שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    השנה הטובה של עובדי הרכבת: שבתו 100 יום, הרוויחו כ-25 אלף שקל בחודש
    בשנה שעברה רשמה רכבת ישראל הפסד של 330 מיליון שקל, והיא גם נקנסה ב-46 מיליון שקל על איחורים וביטולים. עלות השכר של עובדי דור א': יותר מ-33 אלף שקל בחודש

    על רקע סכסוך העבודה והשיבושים באחרונה בשירותי רכבת ישראל, חושף הדוח השנתי של הרכבת שדווקא לא כל כך רע לעבוד בה. בשביל הנוסעים, לעומת זאת, האור בקצה התחנה עוד רחוק.

     

    נהג הקטר עצר להתפנות וגרם לשיבושים בכל הארץ

    סיבה אפשרית לאיחורי הרכבת: נהגים מאבדים מפתחות לקטרים

    יותר מ-100 אלף שקל בחודש: שיאני השכר בגופים הציבוריים

     

    3,842 עובדי הרכבת זכו ב-2018 לשכר ממוצע של 24.5 אלף שקל (עלות מעביד). 1,034 עובדי דור א' בחברה זכו לשכר ממוצע של 33.4 אלף שקל (עלות מעביד). זאת בזמן שמספר ימי השביתה ברכבת זינק מ-13 ב-2017 ל-100 ב-2018 לפי דיווחי הרכבת.

    עומס בתחנת הרכבת (צילום: נימאן שובח) (צילום: נימאן שובח)
    עומס בתחנת הרכבת(צילום: נימאן שובח)

     

    שווי הנכסים הופחת

    העיצומים של הרכבת בשנה שעברה פגעו בעיקר באגף המטענים, מה שהתבטא במעבר לקוחות לאמצעי הובלה אחרים, בעיקר משאיות שהגבירו את העומס הכבישים, והביאו אותו להפסד של 73 מיליון שקל ב-2018.

     

    בסך הכל הפסידה רכבת ישראל בשנה החולפת 330 מיליון שקל, פי 6.5 מההפסד ב-2017 שעמד על 50 מיליון שקל. עיקר ההפסד, 209 מיליון שקל, הגיע מהפחתת שווי נכסים, אך הוא כולל גם קנסות מהמדינה בסך 46 מיליון שקל עקב האיחורים התכופים וביטולי רכבות.

     

    ההכנסות מנוסעים עלו מ-748 מיליון שקל ב-2017 ל-753 מיליון שקל ב-2018, ומפעילויות מסחר בתחנות מ-43 ל-47 מיליון שקל, בזמן שהכנסות מהובלת מטענים ירדו מ-190 ל-176 מיליון שקל. הכנסות מדמי הפעלה מהמדינה עלו מ-1.275 מיליארד שקל ל-1.303 מיליארד שקל.

     

    ויש גם מספרים מאחורי הצפיפות: הרכבת הסיעה בשנה החולפת 67.7 מיליון נוסעים לעומת 64.6 מיליון בשנה שקדמה לה, כאשר מספר הנוסעים היומי עלה מ-245 אלף ב-2017 ל-256.8 אלף ב-2018. לפני עשור, ב-2008, הסיעה הרכבת רק 35.1 מיליון נוסעים.

     

    פתרון? בשנת 2026

    לרכבת אין הרבה בשורות לגבי שיפור השירות לנוסעים. אמנם המחסור ברכבות אמור להיסגר עד סוף 2019, אבל צווארי הבקבוק בתחום המסילות לא יפתרו בשנים הקרובות. רק ב-2023 יושלם פרויקט מערכת האיתות החדשה שיאפשר להוסיף שלוש רכבות בשעה למסילה באיילון, ורק ב-2026 תושלם המסילה הרביעית, בזמן שיש כבר צורך במסילות 5־6, שתכננן וביצוען הועבר בתחילת השנה לחברת נתיבי ישראל.

     

    אחרי שביולי האחרון הופעלו לראשונה תחנות הרכבת ברעננה, הן יחוברו ישירות למסילה באיילון רק בסוף 2019, ואז יתקצר זמן הנסיעה לתל-אביב ב-20 דקות.

     

    עוד בשורות צפויות השנה לקו הרכבת החדש מירושלים לתל-אביב, הפועל מאז שנפתח במתכונת חלקית, עד נתב"ג, עם החלפת רכבות למעוניינים להמשיך ליעדים

    נוספים. ביולי, מבטיחים ברכבת, אפשר יהיה סוף-סוף לנסוע ברכבת חשמלית ללא החלפה עד תחנת ההגנה בתל־אביב ובנובמבר עד תחנת סבידור, באיחור של יותר משנתיים מהמועד המקורי.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים