שתף קטע נבחר
 

למרות המחאה וההבטחה: המדינה החליטה לייקר היברידיות

למרות שהמדינה הבטיחה לבטל את גזירת התייקרות ההיברידיות, הנוסחה שפורסמה אמש מענישה את מכוניות המנהלים ואת טויוטה ראב4. היברידיות עממיות כמו יונדאי איוניק וקיה נירו לא יתיקרו. דגמי בנזין רבים יתייקרו באלפי שקלים

הגירעון בתקציב המדינה מזנק? הנהגים שוב ישלמו. אמש העבירה רשות המסים ליבואני הרכב את נוסחת המיסוי הירוק המתוקנת שתיכנס לתוקף ב-1 באפריל 2019, אחרי שהנוסחה הראשונה - שהוכנה ברשות המסים, במשרד להגנת הסביבה ובמשרד התחבורה - אשר נשלחה לפני כ-10 ימים ביטלה את הטבות המס לכל המכוניות ההיברידיות ואיימה להעלות את מס הקנייה גם על דגמי בנזין ודיזל רבים ביותר מ-7,000 שקל. כפי שנחשף ב-ynet, גורמים ממשלתיים טענו בדיעבד כי הנוסחה הייתה שגויה וכי לא הייתה כוונה לייקור כה חד של המכוניות החדשות. הבטחות דומות הושמעו בשבוע שעבר בפגישה שנערכה עם יבואני הרכב.

 

טויוטה פריוס ()
טויוטה פריוס - ההתייקרות תהפוך אותה ללא רלוונטית

 

סליחה, טעות: המדינה חוזרת בה מהתייקרות המכוניות

הפתעה לשנה החדשה: המדינה מייקרת גם את ההיברידיות

 

מבדיקות ראשוניות שערכו כעת היבואנים עולה כי המדינה לא עמדה בהבטחותיה וביטלה רק חלק מהגזירות. כעת נראה כי יונדאי איוניק, קיה נירו וטויוטה C-HR לא יאבדו את ההכרה כמכוניות היברידיות ולא יתייקרו ב-20 עד 30 אלף שקל כפי שעלה מהנוסחה המקורית. כך יהיה כנראה גם לגבי טויוטה קורולה וטויוטה יאריס ההיברידיות שימשיכו ליהנות מהטבת המס. גם דגמים היברידיים-נטענים כמו קיה נירו ומיצובישי אאוטלנדר PHEV, ייהנו מהטבות ללא שינוי.

 

אולם מנגד, טויוטה פריוס, ההיברידית הנמכרת ביותר בעולם, תקבל ציון ירוק שידחוק אותה מקבוצת הזיהום השנייה מבין ה-15 שאליהן מחולקות כל המכוניות החדשות. המשמעות: הפריוס הנחשבת בכל העולם לסמל למכונית ירוקה, לא תזכה עוד בישראל במס קנייה מופחת בסך 30% במקום 83%, ומחירה יתייקר בכ-20-30 אלף שקל ויהפוך אותה לא כדאית לייבוא או רכישה.

 

במקביל, גם מכוניות המנהלים ההיברידיות, כמו יונדאי סונטה, קיה אופטימה וטויוטה קאמרי, צפויות לאבד את הטבת המס. הסונטה הייתה בשנה החולפת סגנית המכונית המשפחתית הנמכרת בארץ עם כ-2,000 מסירות, פועל יוצא של מחיר רכישה נוח והטבות נוספות. גם טויוטה ראב4 החדש, שבמקור תוכנן להגיע לישראל רק בגרסה היברידית וזכה לתג-מחיר אטרקטיבי, יאבד גם הוא את הזכאות להטבת המס ויתייקר משמעותית.

 

בעוד שהמדינה מקפיצה את מחירן של מכוניות מנהלים בפחות מ-200 אלף שקל, ושל הפריוס שעולה לפני ההתייקרות החל מ-140 אלף שקל, היא שוב לא פגעה במכוניות יוקרה יקרות. מרביתן, בדגמים היברידיים-נטענים, ימשיכו ליהנות ממס הקנייה המופחת לרכבים כאלה, 20% בלבד. כולל דגמים שהטבות מס אלה מפחיתות את מחירן במאות אלפי שקלים לעומת גרסאות בנזין מקבילות.

 

גם דגמי בנזין ודיזל רגילים יספגו מכה, גם אם פחותה מאשר בנוסחה הראשונית. למרות שפקידי הממשלה הבטיחו כי אלה יתייקרו רק בכשתי קבוצות מס ירוק, כלומר תוספת מס של כ-2,000 שקל, הרי שמבדיקת היבואנים עולה כי דגמים רבים יקפצו בשלוש עד ארבע קבוצות מס, כך שמס הקנייה המוטל עליהם יגדל בכ-3,000-4,000 שקל.

 

כך או כך, השינויים יכנסו כאמור לתוקף בתחילת אפריל, שבוע לפני הבחירות לכנסת. סביר להניח שהיבואנים שהדגמים שלהם יאבדו את הטבת המס ההיברידית, ימהרו למכור או לפחות לשחרר מהמכס את המכוניות שבמלאי, או שיצליחו להכניס לארץ לפני ה-1 באפריל. כך יעשו גם יבואנים שדגמי הבנזין או הדיזל שלהם יתיקרו באלפי שקלים. כך יוכלו היבואנים להרוויח את ההתייקרות ולהחליט האם לחלוק אותה עם הציבור, והמדינה תרוויח מהקדמת תשלום המסים על המכוניות. במקרה כזה יזרמו מיליארדי שקלים לקופת האוצר רגע לפני הבחירות, ויאפשרו להנהגה הכלכלית להציג הקטנה בגירעון, על חשבון גביית מסים נמוכה יותר מענף הרכב בהמשך השנה - כאב הראש של הממשלה הבאה.

 

גם אם יירדו מכירות הרכב במעט ב-2019 לעומת 2018, ויעמדו על רמה של כ-250-260 אלף מכוניות חדשות, נראה שהמדינה סידרה לעצמה תוספת הכנסה בסך של כמה מאות מיליוני שקלים, למרות ההבטחות שנשמעו מרשות המסים בחודשים שעברו כי אין כוונה להשתמש בעדכון המס הירוק להגדלת גביית מס הקנייה של רכב חדש, שנאמדת ב-2018 בכ-12 מיליארד שקל.

 

 
 
 
 
 
 
 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טויוטה פריוס - תהפוך ללא רלוונטית
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים