שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    בדרך לסילבסטר: הדרך הכי טובה למנוע הנגאובר

    אם גם אתם מצטרפים לעולם ומתכוונים לחגוג את השנה האזרחית החדשה בליווי לא מעט אלכוהול, תתכוננו לבוקר שאחרי - שילווה ככל הנראה בכאבי ראש, בחילות, עייפות ועוד תסמינים שיוציאו לכם פחות או יותר את החשק לחיות. כך תוכלו למנוע את החמרמורת ולקום מהמיטה

    חגיגות השנה האזרחית החדשה "נפלו" הפעם דווקא על הלילה שבין שני לשלישי, מה שאומר שאין לרבים מאיתנו את הפריבילגיה לישון מחר עד מאוחר. אז מה ימנע מכם את התחושה האיומה של חמרמורת (הנגאובר) הבוקר שאחרי ומה מההמלצות הם סתם סיפורי סבתא ולא יעזרו לכם להרגיש יותר טוב?

     

    לפני הכל, נסביר מהי בכלל חמרמורת. "הנגאובר" הוא ביטוי מהמאה ה-19 שמשמעו "עסק לא גמור". ואכן, כיום הוא בא לציין את העובדה שהאלכוהול אולי עזר לכם לבלות בנעימים בלילה, אבל בכך לא הסתיים תפקידו והוא מותיר אתכם עם כאב ראש, בחילות, ישנוניות, צימאון ורגישות לאור ולרעש. הנגאובר נמשך לרוב 12 עד 36 שעות, אולם קיימים גם דיווחים על הנגאובר שנמשך 72 שעות לאחר כוס המשקה האחרונה.

     

    למה זה קורה?

    ההנגאובר הוא תוצאה של שילוב השפעות כימיות על הגוף והמוח. נתחיל באתנול, הוא האלכוהול שבמשקה. לאתנול יש השפעה מייבשת על הגוף דרך הגברת ייצור השתן. התוצאה היא התייבשות, הגורמת לכאב ראש, עייפות ויובש בפה. בתוך כך, ההתייבשות גורמת להתכווצות מזערית גם של רקמת המוח מן הגולגולת.

     

    הבחילות האופייניות להנגאובר נגרמות מייצור מוגבר של החומר NADH (ניקואינטמיד אדנין דינוקלאוטיד). מדובר במרכיב המסייע להאצת תהליכים כימיים בתאים. הוא משחק תפקיד חשוב בהובלה של מטענים חשמליים בתא. ייצור מוגבר של NADH גורם לירידה ברמת הסוכר בדם (היפוגליקמיה), מה שמוסיף לתחושת הבחילות, החולשה והרעב.

     

    עדיף לאכול לפני שתיית אלכוהול (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    עדיף לאכול לפני שתיית אלכוהול(צילום: shutterstock)

    תהליכים כימיים נוספים בהם קשור האתנול מביאים לירידה נוספת ברמות הסוכר  הפעם בתאי הגוף. הסיבה לכך היא פירוק של האתנול על ידי אנזימים בכבד, לחומר אצטאלדהיד וחומצה אצטית. פירוק זה גורם ליצירת חומרים נוספים הפוגמים ביכולתו של הכבד לספק גלוקוז לתאי הגוף. שלב זה מחמיר את העייפות, החולשה, פוגם בכושר הריכוז וגורם גם לשינויים במצב הרוח.

     

    שתיית אלכוהול גורמת לנימים שבעור הפנים להתרחב, התרחבות שמתבטאת באדמומיות בפנים. אולם כשמתחילה השפעת ההנגאובר, אותם נימים חוזרים לקוטרם, מה שגורם לכאב הראש. צריכת יתר של אלכוהול גורמת גם למחסור בוויטמין B12. על פי השערות מדענים, המחסור הזמני הזה תורם כנראה לתחושת הדכדוך האופיינית להנגאובר.

     

    יש לא מעט מיתוסים ואגדות אורבניות שמבטיחות להעלים את ההנגאובר. נפרט על הבולטים שבהם ונסביר לכם למה הם לא רק לא מועילים, אלא לעיתים עלולים אף להזיק:

     

    עוד אלכוהול - אם אתם רוצים להחמיר את המצב

    ההמלצה לשתות עוד אלכוהול ביום שלמחרת, כדי לכאורה לאזן את רמת האלכוהול וגם להרגיע את החמרמורת. כמובן שזה לא נכון, ושכמות נוספת של אלכוהול רק תחמיר את המצב. כדי לעבד את האלכוהול הגוף עושה שימוש בכמויות גבוהות של נוזלים, וכך נגרמת התייבשות. ולכן הוספת אלכוהול היא מסוכנת ולא יעילה.

     

    יין או וודקה? מחקר מצא שכל משקה משפיע אחרת על מצב הרוח

     

    אקמול - האגדה המסוכנת

    טיפ נוסף שלא יעבוד, הוא לקחת אקמול וכמה שיותר. אקמול או דקסמול הן תרופות יעילות להורדת חום ושיכוך כאבים, אבל מסוכנות ביותר אצל מי ששתה אלכוהול ובמיוחד בכמויות גבוהות. הפראצטמול עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לכבד, כמו גם האלכוהול. ולכן תוספת שלו עבור מי ששתה אלכוהול עלולה להיות מסוכנת ביותר.

     

    ארוחת בוקר שומנית - עצה גרועה

    מיתוס נוסף ממליץ לאכול ארוחת בוקר שומנית. אבל זה ממש לא רעיון טוב. בבוקר שאחרי שתיית האלכוהול, המשקה החריף כבר השפיע על הכבד ועל המוח, והוספת שומן לגוף עלולה רק להחמיר את תחושת העייפות וכאב הראש ולהאט את פעילות הכבד שמנסה ללא הרף להיפטר מהאלכוהול ששתיתם.

     

    לישון את זה

    עוד "עצת חברים" גורסת שיש לישון, והרבה. ברור שהדבר האחרון שאדם בהנגאובר רוצה זה לקום מהמיטה אבל זה דווקא כן מה שאתם צריכים לעשות. האלכוהול מתפנה מהגוף בשתי דרכים – דרך השתן ודרך הנשימה. כך שאם תבצעו פעילות גופנית, תזרימו דם, תגרמו ליותר ייצור שתן, קצב הנשימות יגבר – וכך מהירות פינוי האלכוהול מגופכם.

     

    קומו מהמיטה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    קומו מהמיטה(צילום: shutterstock)

    לחם הוא לא ספוג

    ומה עם העצה לאכול לחם לפני השתייה כדי לספוג את האלכוהול? מצטערים, אבל לחם לא פועל בגוף כמו ספוג. הוא מתחיל את תהליכי העיכול שלו כבר בפה, וכשהוא מגיע לקיבה הוא נראה יותר כמו עיסה דלילה מאשר ספוג. ודאי שהוא לא מגיע לכבד, ואינו סופג מאומה בגוף. במקום זאת, עדיף לאכול ארוחה שומנית לפני שתיית האלכוהול, שכן שומן מעכב את פינוי הקיבה ואת תנועתיות הקיבה, כך שהאלכוהול יעוכל גם הוא לאט יותר.

     

    קפה שחור - יגביר את הבחילה

    והאם קפה שחור יציל אתכם? מצטערים שוב, אבל האגדה הזו לפיה קפה שחור יעביר את ההנגאובר, היא כל כך לא נכונה. למעשה, רמות גבוהות של קפאין יחמירו את הבחילה שאתם מרגישים. הקפאין אמנם מגביר מעט את תחושת העירנות והמיקוד, אבל הוא ממש לא עוזר לגוף לעבד מהר יותר את האלכוהול שצברתם.

     

    מה כן אפשר לעשות?

    • שתו מים לפני ובזמן שתיית האלכוהול: שתייה מרובה תדלל את כמות האלכוהול בדם ותפחית את השפעתו על הגוף.

     

    • אכלו פחמימות: מזון עשיר בפחמימות כמו מוצרי מאפה או פסטות יעלה את רמת הסוכר בדם לזמן ממושך יותר ויפחית את הסיכון להיפוגליקמיה (רמת סוכר נמוכה).

     

    • לא לקחת אקמול: הראש מתפוצץ? אל תטלו תרופות המכילות פראצטמול (המצוי באקמול, דקסמול ותרופות רבות אחרות), שכן הוא עלול לפגוע בכבד ולהאט את פירוק האלכוהול מהגוף.

     

    • ויטמין B6: מספר מחקרים מצאו כי ויטמין זה מפחית את הסיכון לחוות הנגאובר. וכשזה כבר קורה, הוויטמין מפחית את עוצמת התסמינים. לנסות לא יזיק. תמצאו אותו בחומוס, אורז, עגבניות, ביצים, קטניות, בננות ועוד.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    קפה שחור לא יציל אתכם
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים