שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    קנס של 1.7 מיליארד דולר לגוגל? "זה לא מה שמדאיג את המשקיעים"
    האיחוד האירופי הודיע כי יקנוס את ענקית הטכנולוגיה בגלל שניצלה לרעה את הכוח שלה בשוק הפרסום - אבל לדברי הכלכלן יניב חברון, שהתראיין לאולפן ynet, הכסף זה הדבר האחרון שמעניין את החברה: "השאלה היא מי הרגולטור הראשון שיעז להגיד שהוא יוצא למלחמת חורמה במונופולים"

     

     

    גוגל לא מתרגשת: לאחר שנציבות ההגבלים העסקיים באיחוד הודיעה אתמול (ד') כי קנסה את ענקית הטכנולוגיה במיליארד וחצי אירו, הכלכלן יניב חברון, אסטרטג ראשי ב"אלומות", התראיין לאולפן ynet ואמר כי "הקנס הוא רק קנס, מה שבאמת מפחיד את גוגל זה שלא יטילו עליה מגבלות רגולטוריות".

     

    האיחוד האירופי הטיל עוד קנס ענק על גוגל

    קנס היסטורי לגוגל: "מנצלת לרעה את שליטתה בשוק"

    רוצה לפרק את פייסבוק? נוריד לך את המודעה

     

    הקנס שהוטל על גוגל ניתן בטענה כי החברה ניצלה לרעה את השליטה שלה בשוק הפרסום הדיגיטלי - בדגש על שירות AdSense, המאפשר מכירת שטחי פרסום באתרים באמצעותה. על פי הדיווח, גוגל ביקשה מלקוחות אדסנס שלה לסרב לפרסום של החברות המתחרות בה.

     

    >>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

    מטה גוגל בקליפורניה (צילום: shutterstock)
    מטה גוגל בקליפורניה(צילום: shutterstock)
     

    "מבחינת גוגל, בגדול, זה כלום כסף", אומר חברון. "זה גם לא מה שמדאיג את המשקיעים, וצריך לזכור ששנה שעברה הם קיבלו קנס של חמישה מיליארד דולר, ב-2017 הם קיבלו קנס של 2.7 מיליארד דולר, בתהליך שהתחיל איפשהו ב-2014, שאז האיחוד האירופאי אמר בעצם בפעם הראשונה - הגיע הזמן להגביל את הכוח של גוגל. העניין הוא שמבחינת הכסף זה לא כסף, הבשורה היא משהו אחר".

     

    אז אתה אומר שאם זה היה מזיז להם הם היו מפסיקים את זה?

    "יש משקיעים שצוחקים על זה, אומרים: 'חסר באיחוד קצת כסף? בואו נטיל קנס על גוגל'. בגדול, הבעיה האמיתית היא שאנחנו מדברים פה על מונופולים ענקיים. אנחנו מדברים על גוגל, על פייסבוק, על אפל ועל אמזון, שבגדול מנצלים את הכוח שלהם בהרבה מאוד מקומות - אם זה לחסום מתחרים, אם זה שימוש בנתונים כדי למכור לנו יותר - וזאת בעצם הבעיה של הרגולטור, וזה מה שמאיים באמת על החברות האלה. הרי ראינו רק לפני סדר גודל של 6-7 חודשים את המלחמה כנגד פייסבוק וראינו מה זה עשה למניה"

     

    המניה בסכנה?

    עם זאת, הרגולטורים לא ממהרים להטיל מגבלות רגולטוריות - בשונה מקנסות, שפחות מעניינים את חברות הענק. "יש פה בעיה מאוד קשה. אפלו שפייסבוק לדוגמא חטפה על זה הרבה, אנחנו יודעים שבינתיים אמזון לא באמת ניזוקה מהסיפור הזה וגם לא גוגל. השאלה היא מי הראשון שירים את השרביט ויגיד 'אוקיי, אני יוצא למלחמת חורמה במונופולים האלה'.

     

    "הרי כבר ראינו גם את הרוגלטורים בארה"ב. הייתה סנטאורית שאמרה ש'הגיע הזמן לפרק את המונופולים האלה'. הם נכנסים למקום שהוא מאוד מאוד קשה מבחינתם, וצריך לזכור שאני לא בטוח שהרגולטור יודע איך להתמודד איתם. כי אם מישהו באמת חושב שאותנו האזרחים מעניין כל כך החופש שלנו מבחינת הפרטיות, אז למה אנחנו מפרסמים הכל בחוץ? יותר מזה אני אגיד - כשאתה מסתכל על העתיד קדימה, אנחנו רוצים שהמכונות ילמדו אותנו, אנחנו רוצים שהם יספקו לנו את השירותים הכי טובים ועבורנו".

     

    זאת אומרת שגוגל ימשיכו לעשות מה שהם עושים?

    "אני חייב להגיד שאם אתה שואל אותי ככלכלן, איך שאני רואה את החיים, אני חושב שבגדול המכונות יצטרכו להמשיך ללמוד אותנו כדי להשתמש בנתונים שלנו. מבחינת משקיע? אני מאוד חושש ליום שבו הרגולטורים יתפסו יד קצת יותר קשה כנגד אותן חברות. בפעם הראשונה שזה יצא על פייסבוק, אז הבנתי שהמניה תחטוף וגם כתבתי על זה לא מעט. אני נורא חושש ממה שיקרה בעשור הקרוב".

     

    יכול להיות מאוד שמה שקרה לפייסבוק יקרה לגוגל?

    "כן. אני חושב שגם המשקיעים רואים את זה. אם תסתכלו בגדול על החברות שנקראות מה שנקרא 'חברות הפנג' עם הצמיחה המטורפת ב-4-5 שנים האחרונות, אתם תראו שהמשקיעים היום נורא חוששים מהם שלא יצליחו לשחזר את הצמיחה, אבל בעיקר זה עניין של רגולציה".

     

    הרגולציה האירופית מכה בגוגל

    הקנס שהושת על גוגל קשור במדיניות שהייתה נהוגה במשך עשור. מאז 2006, גוגל מאפשרת לבעלי אתרים - ובייחוד פלטפורמות של מסחר מקוון, להשתמש במנוע החיפוש המובנה שלה בתוך האתר. משתמשים שאכן עושים בו שימוש - נחשפים לפרסומות באמצעות גוגל. אלא שמתברר כי בחוזים שלה מול הלקוחות - גוגל אסרה להשתמש במנועי חיפוש של המתחרות. בשנת 2009 היא הקלה את התנאים ואיפשרה נוכחות של מתחרים - בתנאי שהיא פחות בולטת מזו של גוגל, ובשנת 2016 בוטלו המגבלות כליל.

     

    בנציבות ההגבלים העסקיים הבהירו כי הקנס הנוכחי נמוך יותר מקודמיו, מאחר שגוגל שיתפה פעולה עם נציבות האיחוד בשלוש השנים האחרונות, ופעלה לתיקון המדיניות הבעייתית של אדסנס. שירות אדסנס של גוגל - שנחשב בעבר למשמעותי עבור החברה, נמצא במגמת דעיכה מורגשת, מה שאיפשר לגוגל לשתף פעולה עם דרישות האיחוד.

     

    האיחוד האירופי השית קנסות ענק על גוגל בשלוש השנים האחרונות. לפני כשנתיים גוגל נקנסה על ידי האיחוד בסכום של 2.4 מיליארד אירו בטענה כי היא מבצעת באופן שיטתי מניפולציה בתוצאות החיפוש הקשורות לרכישות ברשת - ונתנה העדפה לשירות גוגל שופינג שלה. הקנס הזה הגיע כתוצאה מחקירה שנמשכה שבע שנים.

     

    בשנה שעברה גוגל נקנסה שוב - הפעם בסכום תקדימי של חמישה מיליארד דולר, בטענה כי היא מנצלת לרעה את השליטה שלה בשוק הסמארטפונים באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד - הפופולרית בעולם. באיחוד האירופי טענו כי גוגל חוסמת תחרות ומגבילה את השוק כשהיא מציעה את השירותים שלה באופן מובנה עם מערכת ההפעלה ולא מאפשרת בחירה אמיתית למשתמשים. בנוסף, נטען כי היא מציעה תמריצים כלכליים ליצרניות סמארטפונים על מנת שיקדמו את השירותים שלה במכשירים שלהן. סך כל הקנסות שהושתו על גוגל מטעם האיחוד האירופי בשנים אחרונות עומד כעת על 9.3 מיליארד דולר.

     

    הענקית האמריקאית הגישה ערעורים בשני המקרים, וסביר להניח שתגיש ערעור גם על ההחלטה הנוכחית. בינתיים, וכנראה כהכנה להודעה על הקנס, הודיעו בגוגל באמצעות פוסט רשמי היום כי החברה תאפשר למשתמשי אנדרואיד באירופה בחירה מבין שורה של מנועי חיפוש ודפדפנים. גוגל לא הודיעה מתי בדיוק זה יקרה - אך רמזה שכבר בחודשים הקרובים משתמשי אנדרואיד לא יהיו כבולים למנוע החיפוש של גוגל ודפדפן כרום כברירת מחדל.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים