תיעוד תת-קרקעי: התחנה ע"ש עפרה חזה של הרכבת הקלה בתל אביב
בעוד כשנתיים וחצי אמורה להיפתח התחנה ברחוב אלנבי בתל אביב. צפונית משם, ברחוב ארלוזורוב, נבנית התחנה על שם אריק איינשטיין
תחנת הרכבת הקלה ברחוב אלנבי בתל אביב, תיקרא על שם הזמרת עפרה חזה שהלכה לעולמה כשהיא בת 42 בלבד. בסרטון בפתח הכתבה: הצצה לתחנה הנבנית בימים אלו.
באוקטובר 2021 אמורה לצאת לדרכה הרכבת הראשונה בקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. המנהרות שבהן תיסע הרכבת כבר נחפרו כמעט במלואן, וכעת עובדים אנשי חברת נת"ע במעמקי האדמה על הקמת התחנה. בשעות השיא, אמורה התחנה להכיל כ-15 אלף בני אדם.
שר התחבורה ישראל כץ החליט לקרוא לתחנה על שמה של חזה ולבטא בכך את תרומתה לתרבות הישראלית ולכך שגדלה בדרום תל אביב. "ניתן לתחנה את הצליל הייחודי של עפרה, כדי שכל באי התחנה יכירו את תרומתה לתרבות הישראלית", אמר בסיור בתחנה עם צוות ynet. "חזה נפטרה בדמי ימיה, היוותה סמל תרבות ישראלי שגם נולדה וחיה בדרום תל אביב".
תחנת הרכבת ברחוב ארלוזורוב, שתיקרא על שמו של אריק איינשטיין, תשלים לדבריו פסיפס תרבותי ישראלי. "אנחנו מדברים על שתי אושיות תרבות תל אביביות. אחת שחיה בדרום תל אביב והשנייה שחיה במרכזה. אריק ועפרה מחברים את ישראל ליישות תרבותית וחברתית אחת. בהמשך נפנה למשפחת חזה, כדי שנוכל להכניס דרכם חלק מהמורשת התרבותית שלה, כך שגם באי התחנה יחושו אותה כשהם ייכנסו לכאן".
במהלך הביקור בתחנה, סיפר כץ כי השיר האהוב עליו של חזה הוא השיר "יד ביד", והוסיף כי בחר להגיע למקום למרות שנמצא בעיצומו של הפריימריז בליכוד: "אני השר היחיד שאפשר להוריד אותו למנהרות בפריימריז", אמר. "בדרך כלל מחפשים את האנשים למעלה, אך אני מוצא כאן את האנשים שהעשייה שלהם תשנה את התחבורה בגוש דן. באמצעות הקמת הרכבת הקלה נצמצם פיגור של 100 שנה בהשוואה למקומות אחרים בעולם".
לקראת סוף השנה, מתכננים בנת"ע לסיים את העבודות מעל פני הקרקע באתר תחנת הרכבת באלנבי, כך שהן יימשכו בלב האדמה מבלי להפריע לתנועה ולמרקם החיים באחד האזורים העמוסים במדינה. "ככל שהזמן עובר, אנשים שגרים ועובדים כאן רואים שהפרויקט של הרכבת הקלה באמת עובד", אמר מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און והוסיף כי "מאז שהתחלנו בעבודות כמות ההתנגדויות ירדה. בקרוב מאוד נחזיר את החיים כאן באזור למסלולם".
תחנת עפרה חזה נחשבת למתקדמת ביותר ונמצאת בעומק של 22 מטרים מתחת לפני האדמה, וכוללת שלושה מפלסים.
אורכה מגיע ל-128 מטרים ורוחבה 22 מטרים. על פי התחזיות, צפויים לעבור בתחנה כ-36 אלף נוסעים ביום, וכ-10 מיליון נוסעים בשנה. עד כה, הושלמה יציקת הקירות והרצפה של קומת הרציף והפירים של המעליות ולדרגנועים.
זו אחת מ-34 התחנות בקו הראשון של הרכבת הקלה במסגרת "הקו האדום". הקו, באורך 24 ק"מ שמתוכם נחפרו כבר 22 ק"מ, יחל בפתח תקווה ויעבור דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב, יפו ויסתיים בבת ים.