שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    מיגון נשלף, מצלמות היקפיות ומושבים נוחים: הפנתר החדש של צה"ל
    באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה סיימו לפתח את הרכב הקרבי והממוגן החדש, "הפנתר", שישמש לפעילות שוטפת. הרכב יכלול תא חדש ורחב ל-14 לוחמים, אינטרקום לשיח עם המפקד מקדימה ומצלמות פנימיות וחיצוניות. צפו בנסיעת המבחן

     

     

    הפנתר החדש של צה"ל: באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל סיימו לאחרונה לפתח את הרכב הקרבי ממוגן הירי החדש, "הפנתר", למשימות הביטחון השוטף בגזרות השונות. הפנתר יחליף את הזאב, ששימש את הגדודים בחטיבות המרחביות ב-15 השנים האחרונות וכן את הספארון, הגירסה המוקטנת יותר למשאיות הספארי הזכורות מימי רצועת הביטחון בדרום לבנון. דורות קודמים לרכבים קרביים קלים להסעה מבצעית של לוחמים מהעשורים האחרונים: האביר, שלו קדם ה-נ"נ (הקומנדקר) המיתולוגי.

     

    אבטיפוס שני של הפנתר עובר בימים אלה נסיעות מבחן אחרונות במחנה הניסויים הרחב של צה"ל במערב ראשון לציון, וייצור סדרתי של חמישה רכבי פנתר ראשונים יבוצע בחודשים הקרובים במפעלים ליצור רכש משוריין בתל השומר.

    נסיעת מבחן פנתר  (צילום: יואב זיתון)
    הפנתר בפעולה במהלך נסיעת מבחן (צילום: יואב זיתון)

    נסיעת מבחן פנתר  (צילום: יואב זיתון)
    (צילום: יואב זיתון)

    הפנתרים הראשונים ימסרו לפעילות בתוך כשנה, ככל הנראה תחילת לגזרות המאוימות יותר, באוגדת עזה ובאוגדת איו"ש. בדומה לזאב, שהתבסס על טנדר הדודג' או הפורד האמריקנים, גם הפנתר יתבסס על פלטפורמה שנמצאת כבר בשימוש של 80 אלף כלי רכב בצבא ארה"ב: משאית האף.אם.טי.וי של חברת אוש-קוש. מאות משאיות אלה כבר נרכשו לצרכי תובלה לוגיסטית עבור צה"ל, כמחליפי משאיות הריאו העתיקות, כך שתצורתו הקומונארית (אחודה), תאפשר הפחתה של 25% בכלי הרכב ממשפחה זו.

    נסיעת מבחן על הפנתר בבסיס נסא 24 (צילום: יואב זיתון)
    (צילום: יואב זיתון)

    הסיבה: איחוד מערכים ותפיסה אחזקתית אחת, הכוללת טיפולים וחלקי חילוף זהים, כלי רכב רבים ליעודים שונים. בנוסף, כל רכב פנתר צפוי לפעול במשך 14 שנים, פי שניים מרכבי הזאב שנרכשו בשני מחזורים מאז אמצע שנות ה-2000. חיסכון נוסף יתבטא בעלות הפרויקט, שימומן ברובו מכספי סיוע אמריקני, במסגרת ההסכם החדש לעשור הקרוב.

     

    אלא שמלבד גוף המשאית, שלדתו, חלקיו המכניים ותא הנהג, הקפסולה האחורית תהיה כחול לבן, ותורכב על הבסיס האמריקני. מדובר בתא לוחמים חדיש ורחב ידיים, שבו יכולים לשבת בנוחות 12 עד 14 לוחמים, על כיסאות גבוהים, עם תושבות עמוקות ומרופדים בבד קורדורה, כדי למנוע עומסים על הברכיים שגרמו לעייפות במושבים הנמוכים יחסית והפחות נוחים, המוכרים מרכבים קרביים קודמים.

    נסיעת מבחן פנתר  (צילום: יואב זיתון)
    יכול לשאת בנוחות 14-12 לוחמים (צילום: יואב זיתון)

    נסיעת מבחן פנתר  (צילום: יואב זיתון)
    (צילום: יואב זיתון)

    כל פנתר יוכל לשאת גם בין 2 ל-6 פצועים בשכיבה והוא יגיע בשתי תצורות מיגון: צורה קלה ובסיסית שתאפשר לו התניידות מהירה יותר ושחיקה איטית יותר של רכיביו, ובמידת הצורך, יוכלו להלביש עליו לוחות מיגון נוספים, בקלות יחסית, ובהתאם להתרעות מודיעיניות והערכות מצב גזרתיות. בתא הלוחמים של הפנתר מותקנים גם שני מושבי ג'אמפ סיט קטנים ומתקפלים בדומה לכיסאות אלה במטוסים.

     

    אלה יוכלו לשמש, בין היתר, להובלת עצורים פלסטינים, שלעיתים הושבו על רצפת הרכב בדרכם החוצה מהכפר. תא הלוחמים יכלול גם מערכת מיזוג וחימום משודרגת, חלונות רחבים יותר עם קו ראייה ישיר ומיטבי לנעשה בחוץ, חרכי ירי יעילים יותר מבחינת פתיחת הזווית, וסורגים דיפרנציאלים להגנה מידויי אבנים, בהתאם לרמת האיום.

    נסיעת מבחן פנתר  (צילום: יואב זיתון)
    מתוך נסיעת המבחן לפנתר(צילום: יואב זיתון)

    הרכב נצבע מבחוץ ובפנים בצבעים עם חומרים מיוחדים לבידוד תרמי, שמירת טמפרטורה ועיכוב בעירה, מעבר לאטימות תא הנוסעים שמונעת חדירת אש לתוכו, במקרה למשל של השלכת בקבוק תבערה על הרכב. לוחות המיגון מיועדים לספוג ללא חדירה קליעים מנשק קל דוגמת מקלעים עד קוטר 7.62 ויתכן שגם 0.5 (מקלע כבד).

     

    בהיעדר מיגון אקטיבי דוגמת מעיל רוח או חץ דורבן בתצורות קטנות, גם הפנתר יהיה ככל הנראה חדיר לטילי נ"ט מסוג קורנט. הלוחמים יוכלו להשתמש גם בארבעה שקעי טעינה בתא הלוחמים (יו.אס.בי ופתחי מצת) ולרשותם, במידת הצורך, יהיו חמישה פתחי מילוט. בחלקו הקדמי של הרכב תותקן הכנה לעמדה עתידית, במידת הצורך, למקלע.

     

    "יוכל לפעול גם בסמטאות של מחנות הפליטים"

     קפסולת הלוחמים כוללת גם תאורות לד כחולות, אינטרקום לשיח עם המפקד בתא הקדמי (חרף הגישה הפתוחה בין הקבינה לתא הלוחמים) ושורה של מצלמות פנימיות וחיצוניות, דרכן יכול לראות המפקד מקדימה על מסך דק את הנעשה בתא הלוחמים ובעיקר מחוץ לרכב, במגוון זוויות. בניגוד לרכבים הקודמים, כמו הזאב והאביר, בנסיעה בפנתר מורגשות פחות קפיצות בשטח, על קולוסים ובורות, בעיקר בגלל פלטפורמת המשאית עליה הרכב מבוסס, אלמנט שמשפר את הנוחות והבטיחות לאורך הנסיעה.

     

    נסיעת מבחן פנתר  (צילום: יואב זיתון)
    (צילום: יואב זיתון)

    נסיעת מבחן פנתר  (צילום: יואב זיתון)
    (צילום: יואב זיתון)

    מהירות הפנתר תוגבל ככל הנראה לסביבות 55-60 קמ"ש מטעמי בטיחות למרות יכולת הרכב החדיש לנסוע גם בציר כורכר במהירות של 90 קמ"ש בבטחה. בפנתר ינהגו נהגים שעברו קורס נהיגה מבצעית ובעלי רישיון C-1, כנהוג ברכבי הזאב. משקלו הכולל של הרכב החדש יהיה לפחות 10 טון ועלותו המוערכת היא כמיליון שקלים. בסך הכל צה"ל ייצר בשנים הקרובות כ-100 רכבי פנתר לכל הגזרות.

     

    "המצלמות ההיקפיות והמובילאי המשודרג בפנתר יחסכו, במצבים מסוימים של פעילות בכפר פלסטיני, הורדה של חייל שיכווין את הפנתר בנסיעת רוורס", סיפר ל-ynet קצין בכיר. "הפנתר מסיבי ונראה גדול, אך יש לו את אותן מידות של הזאב, כך שהוא יוכל לפעול גם בסמטאות של מחנות הפליטים, עם עבירות גבוהה בזוויות קשות בשטח ושדה ראייה רחב מאוד לנהג, בגלל החזית הקדמית השטוחה שלו, בניגוד לזאב ולאביר".

     

    הקצין הוסיף: "מהנדסי החטיבה הטכנולוגית השקיעו רבות בפיתוח שלו ובהנדסת האנוש ללוחמים, ביכולות ואנליזות שביצענו לאורך כשנה וחצי של פיתוח צה"לי. זהו רכב קרבי וממוגן לביטחון שוטף, אך לא כזה שבא להחליף את נגמ"שי הנמ"ר והאיתן המיועדים בעיקר לתמרון במלחמה".

     

      

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים