שתף קטע נבחר

פרשת האלטרוקסין: כאוס בוועדה לחלוקת הפיצוי; מטופלים נותרו מחוץ להסדר

מטופלים שביקשו להיכלל בהסכם הפשרה בתביעה הייצוגית בפרשת האלטרוקסין טוענים כי נמנעה מהם האפשרות להיכלל בהסכם הפיצוי. "המייל של ועדת הפיצוי נחסם. לא נתנו לנו זמן סביר לאיסוף החומר". העו"ד שמרכז את הוועדה: "הוצפנו בפניות עד כדי קריסה. אין לנו תקציב לטפל כזו כמות של פניות"

בחודש דצמבר האחרון אישר בית המשפט המחוזי בלוד את הסכם הפשרה בתביעה הייצוגית בפרשת האלטרוקסין.

 

על פי ההסדר חברת התרופות פריגו תפצה מטופלים  בסכום של כ-46 מיליוני שקלים בגין הנזקים שנגרמו להם כתוצאה משינוי הפורמולציה של התרופה להסדרת פעילות בלוטת התריס.

 

על פי פרטי הסכם הפשרה, על משתמשי התרופה שנפגעו מהשימוש  בה ורוצים לקבל פיצוי, לפנות לוועדה שתבחן האם הם זכאים לפיצוי. המועד האחרון להגשת בקשות לוועדה חלף ביום 19.3.

 

מטופלים מלינים כי קופות החולים שלחו הודעה בדבר האפשרות להיכלל בהסכם הפשרה שמונה ימים בלבד לפני פקיעת המועד להגשת הבקשה וכי תיבת הדואר האלקטרוני של הוועדה התמלאה, דבר שמנע מהם את הגשת המסמכים בזמן.

 

התרופה שונתה ללא הודעה מראש. אלטרוקסין (צילום: עמית שאבי) (צילום: עמית שאבי)
התרופה שונתה ללא הודעה מראש. אלטרוקסין(צילום: עמית שאבי)

 

לירז ברק, אשר טוענת כי היא סבלה תופעות של נשירת שיער, קשיי נשימה ובלבול עקב השימוש בתרופה שהרכבה שונה, מתארת כי רק ביום 11.3 היא קיבלה הודעה מקופת החולים שלה כי היא זכאית להגיש בקשה לפיצוי.

 

"מהיום שקיבלתי את ההודעה התחלתי באיסוף המסמכים. עברתי קופת חולים והייתי צריכה להמתין 21 יום עד לקבלת התיק הרפואי שלי", מספרת ברק ומוסיפה: "שמונה ימים הם לחלוטין לא מסגרת זמנים סבירה לאיסוף החומר. מדובר בתביעה משנת 2012. אני שומעת תלונות של מטופלים רבים שלא הצליחו לארגן את החומר בזמן הקצר הזה ונותרו מחוץ להסדר".

 

באתר של הוועדה נכתב כי "חלף המועד להגשת תביעות לוועדה. אין מקום יותר להגיש תביעה. העניין נסגר (ההדגשה במקור ע.א.). אין מקום לשגר מיילים, לא להתקשר ולא להתייצב במשרדי הוועדה שממילא הינם סגורים. מי ששיגר מיילים עד ה-19.3 כולל יש להמתין למענה של הוועדה. זה עשוי לקחת כמה חודשים".

 

אלטרוקסין לכתבה בלבד (צילום מסך)
מטופלים מלינים על קריסת תיבת הדואר האלקטרוני(צילום מסך)

 

מטופלים מלינים כי תיבת המייל של הוועדה התמלאה, דבר שמנע מהם להגיש את מסמכיהם בזמן. "זו שערורייה", מאשים ר', שניסה להגיש את המסמכים המעידים לטענתו כי הוא זכאי לפיצוי, אך לא הספיק לעשות זאת במועד בשל חסימת תיבת המייל. "איך לא נותנים למטופלים מספיק זמן להתארגן? מה פשר ההתנהלות הקלוקלת הזו? לא קרה שום דבר לא צפוי. מדובר בכאוס".

 

אלטרוקסין לכתבה בלבד (צילום מסך)
ההודעה על חסימת תיבת המייל(צילום מסך)

 

עו"ד יעקב דוידוביץ, אשר ריכז את ייצוג קבוצת התובעים, מתאר כי מייל הוועדה קרס נוכח כמות הפניות אליה. "קופות החולים, בעקבות הודעה מאוחרת של המדינה, שיגרו למבוטחים הודעת סמס עם תוכן מטעה, שממנו ניתן להבין כי כל אדם שהשתמש בתרופה זכאי לפיצוי, ולא רק מי שניזוק ממנה. בקשתי לשינוי הנוסח לא התקבלה".

 

עורך הדין מוסיף כי "הסמסים נשלחו בתחילת חודש מרץ, כשמונה ימים לפני תום האפשרות להגיש את המסמכים לוועדה. בעקבות המסרונים הוצפה הוועדה עד כדי קריסה במיילים ובפניות טלפוניות של אנשים.

 

"לוועדה הגיעו כ-28 אלף פניות. היה יום אחד שתיבת המייל התמלאה והמחשב קרס למשך שעה ותוקן. חלק מהפניות הן פניות סרק. יש מטופלים שפונים אליי ושואלים אם התרופה בטוחה לשימוש. בגלל שהמדינה פעלה באיחור ובגלל הניסוח הבעייתי של הודעת קופת החולים המנגנון קרס. אין לנו תקציב לטפל בכזו כמות של פניות. אני בספק אם הוועדה תוכל להמשיך בעבודתה. אנו דנים איך לפתור את המצב".

 

עו"ד דוידוביץ מסביר כי בפני המטופלים שלא הגישו את המסמכים בזמן ישנה אפשרות לפעול משפטית נגד קופות החולים והמדינה. "השארתי הודעה קולית במספר הטלפון שלי בה הצעתי את האפשרות לתבוע את המדינה וקופות החולים ולא את חברת התרופות".

 

תגובות

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "פעלנו בהתאם להחלטת בית המשפט ולהנחיות משרד הבריאות במסירת הודעה יזומה למטופלים הרלוונטיים להסכם הפשרה ולהגשת הבקשה לפיצוי. עם קבלת ההנחיות משרד הבריאות, בסוף חודש פברואר, פעלנו ללא דיחוי כדי ליידע את המטופלים שטופלו בתרופה בתקופת הזמן הרלוונטית.

 

"שלחנו הודעות sms מפורטות על ההסכם ואופן הגשת הבקשה לפיצוי כשבועיים וחצי לפני תום מועד ההגשה שנקבע. למטופלים שלא היה ברשותנו מספר טלפון נייד - ההודעה נמסרה ישירות על ידי צוות המרפאה. במקביל, הוצאנו הנחיות לצוותים הרפואיים כי יש לספק את המסמכים הרפואיים המבוקשים למטופלים ללא כל שהות ושיש לתת עדיפות לפונים בנושא, כל זאת כדי שיוכלו להגיש את הבקשה במועד שנקבע.

 

"נציין כי הלו"ז לא נקבע על ידינו. דרכי הגשת הבקשה לפיצוי נקבעו על ידי עו"ד שניהל את התביעה הייצוגית, ולא על ידי הקופות. הוא שאיפשר למטופלים ליצור עמו קשר דרך כתובת מייל, כתובת דואר והטלפון. כאשר נודע לנו כי הטלפון והאתר קרסו עקב העומס, המלצנו למטופלים להעביר את המסמכים הנדרשים בדואר רשום למשרד עו"ד או להגיש המסמכים ישירות במשרד".

 

מקופת חולים מכבי נמסר בתגובה: "מכבי לא הייתה צד להסדר הפשרה. הנחיית משרד הבריאות לקופות החולים, לאיתור המטופלים הרלוונטיים, התקבלה בסוף פברואר. מכבי פעלה כנדרש והוציאה הודעה לכלל המטופלים הרלוונטיים בתוך כמה ימים, כבר בתחילת מרץ".

 

מקופת חולים מאוחדת נמסר בתגובה: "מאוחדת פעלה במהירות לפרסום הנושא, אלא שהנושא הובא לידיעת הקופה ממשרד הבריאות מאוחר שהותיר רק טווח זמן קצר לתגובה".

 

מקופת חולים לאומית נמסר בתגובה: "לאומית שירותי בריאות לא היתה צד להליך הפשרה. לצערנו, הנחיות משרד הבריאות הגיעו אלינו רק בסוף חודש פברואר, כ - 3 חודשים ממתן פסק הדין ומיד פעלנו על מנת לאתר את הלקוחות הרלוונטיים, ושלחנו להם הודעות מתאימות בהקדם".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הסדר הפשרה, שאושר בבית המשפט המחוזי, הורה כי הצדדים להסכם יפרסמו הודעה בדבר אישור הסדר הפשרה בשלושה עיתונים יומיים ושני עיתונים מגזריים נפוצים, במטרה ליידע את הציבור על אפשרותם לקבל פיצוי לפי הסדר הפשרה. למיטב ידיעתנו, הודעה כזו פורסמה על ידי הצדדים בעיתונות ובאתר אינטרנט ייעודי. 

 

"במקביל לפרסום ההודעות בעיתונות ובהתאם להוראות בית המשפט, הנחה משרד הבריאות את קופות החולים לנקוט פנייה ישירה ויזומה למטופלים. כאמור, פנייה זו היא רק אחת מבין ההודעות שפורסמו במטרה ליידע את הציבור. המועד האחרון להגשת בקשות לפיצויים נקבע בהסכם הפשרה שאושר על ידי בית המשפט".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
הרכב התרופה שונה, מטופלים נפגעו
צילום: שאול גולן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים