שתף קטע נבחר

השיבושים ברכבת: תנועת הרכבות בכל הארץ נעצרה לזמן קצר

התנועה נעצרה לכמה דקות בלבד, אך המהלך צפוי לגרום לשיבושים גם בהמשך היום. המהלך הינו אקט נוסף במחאתם של הנהגים אל מול הנהלת החברה סביב תנאי העסקתם. נתניהו מתח ביקורת: "חייבים להפסיק את השביתות"

תנועת הרכבות בכל הארץ נעצרה היום (ג') לכמה דקות, זאת במסגרת מחאתם של נהגי הקטר על תנאי העסקתם. המהלך צפוי לגרום לשיבושים בתנועת הרכבות גם בהמשך היום. 

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להשבתה ולמשבר ברכבת: "את השביתות ברכבת צריך להפסיק מיד. ניסנקורן, שר האוצר של לפיד וגנץ, ישבית את המדינה. הוא יחזיר אותנו אחורה לכלכלת הסתדרות שתפגע באזרחים. אסור לתת לזה לקרות. חייבים להמשיך קדימה עם ממשלת ימין של הליכוד - כלכלה חופשית שפותחת את השוק לתחרות ומורידה מחירים לטובת האזרחים".

בעקבות עיכוב הרכבות- עומסים בתחנת באר שבע צפון (צילום: דניאל פריידלין )
השיבושים נמשכים. רכבת ישראל(צילום: דניאל פריידלין )
 

שר התחבורה ישראל כץ גינה את השבתת הרכבות: "אני מגנה את השבתת הרכבות והפגיעה בציבור הנוסעים ומגבה את הנהלת הרכבת לנקוט בכל צעד חריף שידרש כדי להפסיק תופעות מסוג זה.

 

"רכבת ישראל חייבת לעבור תהליך של ארגון מחדש כדי לשפר את השירות לנוסעים, עקב התרחבות פעילות הרכבת, ועל ועד העובדים לשתף פעולה עם תהליך זה ולא לנסות ולמנוע אותו. חבל שיו"ר ועד העובדים גילה אדרעי לא למדה ולא הפנימה את הלקח מהסיבוב הקודם - כאשר נשלחה הביתה לאחר שניסתה למנוע את ארגונה מחדש והתפתחותה של חברת הרכבת. חבל שאנשיו של אבי ניסנקורן בהסתדרות נותנים ידם לעיצומים ולא מונעים את השביתות והפגיעה בנוסעים".

 

בכחול לבן האשימו את נתניהו במשבר המתמשך ברכבת: "נתניהו הוא לא קורבן אלא מי שאחראי למחדל הרכבת בעשור האחרון. ראש ממשלה בחצי משרה לא יכול להוביל את המדינה".

 

הנהלת הרכבת פנתה לעובדים בבקשה שלא לפגוע בציבור הנוסעים: "לפני זמן קצר הסתיימה, ללא תוצאות, הפגישה שיזמה הנהלת החברה עם נציגי העובדים ומחזיק תיק התחבורה בהסתדרות.

 

תוך זמן קצר ניתנה הנחייה, על ידי וועד העובדים, לעצור את תנועת הרכבות בכל הארץ למשך 5 דקות תוך פגיעה קשה בציבור הנוסעים ובתפעול תנועת הרכבות. כך גם פגיעה ברכבת המיוחדת לילדים חולי הסרטן, 'רכבת החיוכים'. אנו קוראים לוועד העובדים להפסיק את החזקת ציבור הנוסעים כבני ערובה, להתעשת ולחזור למשא ומתן".

 

 

המשבר הנוכחי בין ועד עובדי הרכבת בראשות גילה אדרעי לבין ההנהלה החל לפני שלושה שבועות, עם יציאת סידור העבודה החדש של הנהגים לקראת הלו"ז החדש שצפוי להיכנס לפועל בחודש אפריל הקרוב ולהאריך את זמני הנהיגה. בעקבות ההכרזה על הסידור החדש, כ-38 נהגי קטר חלו באופן מסתורי וגרמו לביטול רכבות ועשרות איחורים בלוחות הזמנים.

 

לטענת ועד העובדים, סידור העבודה החדש יצר מצב שבו חלק מצוות הנהגים של רכבת ישראל נותר בביתו ואינו נוהג כלל, בעוד העבודה המרובה נופלת על חלק אחר של הנהגים שצריכים לנהוג הרבה יותר במהלך המשמרת ולצמצם את זמני ההפסקה שלהם כמעט לאפס.

 

בוועד ציינו בשבוע האחרון כי נהגי קטר כבר הביעו את חששם לכך שנהיגה תחת לוח הזמנים החדש מסכנת את ציבור הנוסעים. גורמים המקורבים לשיחות הגישור אמרו כי סידור העבודה שקבעה הנהלת הרכבת אינו מאוזן, ולא מתחשב בצרכים ובמגבלות האובייקטיביות של חלק מהנהגים, ופוגע בשכר ובזכויות שלהם.

 

ברכבת ממשיכים לדבוק בכך שהשינויים נועדו להתאים את זמן הנהיגה לשינויים הרבים הצפויים בשנה הקרובה, בהם פתיחת הקו המלא מירושלים לתל אביב וכן הוספת תחנות לצירים קיימים. בשל כך ביקשה הנהלת הרכבת להעלות את זמן הנסיעה של הנהגים משלוש שעות ו-29 דקות לשלוש שעות ו-55 דקות. הצדדים אף הגיעו לבית משפט בשבוע שעבר, שאישר את התוכנית עם שינויים קלים בעיקר בכמות הנהגים שישלחו להדרכות ולא ינהגו. 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי ליבנה
רכבת ישראל. ארכיון
צילום: רועי ליבנה
מומלצים