המטרו בגוש דן - צעד נוסף לקראת תחילת עבודות
הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה לקדם את התכניות המפורטות לפרויקט שלושה קווי מטרו בגוש דן באורך כולל של כ-150 ק"מ
המטרו יוצא לדרך: הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה היום (ב') על קידום תכניות מפורטות לשלושת קווי מטרו - כשלב ראשון להקמת פרויקט המטרו בגוש דן. משמעות ההחלטה הינה סימון והגדרת השטח שיוקצה לטובת הקווים, תוך הגבלת הוצאת היתרים בתחום התוואי המתוכנן. זאת לאחר שהוועדה השתכנעה כי התוואי שהציעה חברת נת"ע משרת את מוקדי המטרופולין.
25 מטרים מתחת לאדמה: תוכנית המטרו של גוש דן נחשפת
עם זאת נותרו מספר סוגיות שייבחנו במהלך החודשים הקרובים, כדוגמת המעבר של קו M1 בערים הוד השרון וכפר סבא. כעת תחל הוועדה בשלב דיוק תוואי הקווים ומיקומי התחנות לרבות ביצוע ובחינת תסקירי השפעה על הסביבה. לאחר שתופעל תצטרף הרשת לקווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב שיצאו לביצוע בשנה האחרונה, ולקו האדום העתיד לפעול כבר ב-2021. .
המטרו, קווים לדמותו
קו M1 שאורכו 76 ק"מ יעבור בין 56 תחנות. מתוכן 18 יתחברו עם מערכות הרכבת הקלה והכבדה. הקו צפוי לעבור ב-14 רשויות: יחל ברעננה כנקודה הצפונית ויעבור ביתר ערי השרון: כפר סבא, הרצליה, הוד השרון ורמת השרון לפני שיגיע לתל-אביב, חולון, ראשון לציון, נס-ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד. הקו צפוי לתת מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים כמו אזור תעסוקה הצפוני ברעננה, אזור תעשייה הישן בכפר סבא, מרכז העסקים בתל אביב, פארק המדע ברחובות וצומת בילו.
קו M2 שאורכו יהיה 31 ק"מ יעבור ב-27 תחנות שמתוכן שבע יתחברו עם מערכות הרכבת הקלה והכבדה. הוא צפוי לעבור בשבע רשויות: תל אביב, גבעתיים, רמת גן, גבעת שמואל, פתח תקווה, ראש העין ודרום השרון. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים - ציר שלבים בת"א; מע"ר איילון; אזור תעשייה ראש העין; ופארק אפק.
קו M3 שאורכו כ-40 ק"מ יכיל 25 תחנות - מתוכן 15 יתחברו עם מערכות הרכבת הקלה והכבדה. הקו צפוי לעבור בלא פחות מ-17 רשויות: הרצליה, רמת השרון, תל אביב, בני ברק, פתח תקווה, קרית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון, בת ים ורשות שדות התעופה. הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים בהרצליה פיתוח; מערב רמת השרון (איילון); רמת החייל, עתידים, תל אביב; קריית אריה, פתח תקווה; חולון מזרח; וניסנבוים בת ים.
בשנת 2012 פרסמו משרדי התחבורה והאוצר מסמך מדיניות ארצי בנושא תחבורה ציבורית, שמסקנתו העיקרית היתה כי קיים פיגור משמעותי ברמות השירות וההשקעה בתחבורה הציבורית בישראל ביחס לעולם המפותח, ונקבעו בו יעדים אסטרטגיים לשיפור התחבורה הציבורית. בעקבות זאת, ב-2016 פורסמה תכנית אסטרטגית במסגרתה נבחנה מערכת התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב. התכנית המליצה על קידום של שלושה קווי מטרו.
באוגוסט 2016 הטילה הממשלה על נת"ע לתכנן קווי מטרו כבסיס לשלב הבא בפיתוח מערכת הסעת המונים בגוש דן. החברה בחנה ישימות לשלושת קווי המטרו בתכנית האסטרטגית, בחנה חלופות שונות לכל קו ולבסוף המליצה על הפתרון המתאים. לדברי יו"ר הות"ל וראש מטה הדיור, זאב בילסקי, "היום החלה המדינה לקדם את פרויקט המטרו החשוב ברמה הלאומית, פתרון אחד מתוך סל פתרונות לתחבורה ציבורית שמקדמת הוועדה לתשתיות לאומיות".