שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    הזוהר הצפוני של איסלנד הורג אנשים
    18 בני אדם נהרגו אשתקד בתאונות דרכים באיסלנד, חצי מהם אזרחים זרים. התיירים יוצאים לנהוג בלי פנסים, שולחים מבט לשמיים ובולמים כשהם רואים אור – ונהגים אחרים מתנגשים בהם מאחור. הקרח על הכביש והשמש שזורחת לשלוש שעות – בטח לא עוזרים

    העברת לילה תחת כיפת השמיים של איסלנד וצפייה באורות הזוהר הצפוני היא משימה שמופיעה ברשימת המשאלות של המוני בני אדם. זו אחת הסיבות העיקריות לכך שתיירים רבים נוהרים אל מדינת האי, ובעיקר לצפונה: האזור המבודד שבקצה החוג הארקטי הוא מנקודות התצפית הטובות ביותר למי שרוצה להעיף מבט בתופעה השמימית.

     

    עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

    איסלנד תאונות דרכים הזוהר הצפוני  (צילום: MCT)
    הזוהר הצפוני באיסלנד. צבע לפי הגובה(צילום: MCT)

    אלא שכעת מזהירה משטרת איסלנד כי רבים מהתיירים המגיעים למדינה אינם מנוסים מספיק כדי להתמודד עם תנאי הכביש של החורף האיסלנדי, וכי הסכנה הנשקפת להם גדולה למדי. הרשויות באיסלנד נעשות מודאגות יותר ויותר מכך שתיירים הנוסעים בכבישי המדינה בדרכם לחזות בזוהר מביטים במהלך הנהיגה לשמיים במקום לכביש, שעשוי להיות מצופה קרח, פתלתל, צר – או שלושתם גם יחד.

     

    "מזג האוויר באיסלנד משתנה בכל חמש דקות ותנאי הכביש משתנים בהתאם", אומר רב-פקד יוהנס סיגפוסון ממשטרת אקוריירי, עיירה בצפון איסלנד הנחשבת לנקודת מוצא אהודה על תיירים שמבקשים לחזות בזוהר הצפוני. "בתוך דקות יכול כביש רטוב להפוך לכביש קפוא וחלקלק". בלילה, כשנהג לא מנוסה שלא ישן עולה על הכביש ושולח חצי-מבט לשמיים, הסיכון גדול עוד יותר.

    איסלנד תאונות דרכים הזוהר הצפוני  (צילום: MCT)
    תיירים נוסעים דרך ההר. איסלנד(צילום: MCT)

    כ-350 אלף תושבים חיים באיסלנד, ובשנת 2018 נהרגו בה 18 בני אדם – מחציתם אזרחים זרים. המגמה הזו החלה להסתמן כבר בשנה שלפני כן: ב-2017 נהרגו בתאונות דרכים באיסלנד, בפעם הראשונה בתולדות המדינה, יותר אזרחים זרים מאשר תושבים איסלנדים.

     

    כשהשמש שוקעת בשתיים

    תופעת זוהר הקוטב הצפוני (אורורה בוראליס) נגרמת מהתנגשויות של חלקיקים טעונים המגיעים מן השמש עם מולקולות האוויר במרומי האטומוספירה (מעל 100 ק"מ). ההתנגשויות משחררות זרמים צבעוניים לשמיים. צבעי הזוהר משתנים בהתאם למולקולות השונות ובהתאם לגובה, והם יכולים להיות ירוקים, אדומים, כחולים, או סגולים.

    איסלנד תאונות דרכים הזוהר הצפוני  (צילום: AP)
    משקיפים על העיירה אקוריירי באיסלנד(צילום: AP)

    הסיכוי לראות את אורות הזוהר הצפוני תלוי הן במזל והן במאמץ שמשקיע האדם המבקש לראות אותם. הסוכנות המטאורולוגית של איסלנד מפרסמת מדי יום תחזית המבוססת על רוחות סולריות משלושת הימים שלפני כן, ומציגה את נקודות התצפית הטובות ביותר לצפייה בזוהר הצפוני בכל לילה. אלא שלעתים קרובות מאוד כדי לצפות בתופעה צריכים התיירים הסקרנים לצאת מהעיר המוארת, ויש ביניהם מי שבוחרים לנסוע בדרכים הרריות מסוכנות.

     

    עוד על איסלנד ב-ynet:

     

    במשטרת איסלנד מספרים כי לשוטרים הזדמנו מפגשים עם נהגים הסובלים מחוסר בשעות שינה ומשייטים להם במכוניתם אל תוך הלילה, וכן עם נהגים שנוסעים ללא אורות כדי למנוע תאורה שתפגע בסיכוייהם לצפות בזוהר הצפוני באופן מיטבי. לדברי המשטרה חלק מהתאונות שאיתן התמודדו השוטרים בשנים האחרונות התרחשו בכבישים ראשיים כשתיירים לחצו במהירות על הבלמים משום שראו לפתע את הזוהר הצפוני – ואז מכונית התנגשה בהם מאחור.

    איסלנד תאונות דרכים הזוהר הצפוני  (צילום: רויטרס)
    (צילום: רויטרס)

    מה שעוד תורם למצב הוא העובדה שבחורף האיסלנדי השמש באקוריירי עשויה לזרוח במקרים מסוימים רק ב-11:39 לפני הצהריים ולשקוע כבר ב-14:43. פירוש הדבר שתיירים נאלצים לנסוע רוב היום בחשכה.

     

    כדי להילחם בסכנת התאונות מבקשות הרשויות באיסלנד להזכיר שבבירה ריקיאוויק, באקוריירי ובאזורים נוספים פועלות חברות טיולים המציעות סיורים באוטובוסים שבהם אפשר לצפות בזוהר הצפוני. בחורף נערכים הסיורים האלה כמעט מדי יום, ובהם יכולים התיירים להשאיר את הנהיגה לנהגים מקצועיים ומנוסים.

     

    על גשר עם נתיב אחד

    גם התשתיות באיסלנד אינן מושלמות, ומצב הכבישים אינו עומד בקצב הצמיחה של התיירוּת. בכביש מספר 1, שאורכו 1,337 קילומטרים ומחבר זה לזה עיירות חוף וכפרים, יש עדיין נתיבים צרים, והוא עובר על גשרים רבים שבהם יש רק נתיב אחד. בחודש שעבר נפל רכב ובו שבעה תיירים בריטים מגשר בכביש 1 בדרום איסלנד. שלושה נהרגו והשאר נפצעו קשה.

    איסלנד תאונות דרכים הזוהר הצפוני  (צילום: AP)
    (צילום: AP)

    בחורף הסיכוי להיפגע בתאונות גדול במיוחד עבור תיירים ממדינות חמות, שייתכן כי מעולם לא נהגו בכביש שבו יש שלג או קרח. "נהיגה בכבישי איסלנד בחורף היא דבר קשה, בהחלט", הודה ג'רמי טאן, תייר מסינגפור, רגעים לפני צאתו לנסיעה ארוכה. "הכבישים החשוכים והרוחות החזקות הם דבר שאני לא רגיל אליו".

     

    לקראת הלילה החנה טאן את מכוניתו השכורה בגודפוס, מפל מפורסם בצפון איסלנד. השירות המטאורולוגי האיסלנדי העריך כי הסיכוי לראות היטב את הזוהר הצפוני בלילה הזה בינוני, אבל טאן היה מוכן להמתין, חמוש בבגדים חמים ובחטיפים. אלא שהשעה חצות עברה, ושום אור מרקד בצבע ירוק, סגול או צהוב לא נראה באופק.

    איסלנד תאונות דרכים הזוהר הצפוני  (צילום: MCT)
    (צילום: MCT)

    בקרוב עשויה תחזית הזוהר הצפוני להשתפר. המכון הסיני לחקר הקוטב עומד לפתוח באיסלנד את תחנת המחקר הראשונה שתוקדש לזוהר הצפוני, בעמק מבודד כחצי שעה נסיעה מאקוריירי. הבניין העתידני, בן שלוש קומות, אמור להתחיל לפעול השנה, והוא חלק ממבצע שאפתני ונרחב יותר של סין שמתמקד בקוטב.

     

    גונלאוגור ביורנסון, אסטרופיזיקאי באוניברסיטת איסלנד, הוא אחד המדענים המקומיים המעורבים בפרויקט. לסוכנות הידיעות AP אמר כי יש עדיין דברים רבים שאינם ידועים על הזוהר הצפוני והמערכת האלקטרומגנטית שגורמת לו. "חיזוי מזג האוויר הוא דבר קשה, וחיזוי הזוהר הצפוני הוא דבר קשה אפילו יותר. אנחנו פשוט צריכים לחכות ולראות, כמו עם רעידות אדמה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים