שתף קטע נבחר

רכבת ישראל מציגה חודש שחור: ביטולים, איחורים ומחלות

החודש החולף היה אחד הגרועים שידעה רכבת ישראל בשנים האחרונות ולאור השירות הגרוע שהעניקה בעשור האחרון, זה לא הישג של מה בכך. אודי עציון על הסיבות לשפל החדש

נדמה שחווינו כל תקלה אפשרית ברכבת ישראל בעשור האחרון. שביתות פתע, איחורים קבועים, ביטולי רכבות וקווים ופרויקטים צולעים, לצד רכש כושל וסכסוכי עבודה ללא הפסק. ובכל זאת, חודש מרס 2019 ייזכר כאחד הגרועים - והתחרות על התואר הזה אינה קלה כלל ועיקר. בסך הכל נרשמו בו כ-18 אלף דקות עיכוב ופי 3 רכבות מבוטלות לחלוטין.

 

 

אנחנו לא מצליחים להבין מה הולך שם. מדברים על זה כל יום, כל שבוע, וזה לא מתוקן.

(אודי עציון): "המצב הכללי של רכבת מבחינת מחסור בקרונות ובקטרים ובפסים ובתחנות, העובדים מגבירים את השיבושים והנוסעים חוטפים".

 

איך חוטפים?

"מרץ היה חודש ממש שחור. עיכוב של 18 אלף דקות של איחורים, מספר הרכבות שבוטלו גדל כמעט פי 3, האיחורים גדלו".

 

זה לא קרה בגלל כוח עליון?

לא. מספר ימי המחלה שהנהגים הוציאו גדל ב-200%. ברגע שנהג חולה, אין מי שיסיע את הרכבת, לפעמים הוא עושה את זה באמצע היום. ראינו שבוע שעבר נהג שעצר ביום שלישי כדי להתפנות, באמצע צומת מרכזית שחוסם רכבות אחרות. בחודש האחרון הרכבת נעצרה באמצע הדרך 32 פעמים כי הנהג "לא חש בטוב"

 

איך אפשר לעבוד ככה?

"רשמית הועד אומר שזה לא שיבושים. הנהגים לא מרגישים טוב ולא מרגישים ביטחון בסידור עבודה, זה הכל בגללם. אז לא לוקחים אחריות על השיבושים".

 

בועז הירש, סמנכ"ל נוסעים ברכבת ישראל. זה לא בוקר טוב לרכבת ישראל

"הנתונים כמו שציינתם אותם בסופו של יום יש להם משמעות אחת - פגיעה בנוסעים".

 

איך הגעתם למצב כזה?

יש לנו יחסי עבודה מאוד מתוחים ברכבת ובמסגרת יחסי העבודה יש דברים כמו צעדים ארגוניים שמתבצעים במסגרת החוק ועד כאן זה בסדר, אבל מעבר לכך, כמו שאתם רואים, יש לנו כאן עליה יותר מדי גדולה בשביל שתהיה מוסברת בכל מיני פרטמרים של ימי מחלה".

 

למה אתם לא עושים שום דבר אם אלו לא צעדים במסגרת החוק ולא הגיוניים?

"אנחנו עושים הרבה. הגשנו לבית המשפט בקשה לצו מניעה כנגד כ-40 צעדים ארגוניים שוועד העובדים נקט בהם. מעבר לכך, על חלק מהמספרים שדנו כרגע יש לא מעט עובדים שמזומנים לצעדי משמעת אבל בסופו של יום צריך להבין שאנחנו רואים את הסטטיסטיקות, אבל זה פעולות באפור, לא פעולות במסגרת החוק, פעולות באפור שכנראה יש מאחוריהם יד מכוונת שפוגעת בנוסעים".

 

שיניתם פעמיים בחודש את סידור העבודה, זה באמת היה הכרחי?

"פתחנו עם העובדים בהיוועצות לגבי שינוי הלו"ז בחודש נובמבר. זה נמשך ונמשך נומשך למעלה מ-3 חודשים עד שהבנו שלא יהיו כאן הסכמות. המטרה שלנו הייתה כאן בסופו של היום, גם מבחינת ההתייעלות הכלכלית שהרכבת נדרשת אליה, וגם מכיוון שרצינו לבצע עוד פעולות. ביום שישי נכנס לו"ז אביב שמציע הרחבת שעות פעילות בקו לירושלים, מחזיר יותר קווים למודיעין במהלך ערבי יום חול ובסוף השבוע.

 

מתי אני ארצה לנסוע ממקום למקום באמצעות רכבת ישראל ולא לחשוש שווירוס יתקוף נהג רכבת, יש תאריך כזה?

"אין לי תאריך. מה שיקדים את התאריך הזה, אני מנצל את ההזדמנות לקרוא ליו"ר הועד ולוועד העובדים להיכנס למשא ומתן על כל הנושאים ששנויים במחלוקת בהתאם למתווה שהוסכם עליו בהסתדרות בחודש דצמבר עם יו"ר ההסתדרות הקודם ועם הנהלת הרכבת".

 

התקשרת אליהם?

"אנחנו במגעים כל הזמן אבל אני מנצל עוד הזדמנות לבוא ולקרוא ולשבת במשא ומתן במתווה שהוסכם עליו על כל הנושאים השנויים במחלוקת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
רכבת ישראל - חודש שחור
צילום: EPA
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים