שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    צניחה של 75% ברווחי פלאפון ב-2018; yes איבדה 13 אלף מנויים

    הרווח הנקי של פלאפון הסתכם ב-24 מיליון שקל לעומת 95 מיליון שקל אשתקד; ההכנסות ממכירת שירותי סלולר רשמו ירידה של 1.5% ל-1.75 מיליארד שקל. בתוך כך, שחיקה בהכנסות וירידה חדה ברווח התפעולי לבזק בינלאומי בשנה החולפת והפסד שנתי של 48 מיליון שקל לחברת yes

    צניחה במכירת המכשירים הסלולריים וציוד הקצה ללקוחותיה - הובילה את חברת פלאפון לרישום של הפסד תפעולי ולריסוק הרווח הנקי של פלאפון, השייכת לקבוצת בזק, ברבעון האחרון לשנה שחלפה. ומה בגזרה של בזק בינלאומי? ספקית האינטרנט והתקשורת הבינלאומית של קבוצת בזק רשמה ירידה חדה ברווח התפעולי ב-2018.

     

    >>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

     

    בזק עברה להפסד עתק של 1.1 מיליארד שקל ב-2018 וביטלה את מדיניות הדיבידנד

    מזרחי טפחות: עלייה בהכנסות וירידה ברווח בשנת 2018

    לאומי ישלם קנס של 4.2 מיליון שקל על הפרת איסור הלבנת הון

     

    תחום הסלולר שנמצא תחת תחרות אינטנסיבית הוביל גם את המתחרה סלקום לרשום הפסדים משמעותיים בדו"חות המסכמים שלה. פלאפון לא שונה בהרבה, הרווח ברבעון האחרון של השנה שחלפה צלל ב-90% וברמה השנתית נפל ב-75%.

    פלאפון (צילום: מירב קריסטל)
    חנות פלאפון(צילום: מירב קריסטל)

     

    מה שהוביל לריסוק הרווח הנקי של פלאפון היתה נפילה במכירת ציוד הקצה ברבעון האחרון. היה זה רבעון שבו אחת מיבואניות הסלולר, סאני תקשורת, שנשלטת בשרשור על ידי יעקב לוקסנבורג, שמייבאת את מכשירי סמסונג ישירות, האיצה מאוד את התחרות עם הנחות אגרסיביות על מכירת המכשירים שלה בשוק.

     

    העולם של מכירת ציוד הקצה הופך בהדרגה לתחרותי יותר וברמה הרבעונית נפלו המכירות ב-15.4% וברמה השנתית ירדו ב-10%.

     

    בשלושת החודשים האחרונים של 2018 הסתכם הרווח של פלאפון ב-2 מיליון שקלים בלבד, מול רווח נקי של 21 מיליון שקלים ברבעון המקביל לו שנה קודם לכן. הרווח השנתי הסתכם ב-24 מיליון שקל, לעומת 95 מיליון שקל ב-2017.

     

    חברה הצליחה לשמור על יציבות בהכנסות מאספקת שירותי סלולר בשלושת החודשים המסכמים של השנה שהסתכמו ב-437 מיליון שקל.

     

    עם זאת, מכירת ציוד הקצה ללקוחות נפלה ב-15.4% והסתכמה ב-181 מיליון שקלים. שיעור ה-EBITDA השתפר ועלה מ-16% ברבעון האחרון של 2017 ל-28% בשנה שהסתיימה זה עתה.

     

    ההכנסות של פלאפון ברמה השנתית ממכירת שירותי סלולר רשמו יירידה של 1.5% ב-2018 והסתכמו בכ-1.75 מיליארד שקל. בחברה מסבירים את היציבות בהכנסות

    ברמה השנתית כתוצאה מעלייה בהכנסות ממנויים חדשים, אשר קיזזה את השחיקה בתעריפים כתוצאה ממעבר לקוחות קיימים לחבילות זולות יותר, הכוללות נפח גלישה רחב יותר.

     

    פלאפון כן הצליחה להגדיל את מספר המנויים שלה (פוסט פייד), אלה שמשלמים תשלום חודשי והם גדלו ב-5.9% ל-1.83 מיליון. החברה רשמה צניחה של 53% במנויי הפריפייד ל-374 אלף. בסה"כ לפלאפון קיטון שנתי של 12.7% במספר המנויים בסוף 2018 שהסתכם ב-2.205 מיליון.

     

    החברה רשמה צמיחה חדשה בהכנסות הממוצעות מלקוח ברבעון הרביעי בשיעור של 13.8% ל-66 שקלים בחודש - 16 שקלים מעל המתחרה סלקום ו-17 שקלים מעל המתחרה הקטנה גולן טלקום. ברמה השנתית ההכנסה הממוצעת מלקוח עלתה ב-1.6% ל-62 שקלים בחודש.

    רן גוראון, מנכ"ל פלאפון (צילום: יונתן בלום) (צילום: יונתן בלום)
    רן גוראון, מנכ"ל פלאפון(צילום: יונתן בלום)

     

    בזק בינלאומי: ירידה של 2.4% בהכנסות ל-370 מיליון שקל

    ספקית האינטרנט והתקשורת הבינלאומית, בזק בינלאומי, אמנם רשמה קיטון חד ברווח הנקי שלה בסיכום 2018, אך לאור חברות אחרות בקבוצת בזק כגון yes שסופגת הפסדים ורשמה מחיקה ענקית של מעל למיליארד שקלים, היא נראית כמו האחות היציבה באופן יחסי.

