שתף קטע נבחר

עשור בכביש הדמים בירושלים: שלושה הרוגים, 71 פצועים קשה

תושבי שכונת רמות בבירה לא הופתעו: בעוד הרשויות מתקשות למצוא פתרון הולם לסכנות האורבות בשדרות גולדה מאיר, נפצע ילד בן 11 אנושות בתאונת פגע וברח בציר. "הצומת שבו אירעה התאונה היא מלכודת מוות לילדים", אומרים בשכונה. ומי השר שנטען כי הפנה אצבע מאשימה לחרדים?

הצומת בה אירעה התאונה (צילום: ישי פורת)
הצומת שבו נדרס בן 11 בתאונת פגע וברח(צילום: ישי פורת)

בעשור אחד - 394 תאונות, שלושה הרוגים, 71 פצועים קשה. בעוד המשטרה ממשיכה במצוד אחר הנהג שדרס בתחילת השבוע בשכונת רמות בירושלים ילד בן 11, פצע אותו אנושות ונמלט מהזירה - קובלים התושבים על היעדר פתרון ראוי להתרחשויות הקשות בשדרות גולדה מאיר שמוגדרות על ידם "כביש דמים".

 

התאונה שבה נדרס הילד ביום ראשון אירעה בצומת שמחבר את שדרות גולדה מאיר עם רחוב יצחק מירסקי. הנהג ברח כאמור מהזירה ונטש את רכבו באזור ההתנחלות גבעת זאב. הילד מאושפז במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים שערי צדק, והרופאים ממשיכים להילחם על חייו.

 

במשטרה ובעיריית ירושלים מודעים למסוכנות המסלול, שקיבל מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים את התואר המפוקפק "כביש אדום". מדי יום חוצים את הרחוב נערים וילדים, חלקם רכובים על אופניים, בדרכם למוסדות החינוך הפזורים לאורך הציר. בשכונה חוששים שללא התערבות קיצונית – שדרות גולדה מאיר ימשיכו לגבות מחיר כבד.

מקום התאונה בשדרות גולדה מאיר, ישראל ( )
( )

זירת תאונת הדרכים ברמות (צילום: רפי קוץ)
הזירה בשדרות גולדה מאיר לאחר התאונה ביום ראשון(צילום: רפי קוץ)

 זירת תאונת הדרכים ברמות (צילום: תיעוד מבצעי מד
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

מנתוני "אור ירוק" עולה כאמור כי בעשור החולף נהרגו בשדרות גולדה מאיר שלושה בני אדם. ההרוג האחרון, בן 24 במותו, נפגע בינואר השנה מאוטובוס כשרכב על אופניו.

 

בנוסף, 890 בני אדם נפגעו באורחים שונים בתאונות בכביש הדמים בעשור האחרון. לפני שמונה חודשים נפצע נער בן 13 מפגיעת רכב בדיוק בצומת שבו נפצע הילד ביום ראשון. לא הרחק משם נלכד בפברואר השנה הולך רגל בן 72 מתחת לגלגלי אוטובוס, ומצבו הוגדר בינוני עד קשה. בדצמבר בשנה שעברה נפצעה אישה כבת 60 קשה מפגיעת אוטובוס בעת חציית נתיב תחבורה ציבורית. לפי "אור ירוק", 75 מהנפגעים בכביש היו הולכי רגל.

 

"נהג שחוצה בירוק עלול להתנגש בילד" 

"בצומת שבו אירעה השבוע תאונה יש שלושה נתיבים גדולים וצריך לחצות שם שני מעברי חצייה ענקיים", סיפר אברהם כהן שמתגורר בסמוך לזירה. "כשילד מתחיל לרוץ ברמזור ירוק - זה יכול להתחלף לאדום. הילד לא שם לב למה שקורה ונהג שחוצה בירוק עלול להתנגש בו. יש באזור ארבעה בתי ספר וגן שעשועים. כשהילדים חוזרים הביתה ורוצים לשחק הצומת הופך למלכודת מוות".

 

הכתובת על הקיר מהדהדת כבר כמה שנים: ביוני 2016 נערך בוועדת הפנים של הכנסת דיון בהצעה לסדר של ח"כ לשעבר יגאל גואטה (ש"ס), תחת הכותרת "מחדל הרשויות בכביש המוות (רחוב גולדה מאיר) בירושלים". הוועדה התכנסה אחרי שנער בן 14 נפצע קשה בראשו בציר מפגיעת רכב.

 

גואטה מחה אז נגד סגנית שר התחבורה באותה תקופה ציפי חוטובלי. "הופנתה אליה שאילתה בנושא הזה, והיא השיבה שכנראה ההסברה לא מספיקה ושצריך לעשות עוד פעולות". גואטה סיפר אז עוד בדיון כי השר חיים כץ, שהשיב במליאת הכנסת לשאלה בסוגיה, אמר: "כשיש השגחה עליונה, אין השגחה תחתונה. הם (החרדים) מאמינים בלמעלה ולא מסתכלים בלמטה".

 

גואטה אמר אז בהתייחסו לדברים של השר כץ כי "מלבד העובדה שהתשובה הייתה מנותקת מהשאלה ולא מתייחסת לפתרון הבעיה של הכביש המסוכן, היא גם מלגלגת ומכפישה את האוכלוסייה החרדית. אני באמת מוחה על הדברים האלה. אני בטוח שזו לא התשובה שניתנה לשר חיים כץ מהשר הממונה ישראל כץ".

 

שימי מרציאנו, שהיה אז קצין אגף התחבורה במשטרת ירושלים, אמר בדיון בוועדה: "יש לנו רחובות שנקראים 'רחובות אדומים' וזה אחד מהרחובות. רחוב אדום זה איפה שיש בו יחסית ריבוי של תאונות דרכים. אנחנו מנתחים את הרחוב ואנחנו פועלים לטובת השינוי".

 

מאז הדיון ב-2016 ההצעה לסדר של ח"כ לשעבר גואטה נגנזה, וכביש הדמים ממשיך לגבות מחיר כבד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ישי פורת
הצומת שבו נדרס בן 11 בתאונת פגע וברח
צילום: ישי פורת
מומלצים