שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    תלמידי התיכון שלא עוצרים בדרך לתואר ראשון
    הם לומדים בכיתה רגילה אבל גם משלימים קורסים אקדמיים, נמצאים עם תלמידים בגילם אבל גם עם סטודנטים שגדולים מהם ובעיקר – לא עוצרים את החיים בשביל תואר ראשון. מה גורם ליותר ויותר בני נוער להתחיל לימודים באקדמיה כבר בזמן התיכון?
    *התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמיים המציגים

     

    למרות שהיא רק בת 15, אריאל חדד מבאר שבע כבר לומדת שנה וחצי באוניברסיטה בדרך לתואר ראשון במדעי החיים. בבקרים היא ממשיכה להגיע ללימודים בתיכון, אבל בזמן שהחברים שלה לכיתה רק מתחילים ללמוד לקראת הבגרויות, אריאל המירה את בחינות הבגרות בביולוגיה ובכימיה בקורסים אקדמיים. עבור רבים מבני גילה אפילו הצבא נראה כמו עתיד רחוק, אבל אריאל כבר חושבת על התקופה שאחרי השחרור. והיא לגמרי לא לבד.

    סלפי של בחורה במעבדה ( )
    "תואר עכשיו חוסך 3 שנים אחר כך". אריאל חדד
     

     

    המפתח להצלחה של דור ה-Z

    אריאל היא רק אחת מתוך קבוצת בני נוער שמוכיחים שהצעירים של היום – אלה שזכו לכינויים "דור ה-Z" או "דור המסכים"– ממש לא מקטינים ראש, אלא להיפך. בעידן שבו חשוב ליזום ולהוכיח את עצמך כבר מגיל צעיר, הדבר האחרון שבני נוער כמוה רוצים הוא לבזבז זמן. הם עצמאיים יותר, בטוחים יותר ומבינים שכדי להצליח צריך להתחיל הכי מוקדם שיש. ההעדפה שלהם היא להשקיע בהשכלה אקדמית כבר עכשיו, כשהם ממילא בתקופת לימודים, כדי לא לעצור את החיים בהמשך בשביל להוציא תואר ראשון. "בית הספר לא אתגר אותי, וראיתי באינטרנט שאפשר לעשות תואר במהלך התיכון דרך האוניברסיטה הפתוחה", אריאל מספרת. "אני רוצה להיות רופאה כשאהיה גדולה, וקראתי שאם אעשה תואר במדעי החיים שכולל קורסים בקדם רפואה, אני אוכל להגיש מועמדות לתוכנית ארבע שנתית ברפואה וזה יחסוך לי שלוש שנים. "רונן חנוכייב, תלמיד י"ב מנתניה, כבר סיים חצי תואר במדעי המחשב וצפוי לקבל דחיית שירות של שנה מהצבא כדי לסיים את הלימודים. "יש הרבה מתגייסים עם ידע בתחום הזה, ותואר אקדמי נותן לך יתרון במיונים ועוזר להגיע לתפקידים המבוקשים", הוא אומר. "אתה יכול גם לקבל תקן של קצין אקדמאי ושכר גבוה יותר. בסופו של דבר אתה יוצא מהצבא עם תואר ביד, ויכול ישר להתחיל את החיים ולא לחכות עוד שלוש שנים לפני שתתחיל לעבוד".

     

    אבל רגע, איך מצליחים בכלל לשלב תיכון עם אקדמיה?

    תקופת הלימודים בתיכון נתפסת מלכתחילה כתקופה לחוצה ועמוסה, אז איך מצליחים לשלב במקביל אליה גם לימודים אקדמיים? ההבנה שזה לא תמיד קל ושלתלמידי תיכון יש צרכים ייחודיים משלהם, הולידה את "אקדמיה בתיכון". מדובר בתוצר של שיתוף פעולה בין משרד החינוך, המועצה להשכלה גבוהה, המועצה הלאומית לכלכלה והאוניברסיטה הפתוחה. התוכנית מאפשרת לתלמידים כמו אריאל ורונן להתחיל בלימודים לתואר ראשון כבר בתיכון, כשבמקצועות מסוימים הם יכולים גם להמיר את ציוני הבגרויות בציוני הקורסים של התואר.

    משנת 2010 ועד היום למדו באוניברסיטה הפתוחה כבר כ-5,000 תלמידי תיכון, כאשר מדי שנה מצטרפים לתוכנית "אקדמיה בתיכון" 800 תלמידים חדשים. ב-2018 כמות הסטודנטים הצעירים עמדה על 1,500 איש. לימור חיימזון, עוזרת דיקן לימודים לנושא תלמידי התיכון, מציינת כי "אקדמיה בתיכון" מעניקה לתלמידים מחוננים ומצטיינים הלומדים בתכנית שלושה יתרונות מרכזיים: צבירת נקודות זכות אקדמיות לתואר ראשון ממגוון תחומי הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה, המרת בחינות בגרות בקורסים אקדמיים ואפשרות למידה עצמאית שמסירה חסמים גיאוגרפיים.

    הגמישות בקצב הלימודים באוניברסיטה והליווי של רכזי התוכנית בבית הספר, עוזרים למי שמתקבל ללמוד לתואר אקדמי ולחסוך זמן, וכל זה מבלי לאבד את המסגרת החברתית בבית הספר. "באוניברסיטה הפתוחה יש חופש בבחירת הקורסים, אני בונה לעצמי את התוכנית ויכול לבחור איזה קורסים שאני רוצה ומתי," מסביר רונן. "זו לא תוכנית מובנית שאומרים לך מה אתה חייב לקחת ומה לא. יש מבחר של קורסי בחירה ואתה יכול לבחור מתוך רשימה מה יותר מעניין אותך."

    בחור ובחורה מביטים במחשב נייד (צילום: shutterstock)
    "השיעורים הכי מהנים בתיכון היו בכלל באוניברסיטה"(צילום: shutterstock)

     

     

    "השיעורים שהכי נהניתי מהם בתקופת התיכון היו בכלל השיעורים באוניברסיטה"

    מה שמעניין במיוחד תלמידי תיכון הוא השאלה איך מתמודדים עם המעבר הפתאומי בין מסגרת של תיכון למסגרת אוניברסיטאית. "זה לא הרגיש לי שונה," רונן אומר. "הרגשתי כאילו אני פשוט עושה משהו שיותר מעניין אותי. משהו חדש." גם אביה וגשל, בוגרת "אקדמיה בתיכון" שהחלה ללמוד בתוכנית לתואר ראשון בכלכלה, מדעי המדינה ויחסים בינלאומיים, מסכימה במבט לאחור שהחוויה הייתה חיובית מאוד. "האמת היא שהשיעורים שהכי נהניתי מהם בתקופת התיכון היו בכלל השיעורים באוניברסיטה," היא אומרת בחיוך. כיום, אביה ממשיכה בלימודים כדי להיכנס בעתיד לקורס צוערים של משרד החוץ.

     

    למי לדעתכם התוכנית של "אקדמיה בתיכון" מתאימה?

    אריאל: "למי שיש לו יכולת להתמיד, וגם רצון להצליח ולחסוך זמן."

    רונן: "המסגרת פה היא פחות נוקשה ממסגרת של אוניברסיטה רגילה, כי אין לך נוכחות חובה בהרצאות. אז קודם כל, אתה צריך לדעת לסדר לעצמך את הלו"ז ולארגן את הזמן כדי שתוכל לעמוד בקצב. דבר שני, שתאהב את הנושא. אם אתה לא אוהב את מה שאתה הולך ללמוד, יהיה לך קשה להצליח."

    אביה: "זה מתאים לאנשים עם יכולות גבוהות, שמחפשים אתגר ורוצים לפתח את עצמם. אני יודעת שאצלי התוכנית פיתחה המון כישורים. כתיבה אקדמית, חשיבה מסוג אחר, זה שאין אף אחד שיושב ואומר לי מה לעשות ואני מנהלת את הזמן שלי. זאת תוכנית לאנשים עם משמעת עצמית, אבל מצד שני את המשמעת העצמית שלי רכשתי גם בזכות התוכנית."

     

    אם הייתם צריכים לתת טיפ אחד למי ששוקל להירשם, מה הייתם אומרים לו?

    אריאל: "לא צריך לפחד מהקושי, כי גם לסטודנטים מבוגרים קשה. פשוט לנסות ולתרגל. אם לומדים – מצליחים. אין לי ספק בכלל."

    רונן: "לא לפחד ממה שאנשים אומרים. הרבה פעמים אומרים על קורסים מסוימים שהם קשים וצריך פשוט לא להקשיב, להאמין בעצמך וביכולות שלך."

    אביה: "הטיפ העיקרי שלי? שילך על זה! אני מאוד נהניתי."

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים