שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כשכוכב אחד מעז: כך נולדו ההמצאות ששינו את המציאות
    אבני הדרך שהביאו אותנו לעידן הטכנולוגי אינן מקריות - אולי בעצם כן - מי יודע. בכל מקרה מה בין המצאת הגלגל לעכבר המחשב, לבין כדי חרס וגורדי שחקים, לבין זכוכית טבעית לסיליקון בסמארטפון שביד שלך? כך נולדו ההמצאות ששינו את פני האנושות

    בשיתוף UMI

     

    בואו נדבר מהפכות טכנולוגיות. אבני דרך, נקודות ציון, אירועים בהיסטוריה - יש מי שמייחסים זאת לנגיעה של בונה עולם - אבל הוא לא נשאר כדי לספר לחבר'ה. והחבר'ה של היום, שזה אתם, אולי לא ממש זוכרים או מכירים את פריצות הדרך הטכנולוגיות שמשפיעות בפועל מדי יום על חיינו ובמספר גדול של דרכים – אירועים שאלמלא קרו, חיינו היו שונים לחלוטין וככל הנראה פחות טובים.

     

    נתחיל בהתחלה - טוב, לא ממש בהתחלה, כי ממש ממש בהתחלה זו האש. אז נריץ קדימה את כל הפרק על אדם קדמון, בגדי עור, טיגריס שן חרב וכל זה, ונדלג לגלגל. אם

    תסתכלו סביבכם היטב, תוכלו להבחין בעובדה: אלא אם אתם נמצאים בלב מדבר נידח, במרחק של פחות מקילומטר מכם יש גלגל. כנראה שהוא נמצא בטווח הראיה שלכם. אנחנו לא מדברים רק על גלגל שמיועד לשמש במכונית, או בעגלה. אנחנו משתמשים בגלגל שאפילו נמצא בעכבר המחשב שלכם. הוא תומך במגירה בשידה שלכם.

     

     

    גלגל (צילום: shutterstock)
    אם תסתכלו סביב - כנראה שתראו אותו. גלגל(צילום: shutterstock)
     

    אז מי המציא את הגלגל? התשובה לא ידועה. כי מי שחשב לעצמו יום אחד: "הנה משהו עגול, קל להשתמש בו". אותו אינדיבידואל מבריק חי בתקופה שנקראה "עידן הנחושת", כלומר משהו כמו3,000 עד 4,000 שנים לפני הספירה פחות או יותר. ואף אחד לא רשם על זה פטנט על קלף במשרד הפטנטים השכונתי.

     

    אז את המצאת הגלגל אפשר כנראה למקם פלוס מינוס לפני 6,000 שנים. דרך אגב, הגלגלים הראשונים לא בהכרח שימשו לעגלות, הם שימשו כגלגלים ליצירת מוצרי חימר, "אובניים" אצל כדרים (אלה היו חבורה מאוד רעבה - ואפילו ניסו לאפות את הכדים שלהם - על הדרך המציאו את החרס הקשיח). במקביל פותחו גם גלגלי עץ לעגלות. חלטורה כזו.

     

    גורד שחקים - פתרון לצפיפות עירונית

    עוד המצאה שמשפיעה על חיינו: גורד השחקים. כל בניין שמשתרע לגובה רב. סביר להניח שאתם לא נמצאים כעת בקומה הראשונה של בניין, אלא בקומה גבוהה יותר. וסביר להניח שהיום עברתם בבניין כזה בדרך לעבודה או לבילוי.

     

    גורד שחקים, או מבנה רב קומות, הוא מבנה שבו מנצלים את השטח הקיים בצורה אופטימלית. לדוגמה - אם במאה מטרים רבועים ניתן לשכן 20 איש, ברב קומות בעל עשר קומות אפשר להכפיל את מספר האנשים. רבי קומות אחראיים בפועל לפתרון של בעיות של צפיפות עירונית, וגם כמובן ללא מעט תלונות על ריבוי שלהם, שפוגע בנוף.

     

    פוגע בנוף - אבל יעיל. גורד שחקים (צילום: גטי אימג'בנק) (צילום: גטי אימג'בנק)
    פוגע בנוף - אבל יעיל. גורד שחקים(צילום: גטי אימג'בנק)

    אז מי המציא את רב הקומות? התשובה היא לי ברון ג'ני, ארכיטקט אמריקאי שהיה הראשון שהחליט לבנות בניין בעל שלד מתכת שיוכל לתמוך בקומות רבות שנבנו זו על זו. ב-1884 הציג ג'ני את מה שנחשב בשעתו לפלא הנדסי: מבנה שהתנשא לגובה של עשר קומות בשיקגו - ארה"ב. המבנה נקרא Home Insurance building.

     

    מכונית - חיבור בין אנשים, תרבויות ומדינות

    המכונית. המכונית מהווה חלק בלתי נפרד מחיינו ואחראית על מספר תהליכים חשובים שמאפיינים את המאה ה-20: יציאה מן הערים אל הפרברים, התפתחות תרבות הפנאי ועוד. על המצאתה של המכונית כפי שאנו מכירים אותה כיום אחראים שני ממציאים גרמנים, שפעלו בנפרד אך שאפו לאותה מטרה: קארל בנץ וגוטליב דיימלר.

