שתף קטע נבחר

דיסני גייסה את כל גיבורי היקום המורחב שלה - והזניקה את המניה לשיא

רגע לפני הקרנת "הנוקמים" החדש, ובתזמון מושלם עם הפצת הטריילר ל"מלחמת הכוכבים" האחרון, השיקה דיסני את שירות הטלוויזיה החדש שלה. שילוב הכוחות בין כל זרועות התאגיד והמותגים מסמן שב-2019 תמשיך דיסני לבדר את הצופים - ולתגמל את המשקיעים

 

 

2019 היא ללא ספק השנה החשובה ביותר בתולדות חברת דיסני . בשבועות האחרונים מתקבצים כל כוכבי העל של החברה סביב מטרה אחת - בדיוק כמו בסצינה מסרטי "הנוקמים" של האולפנים ההוליוודיים - ומשלבים כוחות כדי להביא את הניצחון המושלם. מניית דיסני פורצת את התקרה שלה שוב ושוב, לאחר שהשלימה זינוק של כ-15% בתוך שבוע; וכפי שהדברים נראים - התקרה הזאת צפויה להישבר עוד כמה פעמים עד סוף השנה. התוכנית הרב שנתית של דיסני מגיעה סוף-סוף לשיא אפי מרגש.

 

נטפליקס: שיא של 9.6 מיליון מנויים חדשים ברבעון

פינטרסט מגיעה לוול סטריט: שווי החברה - 12 מיליארד דולר

הסוחרים לבשו כחול בקאמבק של ליוויס בוול סטריט

 

דבר לא מקרי בזינוק הנוכחי במחיר המניה, מכיוון שדיסני אינה מסוג החברות שמשאירות יותר מדי מקום ליד המקרה. כמו שוברי הקופות שיוצאים תחת ידיה, כך גם ההתנהלות העסקית שלה מתוסרטת בקפדנות - עד לרמת הפריים הבודד. הטריגר לקפיצה בשער המניה בסוף השבוע האחרון היה, כמובן, ההודעה הרשמית על השקת פעילות פלטפורמת השידור החדשה שלה דיסני פלוס (Disney+). ואולם, המועד הזה נבחר בקפידה רק כדי למנף את כוחו לטובת כוכבים אחרים ביקום של התאגיד, כמו למשל קידום הסרט החדש בסדרת "מלחמת הכוכבים" - שיעלה לאקרנים רק בעוד שמונה חודשים.

כנס
כוכבי "מלחמת הכוכבים" במסיבת עיתונאים בארה"ב לקראת הסרט החדש שיעלה לאקרנים בסוף השנה(צילום: AP)

 

הקרקס הגדול בעולם

היקום המורחב של דיסני כולל כוכבים רבים שמשובצים בגלקסיות שונות ומשונות; ערוצי טלוויזיה לכל המשפחה וערוצי ספורט למבוגרים; סדרות של סרטי קולנוע שוברי קופות; עולמות תוכן שמשלבים חוברות קומיקס ואפליקציות דיגיטל; פארקי שעשועים שמעניקים למעריצים מעורבות פיזית עם אליליהם; משחקי מחשב וקונסולות שמחברים את המשתמשים למותגים באופן יומיומי; צעצועים ממותגים; ארכיוני סרטים וסדרות; ושלל חוויות שבמרכזן ערכי המשפחה החשובים כל כך לחברה. כל החטיבות והזרועות השונות בתאגיד שלובות זו בזו, תומכות אחת בשנייה ומרימות ביחד את הקרקס הגדול בעולם.

 

במרכז הקרקס הזה ניצבים בשנים האחרונות שני מוטות מרכזיים שמניפים את את תקרת האוהל - סדרת סרטי גיבורי העל של מארוול וסדרת סרטי מלחמת הכוכבים. ההודעה השבוע על השקת Disney+ באה בדיוק ביום בו החלה מתקפת השיווק ל"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר", ושבוע לפני יציאתו לאקרנים של הסרט "הנוקמים: סוף המשחק".

הנוקמים: מלחמת האינסוף ()
הנוקמים: מלחמת האינסוף

שני הסרטים האלה בלבד שווים לדיסני הכנסות של ארבעה מיליארד דולר לפחות - רק ממכירות כרטיסים בקופות הקולנוע. העיסוק התקשורתי בסרטים החדשים יגביר את העניין של הצופים בעולמות התוכן שדיסני בונה סביבם, יזין את הציפייה גם להשקת Disney+ שיספק למנויים גישה לסרטים קודמים ולסדרות חדשות - וכך כל המוצרים יהדהדו אחד את השני במעגל אינסופי של ציפייה וצריכה.

 

לצד אלה מבצעת דיסני מהלך שכמותו לא עשה כבר שנים בחטיבת הפארקים שלה - הקמת מתחמים חדשים סביב סרטי "מלחמת הכוכבים", ששניהם יפתחו בקיץ השנה בקליפורניה ובפלורידה. לא במקרה הכריז בוב אייגר, מנכ"ל דיסני, על הקמת הפארקים ב-2015 - ארבעה חודשים לפני יציאת הסרט הראשון בסדרת "מלחמת הכוכבים", בדיוק כפי שהפתיחה תתרחש כארבעה חודשים לפני יציאת הסרט האחרון בסדרה.

 

וכבר כדי לאותת לבעלי המניות שהשקעת המיליארדים הזאת תחזיר את עצמה, הודיעה דיסני לפני כמה שבועות על העלאת מחירי הכרטיסים לפארקים ב-10%. אמנם החברה מחויבת ללקוחות ולצרכנים ומספקת להם בידור באיכות הגבוהה ביותר; אבל במקביל היא מחויבת לא פחות לבעלי המניות שלה. ואלה מתעניינים יותר בשורת הרווח.

 

אלוהי הכלכלה הגלובלית יעמדו לצד דיסני

את הבשורות למשקיעים סיפקה דיסני השבוע עם ההבטחה ששירות Disney+ יעלה לאוויר בחודש נובמבר, ויכלול הכנסות חודשיות של שבעה דולר לכל מנוי, או 70 דולר לאלו שיתחייבו מראש למנוי שנתי. הידיעה על צינור ההכנסות החדש והתזרים הפנטסטי שהוא יכול לספק לחברה - הם אלה שהקפיצו את מחיר המניה ביום שישי האחרון ב-11%. מכיוון שהשירות המבוסס אינטרנט - בדומה לפלטפורמה של נטפליקס - יושק בו זמנית בכל רחבי העולם, הוא פותח עבור החברה ביום אחד שוק פוטנציאלי של עשרות מיליוני מנויים. רק לשם השוואה, לנטפליקס יש היום (שלוש שנים אחרי שפתחה את שירותיה לכל העולם) כ-140 מיליון מנויים.

 

מבחינת ההיכרות עם הצופים והלקוחות הפוטנציאליים - היתרון של דיסני על נטפליקס עצום, והוא לא נובע רק משימוש בכלים טכנולוגיים ובאלגוריתמים חכמים. בשני העשורים האחרונים בונה דיסני עולמות תוכן סביב קהלים ממוקדים ביותר. אחרי שמיצו את היתרונות של קהל הקטנטנים עם מיקי מאוס והנסיכות מהאגדות, כבשו אולפני דיסני בשנת 2006 שכבת גיל בוגרת יותר, עם רכישת אולפני פיקסאר ומותגים כמו סרטי מכוניות, צעצוע של סיפור ומשפחת סופר על. לאחר מכן, בשנת 2009, סחפו את בני הנוער עם רכישת הזכויות לסרטי גיבורי העל של מארוול; ובשנת 2013 כשרכשו מג'ורג' לוקאס את הזכויות על מלחמת הכוכבים, הכניסו פנימה גם את ההורים (שהיו ילדים בשנות השבעים כשלוקאס המציא את הסדרה).

דיסני פלוס (עיבוד תמונה)
היתרון של דיסני על נטפליקס הוא עצום. דיסני פלוס(עיבוד תמונה)

בעוד שהבשורה של דיסני טובה גם למשקיעים וגם לצופים, בנטפליקס היא צפויה להיות טובה רק לצופים. האתגר של נטפליקס בשנה הקרובה יהיה לשמר את קצב ההצטרפות של מנויים חדשים (אולי בשווקים חדשים); ובמקביל לשמור שהמנויים הקיימים לא יברחו לשירות המתחרה. לשם כך, תיאלץ נטפליקס להמשיך ולהשקיע מיליארדי דולרים בתוכן מקורי, בו בזמן שהיא תאבד את הזכויות על תכנים שהיא יצרה עד היום עם דיסני או רכשה את הזכויות לשדר אותם. זאת, בזמן שכבר היום אגרות החוב של נטפליקס מדורגות ברמת אג"ח זבל, וחובותיה למשקיעים נאמדים בלמעלה מחמישה מיליארד דולר. לדיסני, לעומת זאת, יש גם ערימת מזומנים פנויים של ארבעה מיליארד דולר (נכון ל-2018) וגם תזרים מזומנים שוטף ממקורות מגוונים.

 

גורם הפכפך אחד יכול לפרק לדיסני את המערך המושלם שהיא מסדרת לעצמה - מצב הכלכלה העולמית. אבל גם כאן, ולמרות שהדבר אינו בשליטתה, נראה שגם אלוהי הכלכלה הגלובלית יעמדו לצדה. אחרי שנה שהתאפיינה בבצורת הנפקות גדולות והסתיימה בירידות חדות, הסנטימנט בקרב המשקיעים ביחס ל-2019 הוא חיובי ביותר. הנפקות ענק כמו אלה של אובר ו-Airbnb, שהמתינו לא מעט זמן לשעת כושר וצפויות לפרוץ אל השוק, מעידות על מצב רוח חיובי בשוק.

 

בנוסף, מניות טכנולוגיה גדולות כמו אפל ומיקרוסופט כבר החזירו את הנפילות של סוף 2018 וגם אמזון וגוגל בדרכן אל היעד. כניסתו של ענק נוסף לתחום שידורי טלוויזיה בסטרימינג, משתלבת היטב באינטרסים של ענקיות הטכנולוגיה שמושכות את השוק כלפי מעלה. יותר שעות אינטרנט, שימוש רב בשירותי ענן וטכנולוגיות וידאו נוספות - הן בשורה חשובה עבור האקוסיסטם הטכנולוגי שדיסני היא חבר כבוד בו.

 

בשבוע הבא יתקבצו כל דמויות גיבורי העל של מארוול למשך שלוש שעות על מסך הסרט "הנוקמים: סוף המשחק (אנדגיים)". למרות שנפתולי העלילה עדיין לא נחשפו - שני דברים די ברורים כבר עכשיו. האחד הוא ש"הטובים" יתקבצו מכל קצוות ממדי הזמן והחלל, ישלבו כוחות ויצעדו לעתיד טוב יותר. העובדה הברורה השנייה היא שהסרט הזה יניב לדיסני ללא כל בעיה רף הכנסות של מיליארד דולר, בדרכו אל רף גבוה כפליים; ויאפשר לשאר החטיבות בתאגיד להכפיל או לשלש את ההכנסות הללו באמצעות כוחות העל שלהן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים