שתף קטע נבחר

פרסום ראשון: 42 קווי אוטובוס חדשים בירושלים

משרד התחבורה יפרסם מחר מכרזים להפעלת 80 קווי אוטובוס בבירה, שמחציתם יעברו במסלולים חדשים ואף ייסעו בכביש בגין. החברות יידרשו להוסיף תא נפרד לנהג - ולאפשר כניסה מכל הדלתות לאור רפורמת ה"רב-קו". אלו מפות הקווים החדשים

בקרוב: עשרות קווים חדשים בירושלים (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
בקרוב: עשרות קווים חדשים בירושלים(צילום: אלי מנדלבאום)

פרסום ראשון: מחר (יום חמישי) יתפרסמו שני מכרזים חדשים להפעלת כ-80 קווי אוטובוס בירושלים – 42 מהם יפעלו במסלולים חדשים לחלוטין, חלקם לראשונה ייסעו דרך כביש בגין בעיר. הקווים צפויים להיכנס לפעילות מלאה בפתח שנת 2020.

 

המכרזים כוללים הפעלה של 810 אוטובוסים חדשים, מהם כ-200 אוטובוסים חשמליים. מרבית הקווים שיצאו למכרז הינם קווים שמופעלים כיום על ידי חברת "אגד" שעד כה אחזה במונופול בעיר, ובסיום המהלך אמורים הזוכים בשני המכרזים להחזיק בנתח של 60% מהשוק הירושלמי, בעוד "אגד" תמשיך לשלוט ב-40% מהשוק בלבד.

 

ברקע התקיפה של נהג האוטובוס נידאל אלקפיה בשבוע שעבר, והפגנת הנהגים מול הכנסת בדרישה להוספת תא מופרד לנהג, תנאי המכרז בירושלים דורשים כי בכל האוטובוסים החדשים יהיה תא נהג מופרד מהנוסעים כדי לשמירה על ביטחונו. כמו כן החברות הזוכות יחויבו לאפשר עלייה לאוטובוס מכל הדלתות, כחלק מרפורמת התשלום ברב-קו בלבד. בשורה נוספת עבור התושבים בבירה, היא שהחברות יהיו מחויבות להציב שלטי מידע אלקטרונים אשר יעדכנו את הנוסעים בזמן אמת על הגעת האוטובוס בכל תחנות הקווים.

 

אחד הדברים שמטרידים את תושבי הבירה בשנים האחרונות הוא המחסור בקווים מהירים מהשכונות לאזורי תעסוקה. כך למשל קיים מחסור בקו אוטובוס מאזור התעשייה "הר חוצבים" אל התחנה המרכזית. הדבר אף היווה מכשול למול חברות עסקיות ששקלו את מעברן לירושלים, והתייחסו למחסור בתחבורה הציבורית באזורי התעשייה כנקודת תורפה משמעותית, בשאלת המעבר לבירה. הקווים החדשים מבקשים לענות על מענה זה, עם ארבעה קווים חדשים מהשכונות (נווה יעקב, דרום מערב העיר, חומת שמואל ותלפיות מזרח) אל אזור הר חוצבים, וקווים נוספים לאזור התעשייה בגבעת שאול.

 

בעיה נוספת הקיימת בעיר היא מחסור בקווים ישירים מהשכונות לאזורי המסחר במרכז העיר ולכניסה אליה, שבה נמצאת כיום גם תחנת רכבת ישראל החדשה. המצב הקיים כיום בשכונות כדוגמת גילה, רמות, ארמון הנציב והר חומה, הם קווי אוטובוס העוברים במסלולים ארוכים ובתדירות נמוכה, כך שתושבי השכונות מוצאים עצמם בנסיעה של יותר משעה בדרכם לכניסה לעיר. נסיעה שברכב פרטי תימשך דקות בודדות עד רבע שעה בלבד, יכולה לקחת עד פי ארבעה מהזמן בתחבורה הציבורית.

 

הקווים החדשים צפויים לספק מענה גם לכך. כך לדוגמה, קו חדש יחבר בין שכונת תלפיות-מזרח, מתחם התחנה הראשונה, קטמון, שערי צדק וגבעת שאול. קו אחר יחל את נסיעתו בהר הצופים, יעבור בשכונות רחביה, גבעת רם וייסע לכיוון תחנת הרכבת הקלה בהר הרצל.

 

מפות הקווים החדשים (לחצו להגדלה):

 


 


 


 


 


 

תושבים ופעילים חברתיים בעיר, בהם ארגון "15 דקות", הלינו על כך שכיום אין קווי אוטובוס העוברים דרך כביש בגין החדש, המאפשר נסיעה קצרה יותר מהשכונות אל מרכז העיר והכניסה לעיר. ואכן על פי מכרז משרד התחבורה, שמונה קווים חדשים צפויים לעבור דרך הכביש. בעניין שאלת נתיבי תחבורה ציבורית חדשים, מסביר גורם במשרד התחבורה כי במקביל ליציאת המכרז לדרך נעשות בדיקות היתכנות לסימון צירי נסיעה חדשים עבור התחבורה הציבורית בעיר.

משרד התחבורה דורש לחבר את השכונות למרכז העיר (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
משרד התחבורה דורש לחבר את השכונות למרכז העיר(צילום: גיל יוחנן)

תדירות הקווים היא סוגיה נוספת שמקשה על צרכני התחבורה הציבורית בעיר. על פי נתוני חברת אגד, בשנת 2017 קרוב ל-10% מהנסיעות המתוכננות בבירה כלל לא יצאו לדרך. כך למשל, קו שתדירותו היא הגעה אחת ל-20 דקות, שלא יצא לדרך, גרם לכך שהממתינים לו בתחנה, נאלצו לחכות כפול מהזמן – 40 דקות.

 

בעקבות המכרז, טוענים במשרד התחבורה כי שעות הפעילות של קווים מרכזיים יקוצרו משמעותית. נוסף לכך, יופעלו בעיר לראשונה מדי יום 14 קווי אוטובוס עד לשעה 02:30 בלילה, כאשר שניים מתוכם יעשו את המסלול המקביל למסלולה של הרכבת הקלה, לאחר שעות סיום פעילותה.

 

לטובת הסטודנטים הלומדים בעיר יופעל קו מהיר חדש מגבעת רם והתחנה המרכזית להר הצופים. בנוסף, יחוזקו הקווים המשמשים את התיירים, כמו קו ישיר מהרכבת הקלה לכיוון הכותל המערבי, שיפעל במסלול סובב העיר העתיקה כולל תחנה ברחבת הגורן שבסמוך לכותל המערבי. כמו כן, יתוגברו קווי השירות 1, 3 ו-38 המובילים לכותל המערבי.

ישראל כץ באולפן ynet (צילום: אבי מועלם )
השר ישראל כץ. "יעד לאומי"(צילום: אבי מועלם )
 

שר התחבורה ישראל כץ אמר ל-ynet: "התכנית המהפכנית נועדה להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית, ולשפר את השירות לציבור הנוסעים. זהו אחד היעדים המרכזיים שאני מקדם מיום כניסתי לתפקיד. מדובר ביעד לאומי התורם לכלכלה, לחברה, לאיכות הסביבה ולאיכות החיים של כל תושבי ישראל".

 

מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב, מסר כי הקווים החדשים "יקצרו את זמני הנסיעה והם בשורות עבור תושבי ירושלים". הוא הוסיף כי "אנחנו קוראים לכל הגורמים להמשיך להקשיב לרחשי הציבור ולבקשות מהשטח כדי לוודא שהיישום יענה על הצרכים".

 

ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בישראל, אמר: "עם פתיחתם של קווי תחבורה חדשים חשוב לזכור שישנם תנאים בסיסים שבלעדיהם לא ניתן להבטיח את בטיחות הציבור. אי-הצבת תחנות רענון על פי דרישת ארגון נהגי האוטובוסים בישראל היא אות קין ותוכל לסכן את שלום הנוסעים. הארגון דורש משר התחבורה להמשיך ולאמץ את שאר סעיפי המתווה בנוסף להפרדה בין הנהג לנוסעים ולשפר את המצב הקיים בנושא הביטחון והבטיחות הרעועים".


פורסם לראשונה 19/12/2018 11:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי מנדלבאום
ירושלים
צילום: אלי מנדלבאום
מומלצים