     

    בזק בינלאומי רשמה יציבות בהכנסות שלה ברבעון האחרון, קיטון של 2.4% ל-370 מיליון שקל ובהמשך לירידה של 48% ברווח התפעולי וקיטון של 58% ברווח הנקי.

     

    בחברה ציינו כי הקיטון בהכנסות ברבעון האחרון, נבע בעיקר ממכירת רישוי חד פעמית ללקוח עסקי בתקופה קודמת, כך שסך המכירות שנרשם ברבעון האחרון של 2017 היה חריג מעט לחיוב. בבזק בינלאומי מציינים כי מהירידה בהכנסות הושפעה גם מירידה בהכנסות משיחות בינלאומיות ומאירוע חד פעמי של מכירת פעילות מיקור חוץ של החברה.

     

    עם זאת הסיפור הגדול בנתוני בזק בינלאומי הוא הירידה החדה ברווח התפעולי - וחיתוך של 30% ברמה השנתית שבה הסתכם הנתון ב-116 מיליון שקל.

     

    לפי החברה הירידה ברווח התפעולי ברמה השנתית נבעה מהתאמת מבנה העלויות של החברה, בהתאם לירידה השנתית שנרשמה בהכנסות בשיעור של 9.5%. כמו כן, הקיטון במכירות ציוד פתרונות תקשורת וכן השחיקה בפעילות השיחות הבינלאומיות, השפיעו גם על מדדי הרווחיות.

     

    בין הנתונים החיוביים בדו"חות בזק בינלאומי אפשר להצביע על תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בשנת 2018 שהסתכם בכ-300 מיליון שקל עליה של 8.3%. ברבעון הרביעי גדל התזרים ב-29% ל-106 מיליון שקל.

     

    חברת yes איבדה 13 אלף מנויים ב-2018

    חברת שידורי הטלוויזיה בלוויין שבשליטת בזק רשמה הפסד שנתי של 48 מיליון שקל, בנוסף למחיקת 1.1 מיליארד שקל בגין ירידת ערך; מספר המנויים ירד ב-2.2% ועמד בסוף השנה על 574 אלף; נפילה בהכנסה הממוצעת ללקוח הובילה את yes להפסד רבעוני של 39 מיליון שקל לעומת רווח של 27 מיליון שקל ברבעון המקביל.

     

    למעשה, גם אם מנטרלים את מחיקת הענק של 1.1 מיליארד שקל בגין ירידת ערך, yes בהנהלת רן גוראון רשמה ברבעון האחרון של 2018 הפסד תפעולי לעומת רווח תפעולי בתקופה המקבילה. ההפסד נבע משחיקה בהכנסות ובעיקר מנפילה חדה בהכנסה הממוצעת ללקוח של חברת שידורי הטלוויזיה בלוויין שבשליטת קבוצת בזק.

     

    כאמור, בנטרול המחיקה הגדולה, yes חתמה את הרבעון האחרון של 2018 בהפסד תפעולי של 39 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 27 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2017. ההפסד הנקי (לא כולל המחיקה) עמד על 37 מיליון שקל, מול רווח נקי של 11 מיליון שקל ברבעון המקביל.

    משרדי חברת yes בכפר סבא  (צילום: עמית שעל)
    משרדי חברת yes בכפר סבא (צילום: עמית שעל)

    ברמה השנתית, קטן ההפסד הנקי (בנטרול המחיקה הגדולה) ב-80% ביחס לשנה הקודמת ועמד על 48 מיליון שקל לעומת 244 מיליון שקל ב-2017. כולל מחיקת הערך, עמד ההפסד ב-2018 על 1.148 מיליארד שקל. ההכנסות הממוצעות מלקוח ירדו ב-8.8% במהלך השנה, ועמדו ברבעון האחרון של 2018 על 206 שקל.

     

    החברה ממשיכה לדמם ומאבדת לקוחות בקצב משמעותי. בסיס המנויים של yes ברבעון הרביעי של שנת 2018 ירד בכ-3,000 מנויים. בנוסף, ברבעון השלישי של השנה דיווחה החברה על מחיקה של כ-7,000 מנויים עסקיים, זאת בהתאם לתיקוף חישוב כמות הלקוחות העסקיים - צעד שבפועל בוצע ברבעון אחרון. בשנה כולה ירד מספר המנויים של yes ירד ב-2.2%, אובדן של 13 אלף מנויים. נכון לסוף 2018 עמד מספר מנויי החברה על 574 אלף.

     

    הנהלת בזק פירסמה בשבועות האחרונים את תוכניתה ארוכת הטווח להעביר את yes משידורי הלוויין ולהפוך אותה לחברת שידורי טלוויזיה רב ערוצית באינטרנט - מעין נטפליקס ישראלית. התוכנית של ההנהלה היא לעזוב את השידורים בלוויין ולעבור לשדר באינטרנט בטווח זמן של שבע שנים, בהתאם לאורך החוזים עם חברות שידורי הלווין ולפי הרישיון.

     

    אך ייתכן שקצב הזמנים יזורז ועשוי להתקצר, בכפוף לאישורים רגולטורים. ב-yes מתכננים להציע מהלכים ראשונים בתחום הטלוויזיה באינטרנט בסוף השנה הנוכחית. ההנהלה מתכננת להמשיך לשמור על תוכן המקור שלה ורואה בו עניין מצליח גם בארץ וגם בחו"ל, ולכן אין בכוונתה להפחית מההפקות בתחום.


    פורסם לראשונה 28/03/2019 12:28

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים