שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בלאגן בקניית תחפושות: לא כל החנויות מאפשרות מדידה והחזר כספי
    זאת משום שהחוק לא מסדיר ביטול עסקת קניית תחפושות, ולכל חנות ורשת מדיניות משלה. כשביקשנו לקנות תחפושת בקופסא קשיחה אמרו לנו: "אין פתיחה, אין מדידה בחנות ואין החזר כספי". הרשות להגנת הצרכן: "נקדם חוק מיוחד לתחפושות - עם החזרה עד שבוע לפני פורים"

    איך נצליח לבחור תחפושת? חודש לפני פורים ולא תמיד יש הגנה לצרכנים שקונים תחפושת ורוצים למדוד אותה או להחזיר לחנות אחרי שמדדו בבית.

     

    מנועה קירל ועד "הנוקמים": הצצה לליין התחפושות החדש של שושי זוהר

    מתכוננים לפורים: זה הזמן לקנות תחפושות באינטרנט

    משנכנס אדר מרבין בהוצאות: כך תחגגו את פורים עם תחפושות בזול

     

    כיוון שחוק הגנת הצרכן ותקנות ביטול עסקה לא מתייחסים לתחפושות, החנויות יכולות לסרב לאפשר לצרכנים למדוד תחפושת בחנות ובכוחן גם למנוע החזר כספי, או זיכוי לקנייה בתמורה להחזרת התחפושת. כל רשת, ולעיתים כל חנות ברשת, עושה דין לעצמה ויש לה "חוקים" משל עצמה. נראה שהחנויות עושות טובה לצרכנים שהן מאפשרות בכלל להחזיר תחפושות לא מתאימות, לקבל החזר כספי וחלילה למדוד בחנות.

     

    >>לסיפורים הכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

      (צילום: מירב קריסטל)
    תחפושות במקס טוק(צילום: מירב קריסטל)
     

    אין מדידה ואין החזרה - וזה חוקי

    בעידן אלפיים בראשון לציון נתקלנו באבסורד: ביקשנו לרכוש תחפושת מסוימת בסניף ראשל"צ. התחפושת נמכרת בקופסה קשיחה שנראית כמו קופסת צעצוע והיא כוללת בגד, מסיכה ושני כלים נלווים לדמות. ביקשנו לפתוח את האריזה בחנות כדי לראות איך נראית התחפושת בפועל – האם היא דומה למה שמוצג בתמונה שמתנוססת בחזית האריזה.

    התחפושת בקופסא הקשיחה בעידן אלפיים (צילום: מירב קריסטל)
    התחפושת בקופסא הקשיחה בעידן אלפיים(צילום: מירב קריסטל)
     

    המוכרת בחנות אמרה לנו שלצערה, החנות לא מאפשרת לפתוח את האריזה במקום וכן אינה מאפשרת לקנות, למדוד בבית ולהחזיר. "אין מדידה ואין החזרה. אני יודעת זה בעייתי ללקוח, אבל ככה זה", אמרה.

     

    מבדיקה עולה שהדבר חוקי. יחד עם זאת, לא ברור איך מצב כזה הוגן כלפי הלקוח, שזכותו לראות מה הוא קונה וזכותו להחזיר את התחפושת שקנה - על אחת כמה וכמה כאשר לא מאפשרים לו למדוד בחנות. כשמדובר בבגדים, מישוש הבד, התבוננות על הפריט במלואו ומדידתו - מהותיים לבחירה ולקנייה, במיוחד כשמדובר בתחפושת.

     

    אחרי פנייה להנהלת הרשת, אפשרו לנו לפתוח את הקופסא בחנות כדי לראות את הפריט וכן להחזירה תוך יומיים – בתנאי שהאביזרים לא הותקו ממקומם בקופסא.

     

    למרות העוול הזה, בחנות נהגו בנדיבות בשאר התחפושות שארוזות באריזות "רגילות" (נרתיק פלסטי שקוף), ואפשרו ללקוחות למדוד בחנות באופן בחופשי – מחווה שאינה תמיד נפוצה.

     

    מדיניות שונה בין רשתות וסניפים

    גם במקס סטוק בראשל"צ מצאנו צרכנים שמודדים תחפושות. יחד עם זאת, בחנות יש איזור שלם של תחפושות שאסור להתקרב אליהן - התחפושות בקופסא. מנהל החנות אמר לנו שאי אפשר למדוד, אבל אפשר לראות את הפריטים על בובות בחנות. שמנו לב שלא כל התחפושות שנמכרות בקופסא מוצגות גם על גבי הבובות. בסניף זה נאמר לנו שאפשר למדוד בבית ולהחזיר תוך 48 שעות.

      (צילום: מירב קריסטל)
    את התחפושות בשקיות אפשר למדוד, את אלו שבקופסאות - לא. מקס טוק בראשון לציון(צילום: מירב קריסטל)

      (צילום: מירב קריסטל)
    (צילום: מירב קריסטל)

      (צילום: מירב קריסטל)
    (צילום: מירב קריסטל)

    ביקרנו גם בסניף טויס אר אס בדיזנגוף סנטר וגם שם מצאנו להפתעתנו שלטים לפיהם "אסור לפתוח תחפושות ולמדוד אותן בחנויות". הרשת מאפשרת להחליף תחפושות לחנות תוך 48 שעות בהצגת חשבונית רכישה ובאריזה המקורית בלבד כולל כל האביזרים הנלווים, אבל לא תמיד צרכנים יכולים לסור שוב לחנות תוך יומיים. בנוסף: אין החזר כספי. כששוטטנו בחנות, מוכר עקב אחרינו והתריע: לא לפתוח אריזות של תחפושות.

     

    בטויס אר אס מסרו: "אנחנו לא רשתות אופנה אין לנו תאי מדידה ואנחנו לא מאפשרים למדוד במקום. יחד עם זאת, בניגוד לרשתות צעצועים אחרות אנחנו כן מאפשרים לגעת, לפתוח ולהרגיש את הבד את האיכות והמידה. בנוסף, אם תחזירי תחפושת אחרי שלושה ימים לא נלך לרב".
       (צילום: מירב קריסטל)
    אסור לפתוח ולמדוד - אפשר להחליף תוך 48 שעות(צילום: מירב קריסטל)

       (צילום: מירב קריסטל)
    (צילום: מירב קריסטל)
     

    אין זיכוי לחנות אלא זיכוי לתחפושת אחרת בלבד

    נראה לנו הוגן לאפשר לילדים למדוד תחפושות בחנות, אבל בפיראט האדום, ששייכת גם היא לטויס אר אס, אמרו לנו שיש בעיה עם מדידת תחפושות בחנות. בסניף ת"א לא מאפשרים לפתוח את התחפושות.

     

    בפיראט האדום בת"א יש מדיניות שונה: "אנחנו לא מאפשרים למדוד כי התחפושות מתלכלכות, אבל מאפשרים החזר כספי תוך 48 שעות. תקבלי החזר כספי בצורה ששילמת אבל 4-3 ימים לפני פורים אין דבר כזה יותר. שלא תחזירי לי אחרי פורים".

     

    בכפר השעשועים בבת ימון שבבת ים שוב משתנים הכללים: "אפשר למדוד במקום, אפשר להחזיר תוך יומיים שלושה ולקבל תחפושת אחרת תמורתה, אבל אי אפשר לקבל החזר כספי".

     

    גם בחנות כפר השעשועים בנשר אמרו לנו את אותו הדבר, אך בכפר השעשועים בסגולה אמרו לנו בטלפון ההיפך: "אין מדידה בחנות, עד 48 שעות תקבלי את הכסף בחזרה ועד שבועיים לפני פורים החלפה בתחפושת אחרת".

     

    בעידן 2000 באילת נתנו לנו בטלפון תשובה כמעט מושלמת: "אפשר למדוד כל תחפושת בחנות, החזר כספי מלא יינתן תוך 48 שעות ובטווח של 14 יום ניתן להחליף תחפושת בתחפושת". כלומר, שימו לב שבאף מקום לא מאפשרים לקבל זיכוי לקנייה של פריט אחר בחנות.

      

    המועצה לצרכנות: תבררו מראש

    במועצה לצרכנות מודים שהבלגן חוגג כי החוק שותק לגבי מדיניות ביטול עסקה בתחפושות. במועצה מסרו בתגובה: "לגבי מוצר באריזה מקורית - התקנות מקנות לצרכן זכות לבטל עסקה של מוצר שנמכר באריזה המקורית והאריזה לא נפתחה - גם כשמדובר בתחפושת.

     

    "גם למועצה לצרכנות מגיעות שאלות לפני פורים, ותלונות תוך כדי החג בנוגע לחנויות שלא מאשרות למדוד תחפושות ו/או להחליף או להתחרט לאחר הרכישה.

     

    "עיקר הבעיה היא שהנושא אינו מוסדר בתקנות ביטול עסקה. תחפושת אינה נחשבת ביגוד למרות שלובשים אותה, אולם לא מדובר בביגוד רגיל, אלא עונתי לרגל החג. שכן זה מוצר שאינו נמכר לאורך השנה כולה.

     

    "תקנות ביטול עסקה לא חלות על קניית תחפושת וחנות יכולה לקבוע שאין לפתוח אריזות ו/או למדוד תחפושות בחנות.

     

    "השימוש הקצר בבגד עלול להוות פתח לוויכוחים ובעיות שונות בטענה לנזק גדול הנגרם לעוסק כי הצרכן השתמש לבש את התחפושת וביקש לבטלו כשהנזק לעוסק נובע מחוסר יכולת למוכרו לאחר הביטול".

     

    אז מה עושים? מבררים מראש מה המדיניות של החנות. במועצה לצרכנות אמרו ל-ynet: "לצרכנים מומלץ לשים לב למדיניות החזרת התחפושות בבית העסק ולבחון האם בית העסק מקל עימם ומאפשר לבדוק התאמת התחפושת והחזרתה. מומלץ לבחור בעוסקים המאפשרים גמישות במטרה לרכוש תחפושת מתאימה מבלי להינזק".

     

    הרשות להגנת הצרכן: נדאג לחוק ייחודי - כמו בטיסות

    ברשות להגנת הצרכן הוציאו לאחרונה נייר עמדה בנושא ומתכוונים ליזום חקיקה. הממונה על הרשות עו"ד מיכאל אטלן אמר ל-ynet: "אין זכות ביטול בתחפושות, אבל השוק נוהג לעיתים בהגינות ומקנה זכות ביטול. בכל זאת, הוצאנו הבהרה שגם שזה לא בתקנות ביטול עסקה בקניית תחפושות באינטרנט יש זכות ביטול של 14 יום".

     

    אז בעצם הכי טוב יהיה לי לקנות באינטרנט?

    "נכון בינתיים, אך יש בזה משהו לא הוגן לעוסק, כי מדובר ב-14 יום כשפורים נמצא בתוכם".

     

    מה יהיה בתקנות שאתם מתכוונים להתקין?

    "תחפושת זה מוצר ייחודי, משהו שהוא בין צעצוע לבגד והוא דורש הסדרה מיוחדת. אנחנו בדיוק בשיח עם כל בעלי העניין. אנחנו רוצים לתת 14 יום זכות ביטול עסקה, בתנאי שהחזרת המוצר נעשית עד 7 ימים לפני החג, בדומה להסדר ביטול עסקה בטיסות".

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    צילום: מירב קריסטל
    בוחרים תחפושת בלי למדוד ובלי אפשרות להחזיר לחנות
    צילום: מירב קריסטל
    מומלצים