שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    פלסטינים מצאו את חופת ה-F-15 בחצר ביתם ומסרו לצה"ל
    תושבים בפאתי העיירה סמוע שמדרום לחברון מצאו בחצר ביתם את חופת ה-F-15 שהתנתקה ממנו בטיסת אימונים שגרתית. החלק הועבר לבדיקה טכנית

     

     

    הקלטת רשת הקשר של הטייסים    (דובר צה"ל)

    הקלטת רשת הקשר של הטייסים    (דובר צה"ל)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     
    פלסטינים המתגוררים בפאתי העיירה סמוע שמדרום לחברון מצאו בחצר ביתם את חופת מטוס ה-F-15 שהתנתקה ממנו במהלך טיסת אימונים שגרתית ביום רביעי שעבר. הם העבירו אותה לידי צה"ל. הטייסים הצליחו לנחות בשלום למרות התנאים הפיזיים הקשים. החופה הועברה לגורמים המוסמכים בחיל האוויר להמשך חקירה טכנית.

    חופה מטוס קרב ()
    החופה שמצאו הפלסטינים
     

    מטוס בז F15 (צילום: דובר צהל  )
    מטוס "בז" F-15(צילום: דובר צהל )

    בהקלטה שהפיץ אתמול דובר צה"ל מהתקרית שנחשפה ב"ידיעות אחרונות", נשמעים שני הטייסים הצעירים זמן קצר לאחר ניתוק החופה, בגובה של כתשעה קילומטרים מעל לקרקע. למרבה המזל, השניים הנחיתו את המטוס ללא פגע בבסיס חיל האוויר שהיה במרחק של כ-15 קילומטרים מהם.

     

    בעקבות התקרית קורקע מערך מטוסי ה"בז", וכעת נבחנים כמה כיוונים שהיו יכולים לגרום לתקלה החמורה: תקלה במנגנונים הפירוטכניים של החופה, במנגנון הנעילה שלה או ברכיבים אחרים שלה.

     

    "נלמד ממנגנון הכשל כדי לראות אם זה קשור גם למטוסי קרב אחרים", אמר אתמול קצין בכיר בחיל האוויר. "ניתוק החופה היה בהפתעה, ללא נורית חיווי מקדימה שנדלקה ובלי סימנים מעידים. הצוות הנמיך את המושבים שלו כדי להתכרבל בדפנות תא הטייסים והפגין קור רוח, תרתי משמע, ברעש חזק. הנחיתה התבצעה בצורה די חלקה ובאמצעות חופה משנית.

     

    "הטייס למעשה נחת כמו בנסיעה מהירה על אופנוע, שבה הנהג מוריד ראשו כלפי מטה. זה קרה מאפס ל-100, בבום די גדול, והטייסים דיברו זה עם זה בצעקות. היו שלושה-ארבעה מקרים כאלה בארבעת העשורים האחרונים".

      

    שני הטייסים, בדרגת סרן וסגן, המריאו ביום רביעי בלילה מבסיס תל נוף לכיוון דרום הארץ. באמצע האימון, בגובה רב של כ-30 אלף רגל, ניתקה חופת המטוס מסיבה שאינה ברורה בשלב זה.

     

    הטייסים, שמצאו את עצמם חשופים בתנאים קשים של קור, רוח ורעש, החליטו שלא לנטוש את המטוס בגובה הרב. באומץ לב ובמקצועיות הם עלו מול מגדל הפיקוח בבסיס נבטים ודיווחו על האירוע. הבסיס הוכנס מיד לכוננות גבוהה ונערך לקראת נחיתת החירום.

     

    מי שהאזין לרשת הקשר דיווח על בלבול ולחץ בשניות הראשונות, אבל הטייסים מיד התעשתו, וגורם בכיר בחיל האוויר אמר שהשניים תפקדו בצורה מעוררת כבוד: הם נדרשו להאט את מהירות הטיסה ולהנמיך עד כמה שניתן, ומצד שני לנחות מהר ככל האפשר - וכל זאת מול רוח בעוצמה אדירה וקושי לתקשר ביניהם.

     

    לדברי הגורם הבכיר, בתנאים האלה גם החלטה לנטוש הייתה לגיטימית, אבל השניים הבינו שהם יכולים להנחית את המטוס מבלי לסכן את חייהם. עוד אמר כי מדובר באירוע חריג מאוד, שרק מעטים היו מצליחים לצאת ממנו בחיים ותוך כדי שהם מנחיתים את המטוס בשלום. נדרשה מהם רמה גבוהה של מיומנות טיסה וקור רוח, סיכם הבכיר. בבסיס נבטים, שם נקלטו השניים, הם זכו למחמאות רבות מטייסי הקרב על תושייתם ופעולתם המהירה.

     

    צה"ל: "הצוות פעל באומץ לב" 

    בצה"ל אמרו אתמול כי "במהלך טיסת אימונים שגרתית, מטוס קרב מסוג F-15 ("בז") נחת נחיתה יזומה לאחר התנתקות חופת המטוס ממקומה. צוות האוויר במטוס שלט באירוע והביא את המטוס לנחיתה בטוחה בבסיס חיל האוויר בנבטים.

     

    "הטייס, סרן י', והנווט, סגן ר', ניהלו את האירוע בתנאים מורכבים כאשר היה קיים סיכון ממשי למטוס ולצוותו, בגובה של כ-30,000 רגל (כ-9 קילומטרים מעל פני הים), בתנאי קור קיצוניים ורוח עזה (כ-45 מעלות צלזיוס מתחת לאפס). צוות האוויר בהחלטה משותפת, ולאחר שהבינו את משמעות האירוע והעריכו כי יצליחו לנהג את המטוס לעבר נחיתה בטוחה, דיווחו ליחידת הבקרה על האירוע ופנו לבסיס הקרוב לנחיתה.

     

    "הצוות פעל באומץ לב, בקור רוח, בתכליתיות ובמקצועיות תוך עבודת צוות, אמון הדדי ועמידה בתנאים פיזיים קשים. הצוות נחת בשלום, ולאחר בדיקה רפואית נקבע כי מצבו טוב. מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הנחה על עצירת טיסות האימונים במטוסי קרב מסוג F-15 (״בז״) עד לסיום התחקיר והפקת הלקחים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים