שתף קטע נבחר

הפתעה לשנה החדשה: המדינה מייקרת גם את ההיברידיות

נוסחת המס הירוק החדש שתעודכן בעוד שבועות ספורים תטלטל את שוק הרכב, שבוע לפני הבחירות. היברידיות עממיות יתייקרו ב-30 אלף שקל אבל גם דגמי בנזין ודיזל יפגעו: דוגמאות: קיה פיקנטו תתייקר ב-9,000 שקלים, פיז'ו 3008 ב-13 אלף. רשות המסים: זו רק טיוטה

היסטוריה קטנה בשוק הרכב הישראלי. יונדאי איוניק סיימה את 2018 כמכונית הנמכרת ביותר בארץ, בפעם הראשונה שבה עושה זאת מכונית משפחתית והיברידית, דווקא בעידן שבו רוב הרוכשים מעדיפים רכבי פנאי שונים. הקוריאנית החסכונית מסרה השנה כ-10,200 מכוניות והקדימה ממש על קו הסיום את קיה ספורטאז' שסיים עם כ-150 מכוניות פחות.

 

יונדאי איוניק - מספר 1 בשוק הרכב, ומתייקרת (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
יונדאי איוניק - מספר 1 בשוק הרכב, ומתייקרת(צילום: ניר בן זקן)

 

החדשות הפחות טובות הן שמדובר כנראה בהישג חד-פעמי: רשות המסים, המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה פירסמו אתמול את הנוסחה החדשה לחישוב המס הירוק, שתיכנס לתוקף ב-1 באפריל. לפי נוסחה זו, כל הדגמים ההיברידיים הפופולריים יאבדו את הטבת המס שסייעה להם להפוך אטרקטיביים.

 

שיטת מדידה מחמירה

 

כל מכונית חדשה מקבלת ציון ירוק לפי פליטת המזהמים שלה, כמו CO2 שגורם לאפקט חממה, תחמוצות חנקן ופחממנים שגורמים למחלות ריאה, ופחמן חד-חמצני המסוכן לאדם ולחי. הציון הירוק מציב כל מכונית באחת מ-15 קבוצות זיהום, שלפיהן נקבע איזו הנחה במס הקנייה היא תקבל (עד 17 אלף שקל). כך למשל, מכוניות היברידיות שהציון שלהן מציב אותן בקבוצה 2 מחויבות ב-30% מס קנייה במקום 83%, ואילו היברידיות-נטענות בקבוצה 2 מחויבות רק ב-20% מס קנייה. מכוניות חשמליות לגמרי מחויבות רק ב-10% מס קנייה.

 

המדינה שאינה מתכוונת לוותר על כ-10 מיליארד שקלים בשנה ממסי קניית רכב חדש, דואגת לעדכן את הנוסחה אחת לשנתיים, ולהתאים אותה לרמת הפליטות המשתפרת כל הזמן של המכוניות החדשות. השנה מצטרף לעדכון מעבר לשיטת מדידת המזהמים החדשה באירופה, WLTP, המחמירה יותר מ-NEDC הוותיקה, האמורה לבטא בצורה ריאלית יותר את נתוני הפליטה ואת צריכת הדלק של המכוניות החדשות.

 

רשות המסים הצהירה בחודשים האחרונים שהמטרה היא להתאים את הנוסחה לנתוני הפליטה החדשים ולא להגדיל את גביית המסים - אולם כשהציבו אתמול יבואני הרכב את נתוני הפליטה העדכניים בנוסחה החדשה, התברר אחרת: כל הדגמים ההיברידיים הפופולריים, כמו האיוניק, קיה נירו וטויוטה קורולה החדשה, לא מצליחים להתברג לקבוצת זיהום 2, ומאבדים את הטבת המס כרכב היברידי.

 

המס על קיה נירו למשל יתייקר בכ-30 אלף שקל, ומחירה יעלה לפיכך לאזור 170 אלף שקל. מכוניות מנהלים היברידיות כמו יונדאי סונטה וקיה אופטימה יידרשו לעוד 34 אלף שקל מס. אפילו דגם ירוק במיוחד כמו נירו פלאג אין, היברידית שנטענת מרשת החשמל הביתית ומסוגלת לנסיעה חשמלית של כ-50 ק"מ, תידרש לשלם עוד 10,000 שקל מס, כך שמחירה צפוי לעמוד על 166 אלף שקל. טויוטה פריוס תחויב בתוספת מס של 36 אלף שקל, ואפילו יאריס ההיברידית הקטנה תאבד את ההטבה ותחויב בעוד 18 אלף שקל מס קנייה.

 

גם הג'יפונים חוטפים

ולא רק ההיברידיות חוטפות. הנוסחה החדשה מגדילה את מס הקנייה על מכונית מיני זולה ופופולרית כקיה פיקנטו ב-9,000 שקל. ג'יפון בנזין חסכוני כמו פיג'ו 3008 עם מנוע 1.2 ליטר, עולה מקבוצת זיהום 4 הנמוכה ל-15המירבית, ויחויב בעוד 13 אלף שקל מס. גרסת הדיזל עם מנוע 1.6 ליטר תחויב "רק" בעוד 7,000 שקל. אפילו סוס עבודה של המגזר העסקי כמו סיטרואן ברלינגו, עם מנוע דיזל גם כן, יחויב ב-9,500 שקל נוספים. אפילו ג'יפון קטן כמו קיה סטוניק יחויב בעוד כ-9,000 שקל מס קנייה בגרסת ה-1.4 ליטר ובכ-9,500 שקל בגרסת הליטר החזקה יותר.

 

מנגד, דגמים שמדורגים כבר עכשיו בקבוצות הגבוהות יפגעו מעט אם בכלל. בראשם נמצאים קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון, רבי המכר של שוק הרכבים הגבוהים והאופנתיים. שניהם מדורגים כבר עכשיו בקבוצת זיהום 14, יחויבו בעוד כ-1,000 שקל, ובאופן יחסי ישתפר מצבם לעומת רכבי פנאי מודרניים וחסכוניים משמעותית שיתייקרו בשיעור גבוה בהרבה.

 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "מדובר בטיוטה שנשלחה לקבלת הערות. עדכון הנוסחה מבוצע כדי להתאים את חישוב דרגות הזיהום לטכנולוגיה המשתנה ולאומדן נזקי הפליטות, לצד המעבר לשיטת המדידה החדשה WLTP. מאחר שחלק נכבד מיבואני הרכב, על אף שנדרשו לעשות כן, לא העבירו דיווח למשרד התחבורה ביחס לנתוני הדגמים שלהם בהתאם ל־WLTP - לא ניתן לקבוע בוודאות את השפעת העדכון על כלל יבוא כלי הרכב או היברידים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קיה פיקנטו - התייקרות משמעותית
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים