שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הבעיות בחוק הגבלת השימוש במזומן
    מה יעשו אלה שהבנקים לא פותחים להם חשבון? מדוע החוק לא מבחין בין אזרח שומר חוק לבין מעלים מס? ומה עם העומס על רשות המסים? דעה

     

    עכבר מחשב ושטרות כסף (אילוסטרציה: Shutterstock)
    .(אילוסטרציה: Shutterstock)

    בתחילת השנה האזרחית צפוי להיכנס לתוקפו החוק להגבלת השימוש במזומן שמטרתו צמצום ההון השחור. מדובר בחוק נעדר אח ורע שמהווה רשת איסורים נרחבת מזן חדש, המקימה רגולציה על סחר במזומן באמצעות איסורים פלילים וענישה אזרחית ללא מיקוד לסוג הפעילות או השווקים.

     

    בחוק נקבע איסור על שימוש במזומן בכל סוגי העסקאות האפשריים בשוק, כלומר: מכירה או קנייה של נכס או שירות וכן תרומות, הלוואות, שכר עבודה ואיך לא – גם מתנות. כמו כן, במקרים שבהם העסקה היא מתן שירות מתמשך, ייחשב כל תשלום חודשי כעסקה אחת.

     

    החוק חל על עסקאות במדרגים משתנים לפי סוגי האנשים: במערכת יחסים מול עוסק, הן על העוסק נאסר לקבל והן על הפרט נאסר לתת תשלום במזומן מעל 10% משווי העסקה, שמוגבלת לתקרה במזומן של עד 11 אלף שקל.

     

    ככל שמדובר בתייר, נקבע איסור תשלום מזומן לתקרה בסך של 55 אלף שקל, כאשר האיסור על נתינת התשלום חל גם על התייר. בכל הנוגע לעסקה בין שני פרטים, קיים איסור זהה אך בתקרה גמישה יותר של 50 אלף שקל במזומן.

     

    במטרה לצמצם את השוק השחור, החוק קובע מגבלה על הסבת שיקים. כך נקבע איסור הן על נתינה והן על קבלה של שיק מוסב לעוסק, מבלי שרשום בו את שם המסב. האיסור חל אף בין אנשים פרטיים החל מ-5,000 שקל.

     

    החוק לא חל על עסקאות הכוללות לפחות צד אחד שהוא תושב השטחים, וזאת ככל הנראה בשל השימוש במזומן כאפשרות התשלום היחידה. חריג נוסף נוגע להעברת מזומן בין קרובי משפחה בדרגות הכוללות את בן/בת הזוג: אחים, דודים, הורים, סבים, נכדים וכאמור בני זוג. אולם החריג לא יעמוד כאשר מדובר במערכת יחסים של עובד-מעסיק שהם קרובי משפחה.

     

    קנסות ומאסר

    הסנקציה הצפויה בגין הפרת הוראות החוק היא בדמות קנסות אזרחיים וענישה פלילית. בתחום הקנס האזרחי מדובר במדרג משתנה, בהתאם לסך המזומן ששולם בפועל, וזאת הן ביחס למקבל והן ביחס לנותן.

     

    סכום הקנס משתנה בהתאם לגובה סכום המזומן ששולם: עד ל-25 אלף שקל יעמוד שיעור הקנס על 15%. מעבר לכך ועד עד ל-50 אלף שקל יהיה שיעור הקנס 20%, ואילו בשימוש מעל לכך, שיעור הקנס יעמוד על 30%.

     

    במקרים שבהם ניתן להוכיח שנעשו פעולות במטרה להתחמק מהאיסורים בחוק, כגון פיצול מלאכותי של עסקה או רישום פרטים כוזב, העבירה תגרור פתיחה בהליך פלילי וענישה של עד שלוש שנות מאסר.

     

    בעיות צפויות

    לטעמי החוק מעורר כמה בעיות. הבולטת שבהן נוגעת לאוכלוסיות שיכולות לפעול אך ורק במזומן, הואיל והבנקים מסרבים לפתוח להן חשבון בנק או מסרבים לתת להם את האפשרות לבצע עסקאות בכרטיסי אשראי או בצ'קים, עקב קיומם של הליכים משפטיים שונים כגון הוצאה לפועל, פשיטת רגל, או אנשים שחשבונם הוגבל עקב החזרת צ'קים.

     

    בעיה דומה מתעוררת בנוגע לאוכלוסייה שמקדמת דנא אינן מתנהלות מול הבנקים ומחזיקים כספים במזומן, מסיבות של גיל או מגזר.

     

    בנוסף נשאלת השאלה מדוע החוק לא מבחין בין אזרח המשלם מסים כדין ומחזיק מזומן לבין מעלימי מסים, שכן החוק מתייחס לשניהם במידה שווה הן בגובה הקנס האזרחי והן בסנקציה הפלילית.

     

    כמו כן, בכל הקשור למגבלה מול תיירים, לא ברור מי ייחשב כתייר ובעיקר כיצד ידע העוסק לזהותו.

     

    קושי נוסף מתעורר לנוכח העובדה שרשות המסים היא שתהיה אמונה על אכיפת החוק, דבר שכשלעצמו מעורר את השאלה כיצד ייושם החוק בפועל. בהקשר זה יש לזכור שרשות המסים נתונה מזה שנים לעומס רב, ואחוז בעלי העסקים הנבדקים על ידה קטן מאוד.

     

    רק ימים יגידו האם הציבור יכול לעמוד בגזירות החוק והאם הון השחור אכן יצומצם או שמא יושחר עוד יותר.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    אילוסטרציה
    צילום: shutterstock
    סטודיו תומאס
    עו"ד עמית בר-טוב
    סטודיו תומאס
    מומלצים