שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בגיל 17 חוקרות על אוטיזם ואלצהיימר
    הלל חוקרת על אבחון מהיר יותר לאוטיזם, רוני חוקרת מחלות נוירולוגיות שמקורן במוח, ושתיהן מכירות את הנושא מקרוב. איך הן תורמות למחקר ובמה השתנו חייהן? ראיון אופטימי במיוחד

    בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

     

    הן מכירות מקרוב את הנושא, רואות איך המעבדה משתלבת עם החיים האמיתים ומלאות מוטיבציה ללמוד ולחקור תהליכים במוח, בגלל סיפורן האישי. לרגל עיצומה של תקופת ההרשמה לתוכניות מרכז מדעני העתיד - אלפא, אידיאה ואודיסיאה, שמסתיימת ב-15 בינואר, שתי נערות מספרות על הסיבות שמניעות אותן לחקור.

     

    "יש לי אח בן 13 עם אספרגר. הוא אוטיסט ברמת תפקוד גבוהה", מספרת הלל פיאמנטה (16) ממצפה נטופה. "לפרויקט 'אלפא' באוניברסיטת אריאל הגעתי בגלל שהתחום מאוד עניין אותי, בין השאר כי אני מכירה מקרוב, מודעת אולי יותר מאנשים אחרים. בחרתי להתעסק באוטיזם ולעזור לעולם".

     

    שתפי במחקר שאת עוסקת בו.

    "הנבדקים מתבקשים לבצע משימות בסיסיות של אינטרקציה חברתית של חיקוי וסנכרון בין אישי. בונים אלגוריתמים של מכונה שלומדת לאבחן את האוטיסט על פי התבנית, וככה נוצר כלי אוטומטי חכם לאבחון אוטיסטים ללא התערבות אנושית. כיום תהליך אבחון של אוטיזם הוא ארוך, ובשלב מאוחר יחסית. בעזרת המכשיר הזה אפשר לאבחן משלב הינקות ובצורה קלה יותר".

     

    הלל פיאמנטה (צילום: אלבום משפחתי)
    הלל פיאמנטה(צילום: אלבום משפחתי)

    איך הלימודים והמחקר משפיעים עליך?

    "השילוב של מוח ומחשבים זה דבר מדהים בעיני. יש דד ליינים ומשמעת עצמית. זה חיזק אותי מאוד, נתן לי תחושה טובה שאני עושה את זה. הזדמנות ענקית שזכיתי בה. קצת שינה לי את החיים במובן מסוים. אני שם שנתיים ואם קצת מסתכלת אחורה, רואה את השינוי שעברתי - השתפשפתי קצת, למדתי איך העולם עובד, התבגרתי וזה עוזר בהמון תחומים בחיים".

     

    את מרגישה שאת תורמת למחקר בזכות הניסיון האישי?

    "אני מביאה ניסיון מהחקר המשפחתי ורואה מקרוב איך זה נראה בחיים האמיתיים, איך המחקר עובד ברמה הנוירולוגית. יש מעבדה, יש מציאות וזה מתחבר".

     

    מה דורשים ממך הלימודים?

    "הם מאוד תובעניים. יש המון עבודה בבית וצריך לעשות את המקסימום הנדרש. בבית אני קוראת המון, כותבת מתכתבת עם המנחה. זו עבודה קשה אבל שווה. אני מרגישה שזה עזר לי להיות טובה יותר עם עצמי. למדתי לדחות סיפוקים משום שזה תהליך עבודה ארוך, עבודה שצוללים לתוכה ומתמסרים לה".

     

    להביא תועלת לבני אדם

    רוני פרוינד (17) מפתח תקווה משתתפת בפרויקט "אלפא" במכון ויצמן ולומדת איך לנתח נתונים בנושא מדעי-חברתי ולהציג אותם. "חקרנו גן שמבטא חלבון שתפקידו לווסת את הפעולה של גנים אחרים. כלומר הוא משפיע על אילו גנים יבואו לידי ביטוי ואילו לא. אנחנו התמקדנו באזור של המוח. ראינו שהחלבון נמצא באזורים הקשורים למחלות נוירולוגיות והצלחנו למחוק אותו בתהליך של הנדסה גנטית, וזאת כדי לבדוק את ההשפעות שלו על מחלות נוירולוגיות שמקורן במוח כמו אלצהיימר ו-ALS. זהו תהליך ארוך. הגענו לתוצאות התחלתיות ויש לפרויקט פוטנציאל להמשך".

     

    למה בחרת בנושא?

    "אני אוהבת ביולוגיה, תחום שיכול להביא תועלת לבני אדם. חקרנו תחום שלא נוגעים בו, כמעט ולא נחקר, למרות שהוא נפוץ בקרב אנשים והיה לנו חשוב לקדם כמה שאפשר. אני מכירה מקרוב אנשים החולים במחלות נוירולוגיות. הפרויקט סקרן וההכרות האישית תרמה לרצון לחקור וללמוד עוד את הנושא. ראיתי אנשים שנפגעו מהמחלה וזה נתן יותר מוטיבציה ורצון לחקור".

     

    רוני פרוינד (צילום: אלבום פרטי)
    רוני פרוינד(צילום: אלבום פרטי)

    מה את מביאה איתך למחקר?

    "יש בי חלק שמבין שאני לא יודעת הכל וזה מביא איתו המון סקרנות ורצון ללמוד. אני מגיעה עם רצון להקשיב, פתוחה יותר לקבל ולספוג חומר חדש. לקח לי זמן עד שהתמקמתי, בכל זאת מדובר על מחקר מדעי.

    ישבתי בצד והקשבתי בשקט עד שהכל חלחל. זה היה תהליך למידה שממנו צמחתי".

     

    איך הפרויקט תרם לך?

    "למדתי לקרוא ולכתוב מאמרים מדעים באנגלית, אני יודעת לקרוא פרוטוקול ולעשות ניסוי כמעט באופן עצמאי. למדתי להרצות על המחקר מול אנשים וגם נוצרו קשרים חברתיים טובים. הסביבה מאוד תמכה. המשפחה מעודדת, החברים פרגנו ובית הספר תמך".

     

    מה המסר שלך לתלמידים?

    "אלו לא לימודים רגילים אלא מחקר. מעבר לתיאוריה, עוסקים בתחומים שרלוונטיים וחיוניים לחיים. אנחנו חיים את זה, תורמים לחברה. אני תמיד מחפשת את הפלוס. הפרויקט מפתח יכולות אישיות ומרוויחים ממנו המון. פרוייקט שיכול לפתוח דלתות לעתיד".

     

    מרב יחזקאל, מנהלת תכנית אלפא, אוניברסיטת אריאל בשומרון: "התכנית מעניקה לתלמידות את ההזדמנות לחקור נושא שבוער בהן והן מחוברות אליו.

     

    "ההרגשה של תלמידה שהיא לוקחת חלק במחקר שיכול להביא לפריצת דרך משמעותית שתשפיע על חיים של אנשים, לעיתים אפילו כאלו הקרובים אליה, היא מדהימה. התכנית נותנת לה אפשרות להגיע לגילויים מדעיים חדשים שיכולים לשפר חיים ואף לשנות מציאות. זו ללא ספק חוויה מרגשת ומעצימה"

     

    ד"ר אורני מרבאום סלנט, מנהלת תכנית אלפא, מכון וייצמן למדע: "תוכנית אלפא מאפשרת לתלמידים מחוננים ומצטיינים לבצע מחקר מדעי מעמיק בחזית המדע. ההזדמנות שניתנת לתלמידים לבחור ולחקור נושא הקרוב לליבם או לסביבתם הקרובה מגביר את התשוקה לעסוק במחקר ולמצוא פתרון מדעי לבעיה.

     

    "הקשר בין מחקר מדעי והתרומה לקהילה תורם רבות לתלמידים מבחינה אישית. תרבות ההשתתפות והתמודדות עם מציאת פתרונות לבעיות מחיי היום יום, מעצימה אצל התלמידים את הרגשת הסיפוק והאמונה ביכולותיהם האישיות, ואת הרצון שלהם להיות מעורבים ומשפיעים על החברה בה הם חיים".

     

    בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אלבום פרטי
    "זו עבודה קשה אבל שווה"
    צילום: אלבום פרטי
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים