שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    פצצת בריאות של חורף: מה תקבלו מכוס מיץ תפוזים

    מצד אחד אומרים שלא כדאי לשתות מיצי פירות כדי לא לפגוע בדיאטה, מצד שני - כוס מיץ תפוזים מכילה ריכוז גבוה של רכיבים תזונתיים החיוניים לבריאות. הדיאטנית שירי נקש מסבירה על היתרונות והחסרונות של המיץ הכתום, למי כדאי לשתות אותו, ועל מה חשוב להקפיד

    אחת ההמלצות השכיחות בכל דף הנחיות לאלו החפצים לרדת במשקל, היא לוותר על מיצי פרי, וביניהם מיץ תפוזים, גם אם הוא טבעי. עובדה ידועה היא שכשאנחנו רוצים לרדת במשקל, אנחנו צריכים ליצור גירעון קלורי בגוף על ידי הפחתת כמות הקלוריות הנכנסת לגוף והגברת ההוצאה הקלורית על ידי תנועה ופעילות גופנית.

     

    לצורך כך, כדאי כמובן לשים לב למזונות והמשקאות שאנו צורכים, ולבחור בחירות נבונות. אחת הבחירות הנבונות יותר במקרה של התפוזים, תהיה להעדיף את הפרי האמיתי כפי שהוא מגיע אלינו מן הטבע על פני המיץ המופק ממנו, ולכך יש שתי סיבות עיקריות:

     

    הכמות: כדי לקבל כוס מיץ תפוזים של כ-250 מ"ל, יש לסחוט 3-2 תפוזים. המשמעות היא פי 2-3 יותר סוכר וקלוריות מאשר אם היינו פשוט אוכלים תפוז.

     

    האיכות: כאשר אנחנו שותים רק את המיץ של הפרי, אנחנו מפסידים את הסיבים התזונתיים שקיימים בפרי השלם. לסיבים יש יתרונות רבים באיזון רמות סוכר, כולסטרול, הסדרת פעילות מערכת העיכול וגם והגברת השובע.

     

    מיץ תפוזים (צילום: shutterstock)
    לוותר או לסחוט? מיץ תפוזים(צילום: shutterstock)

    האם מוטב, אם כך, להוציא את מסחטת התפוזים מהבית ולוותר כליל על הנוזל הכתום הזה? אז זהו, שממש שלא. למיץ התפוזים יתרונות רבים שכדאי להיות מודעים אליהם לפני שנוותר עליו.

     

    לאותם אנשים שמטרתם איננה ירידה במשקל, אלא פשוט אכילה בריאה יותר והפקת מקסימום האיכות והעושר התזונתי מכל מזון, כדאי לחלוטין להשאיר את מסחטת המיץ בבית ואפילו להוציאה אל מעל דלפק המטבח על מנת שתהיה זמינה.

     

    3-2 תפוזים (תלוי בגודל), סכין, כוס של 250 מ"ל ומסחטת מיץ חשמלית שאינה דורשת כוח פיזי והופכת את התענוג לזמין וקל. זה כל מה שנדרש כדי להגיע לתוצר הסופי - כוס מיץ תפוזים טרי, טבעי וסחוט במקום תוך 2 דקות עבודה, אותה כמות זמן הנדרשת להכנת כוס קפה.

     

    שווה להשקיע: כל היתרונות של מיץ תפוזים

    כוס מיץ תפוזים של 250 מ"ל מכילה עושר של רכיבים תזונתיים:  

    1. 125 מ"ג של ויטמין C - כמות העולה על ההמלצה היומית של רשויות הבריאות העולמיות למבוגרים. ויטמין C, או בשמו האחר חומצה אסקורבית, הוא ויטמין מסיס במים, ולפיכך הגוף אינו צובר עודף ממנו אלא מצליח להפרישו בשתן.

     

    החשיבות העיקרית של ויטמין C לבריאות - היותו נוגד חמצון עוצמתי וחשוב התורם להגנה מפני מחלות. בנוסף, ויטמין C הוא רכיב משמעותי ביצירת חלבון הקולגן, שתורם ליצירת רקמות, בניית עצמות ושמירה על נימי הדם - ובכך תורם להחלמת פצעים והגנה על בריאות החניכיים.

     

    2. נוגדי חמצון נוספים משמעותיים ועוצמתיים בכוס מיץ תפוזים הם הפלבנואידים והקרטנואידים, שהם למעשה חומרי הצבע והפיגמנטים שנמצאים באופן טבעי בפירות ומקנים להם את צבעם. ככל שנצרוך יותר מזונות המכילים נוגדי חמצון, כך נוכל להפחית את הנזק של הרדיקלים החופשיים, שמגיעים לגופנו באופן קבוע בחיי היומיום. רמה גבוהה של נוגדי חמצון, אם כך, עשויה לתרום למניעת תחלואת לב, סוגי סרטן שונים וסוכרת. כוס מיץ תפוזים מדי יום תדאג לכמות נאה של רכיבים נוגדי חמצון. 

     

    מיץ תפוזים (צילום: shutterstock)
    מומלץ לילדים ומבוגרים שלא מעוניינים לרדת במשקל. מיץ תפוזים(צילום: shutterstock)
     

    3. כ-500 מ"ג אשלגן, המהווים כ-10% מכמות האשלגן היומית המומלצת. לאשלגן תפקידים חשובים בגוף בהולכה עצבית, התכווצות השרירים, תפקוד הלב והשמירה על מאזן הנוזלים בגוף. הוא מסייע בהגנה על לחץ הדם, בשמירה על מסת עצם ובמניעת מחלות לב ושבץ. חשוב לציין שכוס מיץ תפוזים מכילה אשלגן בכמות הגדולה מזו המצויה בבננה, הידועה כעשירה באשלגן.

     

    4. כ-75 מק"ג פולאט (חומצה פולית), שמהווים כ-19% מהקצובה היומית המומלצת. פולאט, או בשמו המוכר יותר, חומצה פולית, הוא למעשה הוויטמין B9, שהכרחי לשכפול DNA, לייצור תאים חדשים ולשימורם, כולל תאי דם אדומים. החומצה הפולית היא רכיב חשוב מאוד בתקופת ההיריון - שבה מתרחשת חלוקת תאים מהירה, ולכן צריכתה חשובה במיוחד בשלושת החודשים שלפני ההריון ובמהלך ההריון כדי למנוע מומים קשים בעוברים.

     

     

     

    טיפים לשתייה בריאה

    כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים בכוס מיץ תפוזים, עם זאת, חשוב לזכור ש:

     

    1. מיץ תפוזים תעשייתי קנוי מכיל מכיל לעיתים תוספת סוכר מעבר למתיקות הקיימת בפרי עצמו ולכן אינו מומלץ.

     

    2. אם רוצים לקבל את כמות ויטמין C הגדולה ביותר, יש לשתות את המיץ מיד לאחר סחיטת התפוזים. ככל שנדחה את שתיית המיץ מרגע הסחיטה, כך תרד רמת הוויטמין בתוכו.

     

    3. במסעדות מסוימות מוכרים מיץ תפוזים "טבעי" או "סחוט", אך הוא אינו נסחט במקום ולעיתים אף נקנה מחברות תעשייתיות. במסעדות איכותיות המיץ לרוב ייסחט בסמוך להגשתו. מומלץ תמיד לשאול ולברר. אם לא נסחט במקום, כדאי לוותר.

     

    לסיכום, העדיפו תמיד הכנה ביתית ושתייה מיידית. כאמור, אם יש לכם את הציוד הנדרש מדובר בשתי דקות הכנה. כוס מיץ תפוזים טרי תורמת עושר תזונתי נפלא בזכות מספר רכיבים חשובים, הוא מומלץ מאוד לילדים, נערים ומבוגרים שרוצים לצרוך מזון בעל ריכוז קלורי איכותי, אך פחות מומלץ לאלו הרוצים להשיג ירידה במשקל - להם אמליץ על תפוז אחד שלם ביום.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    מה עדיף - הפרי או המיץ? תפוזים
    צילום: shutterstock
    מומלצים