     

    אם כי בנץ עשה את זה קצת קודם: הוא היה הראשון שבנה את הפטנט מוטורוואגן, מכונית בעלת שלושה גלגלים ומנוע קטן בנפח של פחות מליטר. עוד נקודה מעניינת בסיפור של המכונית הראשונה נוגע גם לנהגת הראשונה בהיסטוריה – ברטה בנץ, אשתו של קארל בנץ, שהאמינה בבעלה אך חששה שהוא לא מקבל מספיק פרסום.  

     

    המכונית הראשונה (צילום: shutterstock)
    שלושה גלגלים ומנוע קטן. המכונית הראשונה של קארל בנץ(צילום: shutterstock)
     

    ברטה לקחה את המכונית, כנראה בלי שבעלה ידע, ויצאה למסע של עשרות קילומטרים לעיר מאנהיים, מסע שנחשב בעבר לכזה שדורש כמה וכמה שעות בעגלה וסוס. ברטה הצליחה להשלים את המסע והמכונית הפכה מפורסמת שינתה את החיים של כולנו - חיברה בין אנשים, ערים, תרבויות ומדינות.

     

    אגב, אם לברטה הייתה קצת יותר סבלנות היא הייתה יכולה לסובב מפתח ולהתניע את הרכב עם הסטרטר החשמלי – את ההמצאה הזו הביאה לנו GM באדיבות צ'ארלס קטרינג, שבשנת 1911 שיחרר את הזרועות, הידיים והכתפיים של נהגים רבים עם מתנע חשמלי שמשמש אותנו גם כיום. GM לא עצרה כאן ובהמשך שינתה את פני עולם הרכב כשהייתה הראשונה לשלב תיבת הילוכים אוטומטית בשנת 1940, ושלושים שנים מאוחר יותר - את כריות האוויר המצילות בני אדם ברחבי העולם מדי יום.

     

    אינטרנט - כשמחשבים למדו לדבר זה עם זה

    האינטרנט. המהפכה הגדולה של זמננו אשר רחוקה מאד מלמצות את מהלכה. בדקו היטב, היכן אתם קוראים כרגע את הכתבה הזו? כנראה שלא בספר מודפס על נייר (מהפכה בפני עצמה ודרך להעביר רעיונות ותודעה על פני מימד המרחק והזמן - התנ"ך של גוטנברג זוכרים?). אולי זה על מסך לפטופ מרשת אלחוטית בבית קפה. כנראה שדי בטוח שזה בסמארטפון, אולי זה בטאבלט.

     

    רכב אוטונומי (צילום: shutterstock)
    הנהג יישאר מובטל? רכב אוטונומי(צילום: shutterstock)
     

    שורה תחתונה, אתם עושים את זה באמצעות המצאה קטנה שנקראת "האינטרנט". אבל מי בעצם המציא את האינטרנט? אז התשובה לא מתחילה במשפט: "בשנות התשעים". אלא נטועה בשנות המלחמה הקרה בין הדוב הרוסי לנשר האמריקאי.

     

    האינטרנט קיים הרבה יותר זמן מכפי שניתן לשער – למעשה הוא פה משנות החמישים, אז משרד ההגנה האמריקאי "לימד" מחשבים לדבר זה עם זה, כמובן למטרות ביטחוניות. אבל הפריצה הגדולה התרחשה בשנות השמונים, עם המצאתו של משהו קטן שנקרא WWW – או World Wide Web, על ידי טים ברנס לי, חוקר בריטי שקישר בין מסמכים ומערכות מידע, כלומר הפך את המסמכים לזמינים בכל מקום בעולם שיש בו מחשב. לכן ה-WWW.

     

    כיום, בלי אינטרנט לא היו סמארטפונים, שדרך אגב פותחו לראשונה בשנת 1992 על ידי מהנדס שעבד בחברת IBM. לא היה וואטסאפ ולא היה לנו וייז. וכמובן, לא הינו יכולים להתקדם גם אל העתיד ואל כל מה שיתרחש בעתיד, שמשולב באופן בלתי נמנע עם כל הדברים האלה, שכבר הומצאו ומהווים חלק בלתי נפרד מחיינו.

     

    חיבור טבעי הוא בין מכוניות ובין רשת עתידית של G5, שמסוגלת להעביר המון מידע בזמן קצר מאוד למשתמשים רבים - בערך פי 50 מהר יותר מרשת G4. וזה חיבור טבעי כי מכוניות יוכלו "לדבר" אחת עם השניה ולספר למשל על עומסים, תקלות, תחנות דלק/טעינת חשמל עמוסות, להמליץ בזמן אמת על כל דבר צרכני שתוכלו להעלות בדעתם, לדווח ישירות למפעל על תקלה ולנסות לתקן אותה מרחוק עוד לפני שנדלקת נורת אזהרה לנהג, שיישאר די מובטל ברשת אוטונומית של מכוניות מקושרות הנעות ב-200 קמ"ש בכביש המהיר בלי הסיכון של טעות אנוש בכל הסיסטם.

     

    בשיתוף UMI

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    אינטרנט ומכונית. חיבור טבעי
    צילום: shutterstock
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים