנו שם.

 

אבל הבעל לא הסכים לתנאים אלה, ובמצב זה, שבו הצדדים פרודים במשך יותר משש שנים ואין תקשורת ישירה עם האישה, הוא עתר לחייב אותה בגט, ובהיעדר אפשרות אחרת – לתת לו היתר נישואים.

 

הדיינים בבית הדין הרבני בתל אביב סקרו פסיקות הלכה רבות בסוגיה של היתר נישואים לבעל שאשתו עזבה, והציגו כמה נימוקים הלכתיים לקביעתם. הם הצביעו על העובדה שמקומה של האישה לא נודע, על העובדה שהיא מכשילה את בעלה ומונעת ממנו לקיים מצוות פרו ורבו, וכן מסרבת להופיע בבית הדין. כל אלה, לפיכך, הצדיקו את התרת האיסור לשאת אישה שנייה.

 

"בנדון דידן שמסרבת לבוא לדין תורה וגם מסרבת לדור עימו, והיא ברחה זה שש שנים, ומקומה כיום לא ידוע, ואינה מגיבה לכתבי בית הדין, כאשר על פי דין ועל פי ההלכה היא חייבת לדון בבית הדין בתל אביב, הרי שיש להתיר לבעל לשאת אישה שנייה", כתבו.

 

הדיינים הבהירו כי קביעה זו נובעת בין היתר מכך שהאישה מתחבאת מאימת החוק, ואין אפשרות לחייב אותה לקבל גט. פסק הדין, הדגישו, מותנה לפי ההלכה באישור נשיא בית הדין הרבני הגדול ובחתימת מאה רבנים.

 

בתוך כך, לנוכח המצב הסבוך והעובדה שהאב לא ראה את בנו כמה שנים, הדיינים ציינו כי "טוב תעשה האישה אם בחלון הזמן שנותר תמנה בא כוח שינהל משא ומתן עם בא כוח הבעל".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים