שתף קטע נבחר

אחרי יומיים: הסתיימו העיצומים ברכבת ישראל

הקווים חיפה-כרמיאל ולוד-ראשון לציון ישובו לפעול, על רקע המשבר שהחל לפני שלושה שבועות. בהנהלת הרכבת בירכו על הפסקת העיצומים אך תקפו: "העיצומים פגעו בכ-20 אלף נוסעים מדי יום". בנוסף, ההנהלה הגישה תלונה במשטרה נגד נציגי ועד העובדים

בעקבות עיכוב הרכבות- עומסים בתחנת באר שבע צפון (צילום: דניאל פריידלין )
עומס ברכבת. ארכיון(צילום: דניאל פריידלין )

ההסתדרות הודיעה הערב (ג') על סיום העיצומים ברכבת ישראל, שהחלו שלשום וכללו את השבתת הקווים חיפה-כרמיאל ולוד-ראשון לציון. העיצומים הרשמיים אמנם החלו בתחילת השבוע, אך חשוב להזכיר כי לפני שלושה שבועות "חלו" באופן מסתורי כ-38 נהגי קטר וגרמו לביטול רכבות ועשרות איחורים בלוחות הזמנים.

 

מההסתדרות נמסר כי "בתום ישיבה בין יו"ר הסתדרות המעו"ף ומ"מ יו"ר האגף לאיגוד מקצועי ארנון בר דוד, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי וועד עובדי הרכבת בראשות גילה אדרעי, ועד עובדי הרכבת נעתר לבקשתו של בר דוד לעצור את שביתת קווי הרכבת ולהפסיק את הצעדים הארגוניים בחטיבת המטענים, מתוך התחשבות בציבור נוסעי הרכבת ומתוך אחריות לגורל החברה".


בהנהלת הרכבת בירכו על ההחלטה להפסיק את השבתת רכבות הנוסעים וציינו כי מדובר ב"צעד שפגע בכ-20 אלף נוסעים מידי יום, תוך ביטול 80 רכבות".

 

עוד נמסר כי "הנהלת הרכבת רואה בחומרה רבה את הפסקת תנועת הרכבות בארץ, תוך שימוש ברשת החירום הרכבתית ו'חטיפת' עשרות אלפי נוסעים בעת נסיעתם. הנהלת הרכבת לא תעבור על כך לסדר היום, והגישה תלונה במשטרה נגד נציגי הוועד. מדובר בשימוש לרעה במשרה, הפרת אמונים והפרעה לעובד ציבור".

 

ברכבת טוענים כי העיצומים הגלויים והסמויים של הוועד פוגעים בפעילות השוטפת של רכבת ישראל ומונעים קידום פעולות לטובת הנוסעים. "הפסקת השביתה במגזר הנוסעים והמטענים היא התחלה נאותה ליישוב עוד מספר רב של צעדים ארגוניים, שבפועל מסרסים את הרכבת ופוגעים בה אנושות", מסרו.

 

 

מוקדם יותר היום נעצרה תנועת הרכבות בכל הארץ לכמה דקות במסגרת מחאתם של נהגי הקטר על תנאי העסקתם. ההנחיה ניתנה לאחר שפגישה בין נציגי ועד העובדים להנהלת הרכבת הסתיימה ללא תוצאות.

 

המשבר בין ועד עובדי הרכבת בראשות גילה אדרעי לבין ההנהלה החל לפני שלושה שבועות, עם יציאת סידור העבודה החדש של הנהגים לקראת הלו"ז החדש

 

עומסים ברכבת (צילום: : קרן דנינו, דניאל ברם )
עומסים ברכבת. ארכיון(צילום: : קרן דנינו, דניאל ברם )
 

שצפוי להיכנס לפועל בחודש אפריל הקרוב ולהאריך את זמני הנהיגה. בעקבות ההכרזה על הסידור החדש, כ-38 נהגי קטר חלו באופן מסתורי וגרמו לביטול רכבות ועשרות איחורים בלוחות הזמנים.

 

לטענת ועד העובדים, סידור העבודה החדש יצר מצב שבו חלק מצוות הנהגים של רכבת ישראל נותר בביתו ואינו נוהג כלל, בעוד העבודה המרובה נופלת על חלק אחר של הנהגים שצריכים לנהוג הרבה יותר במהלך המשמרת ולצמצם את זמני ההפסקה שלהם כמעט לאפס.

 

בוועד ציינו בשבוע האחרון כי נהגי קטר כבר הביעו את חששם לכך שנהיגה תחת לוח הזמנים החדש מסכנת את ציבור הנוסעים. גורמים המקורבים לשיחות הגישור אמרו כי סידור העבודה שקבעה הנהלת הרכבת אינו מאוזן, ולא מתחשב בצרכים ובמגבלות האובייקטיביות של חלק מהנהגים, ופוגע בשכר ובזכויות שלהם.

 

ברכבת ממשיכים לדבוק בכך שהשינויים נועדו להתאים את זמן הנהיגה לשינויים הרבים הצפויים בשנה הקרובה, בהם פתיחת הקו המלא מירושלים לתל אביב וכן הוספת תחנות לצירים קיימים. בשל כך ביקשה הנהלת הרכבת להעלות את זמן הנסיעה של הנהגים משלוש שעות ו-29 דקות לשלוש שעות ו-55 דקות. הצדדים אף הגיעו לבית משפט בשבוע שעבר, שאישר את התוכנית עם שינויים קלים בעיקר בכמות הנהגים שישלחו להדרכות ולא ינהגו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דניאל פריידלין
עומס ברציפי הרכבת
צילום: דניאל פריידלין
מומלצים