שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הבטחות ודחיות: אוטוסטרדת האופניים של כץ מתעכבת
    לפני שלוש שנים וחצי הבטיח שר התחבורה להקים 150 ק"מ של שבילי אופניים סופר-מושקעים ברחבי גוש דן, שיתחילו לפעול כבר ב-2016. אז איך קרה שבמהלך השנים התקציב הוכפל, המרחק קוצץ ושבילים בכל זאת אין עדיין? משרד התחבורה: "עוד השנה ייכנסו לביצוע 11 מקטעים"

    הבטחות אומנם צריך לקיים, אבל ניקח את הזמן. אילו הכל היה מתנהל כמתוכנן, רוכבי האופניים בגוש דן היו נהנים כיום מעוד 150 ק"מ של עשרה שבילי אופניים ייעודיים במסגרת פרויקט אוטוסטרדות האופניים שעליו הכריז ב-2015 שר התחבורה, ישראל כץ, אשר שינה את שמו ל״אופנידן״. ההבטחות היו מרשימות, התקציב היה גדול ושבילים ראשונים אמורים היו לפעול כבר ב-2016. שלוש שנים מאוחר יותר ועם תקציב כפול בגודלו, לא הוקם אפילו שביל אופניים אחד מהתוכנית - ואם להיות ריאליים, ספק אם לפני 2020, בעיכוב של ארבע שנים, תוכלו לרכוב על אחד כזה. 

     

    • לחצו כאן למצגת המקורית של אוטוסטרדת האופניים

     

    אוטוסטרדות האופניים של כץ:

    יולי 2015 - הכרזה והבטחה: שבילים ראשונים ב-2016

    אפריל 2017 - המחיר זינק, הלו"ז נדחה לתחילת 2018

     

    קצת

    היסטוריה: הפרויקט הירוק והמרשים של משרד התחבורה הוכרז בתחילת 2015, ומאז עבר לידיה של חברת נתיבי איילון, האמונה על הקמתו זה כשנתיים. כדי להבהיר שלא מדובר בעוד שביל אופניים רגיל, הבטיחו במשרד שבילים דו-נתיביים ברוחב 3.5 מטרים שתחנות רענון גדולות וקטנות מוקמות לאורכם עם הצללה, מי שתייה ואפילו הטענה לאופניים חשמליים וניפוח גלגלים. המסלול אמור היה להתחיל ברעננה בצפון ולעבור בערים הרצליה, רמת השרון, פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, גבעת שמואל, יהוד, אור יהודה, ראשון לציון, חולון ובת ים. לא פחות מגן עדן לרוכבים ולנהגים, אשר אמור היה לקצר את זמן הנסיעה לעבודה ב-50% ולגרום לכך שכ-10% מכלל התחבורה בגוש דן תתבצע על אופניים.

     

    אופניים בעין חמד (צילום: דביר סורמלו, רשות הטבע והגנים)
    (צילום: דביר סורמלו, רשות הטבע והגנים)

     

    אז כן, הרבה דברים קרו בישראל ובעולם מאז 2016, אך לא החזון האוטופי של כץ. מה כן קרה? באפריל 2017, שנתיים לאחר ההכרזה ומבלי שאירע הרבה, הודיעו במשרד התחבורה על שינויים בפרויקט. הראשון היה טכני, שינוי השם. שינויים נוספים כללו הגדלת תקציב - כמעט סטנדרטית בפרויקטים של המדינה - ל-620 מיליון שקלים, שקוצצו לאחר מכן ל"רק" 500 מיליון שקלים. ולא, תוספת המחיר לא אמורה הייתה לסייע להכפלה של אורך השבילים - להיפך, זה זכה דווקא לקיצוץ. וגם, עדכון קל ללו"ז: תחילת העבודות נדחתה מ-2015 ל-2019.

     

    היום, באתר הפרויקט של נתיבי איילון, קוצץ הפרויקט ל-100 ק״מ. שימו לב, בתחילת הדרך אמור היה כל ק"מ של שביל אופניים סלול לעלות 1.66 מיליון שקלים. לפי החישוב החדש, כל ק"מ של שביל אופניים יעלה 5 מיליון שקלים - זינוק מדהים של יותר מפי שלושה עוד לפני תחילת העבודות. ועוד עניין קטן: תכנון השבילים, שאמורים היו לפעול כבר ב-2016, יסתיים לפחות ברבעון השני של 2019. וזו רק השערה. קבלן מבצע לפרויקט? באתר החברה מצוין שלא נבחר אחד.

     

    תגובות

    מנתיבי איילון נמסר: ״רוב הפרויקט יוצא לביצוע במהלך 2019, כאשר במהלך 2020 ו-2021 יושלם הביצוע של מקטעים רבים אשר ייפתחו בהדרגה לציבור רוכבי האופניים. הפרויקט כולו צפוי להסתיים עד שנת 2022. הטענות בדבר עיכובים מתייחסות לתקופה שלפני הפיכתה של חברת נתיבי איילון לחברה ממשלתית בבעלות מלאה. עם הפיכתה של החברה לממשלתית, הובילה ההנהלה החדשה שינוי ארגוני נרחב, תוך הסרת חסמים משמעותיים בפרויקט. מאז קיבל הפרויקט תנופה אדירה, ובכלל זה קביעת יעדים ולוחות זמנים מדויקים שבהם הוא עומד״. עוד אמרו בחברה כי בניגוד לכתוב באתר, לביצוע השבילים נבחרו כבר ארבעה קבלנים.

     

    מעיריית תל אביב נמסר: ״העירייה זיהתה בשלב התכנון מספר בעיות ועובדת מול נתיבי איילון לפתרונן: תכנון אופני דן נשען על הנחיות התכנון הקיימות של משרד התחבורה, שאינן נותנות מענה לרציפות חצייה בצמתים מרומזרים, כך שרוכבי האופניים, שאמורים לרכוב באוטוסטרדות של אופניים, חוצים צמתים במקביל למעברי חצייה של הולכי רגל ולא במקביל לרכבים; לא כל החיבורים של השבילים לרשת העירונית רציפים, ובנוסף, הסטנדרט של אופני דן לשבילים (3.5 מטר) הוא רחב לעיתים מהמדרכות בעיר. במקרים אלו אנחנו מבקשים להצר אותם על מנת לשמור על איזון עם הולכי הרגל, שלהם חשיבות עליונה ברחוב".

     

    עוד אמרו בעירייה כי למיטב ידיעתם, "החברה אמורה להתחיל בתחילת 2019 בביצוע קטעים מסוימים של חלק מהשבילים: שביל החוף – קטע נמיר – מגלילות עד רוקח, שביל הירקון - פארק גני יהושע עד רוקח, שביל איילון – קטע גרוסמן-גרינבוים עד בן צבי״.

     

    ממשרד התחבורה נמסר כי "עוד השנה ייכנסו לביצוע 11 מקטעים בתוכנית, ארבעה כבר בעוד כחודשיים ושבעה נוספים במחצית השנייה של 2019.  עד לסוף חודש מרץ הקרוב ייכנסו לביצוע המקטעים הבאים: גרינבוים-גרוסמן בתל אביב, המחבר את מקטע שלבים לפארק החורשות בתל אביב, קוממיות-משה דיין המחבר בין שני המחלפים, ארליך בחולות, המחבר את דרום העיר למתחם הסינמה סיטי בראשל"צ, וגני יהושע - כ-4 ק"מ בפארק גני יהושע.

     

    "עד סוף חודש יוני 2019 ייכנסו לביצוע המקטעים נמיר בין גלילות לקק"ל בתל אביב, הכפר הירוק עד אלי תבין ברמת השרון, ז'בוטינסקי, מקס ואנה ווב בגבעת שמואל, חורשת בן גוריון בחולון, משה דיין-יצחק רבין בראשל"צ, כיכר וולפסון על גבול תל אביב ובת ים ורחוב המרכבה בחולון".

     

    לאחר פרסום הכתבה ביקשו במשרד התחבורה להוסיף לתגובתם המקורית הסברים נוספים: "מדובר בעיוות מוחלט של המציאות שכן הנתונים המופיעים בכתבה, כמו למשל מספר הקילומטרים של פרויקט האופנידן ועלותם לא היו נתונים רשמיים כלל, אלא בשלב רעיוני בלבד. כמו בכל פרויקט תשתית, בשלב הראשון מבוצע תכנון רעיוני המגדיר את עקרונות הפרויקט והוא אינו מהווה תכנון סופי כלל של המיזם. רק לפני כשנתיים הפרוייקט תוקצב באופן רשמי בהתאם לתכנון הראשוני שלו. בשלב זה הוא יצא לדרך בהיקף של 110 ק"מ ובעלות של 500 מליון ש"ח, ומאז הוא עומד ביעדים ובלוחות הזמנים שהוגדרו.

     

    עם התקדמות התכנון של הפרויקט והמפגשים עם הרשויות שבתחומן עוברים מסלולי האופניים, החל התכנון המפורט של הפרויקט ונקבע התקציב. יתרה מכך, המסלולים הותאמו לדרישות הרשויות המקומיות וחלק מהם שולבו בפרויקטים אחרים. חשוב לציין, כי מדובר בתקציב מאד חסכוני עבור פרויקט בסדר גודל זה. זאת, מאחר ומדובר באוטוסטרדות אופניים ברוחב 3.5 מ', שתיסלל בתוואי עירוני עם אילוצים הנדסיים רבים, והכוללת מדרכות חדשות, הפרדות מפלסיות ועוד.

     

    מדובר בפרויקט מורכב המחייב תיאום ותכנון עם כ-15 ערים שבתוכן עובר הפרויקט. נתיבי האופניים ייבנו ככביש לכל דבר, בסטנדרט גבוה וברוחב של 3.5 מטר (דו-סיטרי), עם הפרדה מתנועת המכוניות והולכי הרגל, הפרדות מפלסיות, גשרים שיאפשרו חציה מהירה ובטוחה של כבישים מהירים, עמודי תאורה, אמצעי אכיפה, מתקני דרך לרוכבי האופניים, עמדות ריענון ומנוחה, מפות ושילוט מתאים, הצללה וטכנולוגיה תומכת.

     

    מדובר בתכנית מהפכנית להקמת רשת מטרופולינית של אוטוסטרדות לאופניים בגוש דן שמעולם לא נעשתה בישראל. התכנית מציעה לראשונה לציבור הרחב רשת מהירה, רציפה ובטוחה של שבילי אופניים בין השכונות למקומות התעסוקה במטרופולין גוש דן. רשת האוטוסטרדות תשרת אלפי רוכבי אופניים ביום, תצמצם את העומס בכבישים ואת גודש זיהום האוויר ותשפר את הבטיחות של הולכי הרגל והרוכבים כאחד".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים