שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    יש מלך חדש בפייסבוק וקוראים לו מסנג'ר
    שורת ההכרזות של צוקרברג לא ממש מותירה מקום לספק - הרשת החברתית שמה את כל כובד משקלה על אפליקציית המסרים במסגרת חזון הפרטיות החדש של המנכ"ל והמייסד. כתבת ynet מדווחת מכנס המפתחים בסן חוזה

    אם לשפוט לפי כנס המפתחים השנתי של פייסבוק, העתיד של הרשת החברתית טמון במסנג'ר: אפליקציית המסרים המיידיים המנומנמת נבחרה להוביל את נאומי הפתיחה של F8, והיא מככבת גם בסדנאות ובמצגות המיועדות לקהילת המפתחים. וההכרזות הקשורות במסנג'ר אולי לא היו המסעירות ביותר, אבל מתחת לפני השטח הן משרטטות אסטרטגיה ברורה של שינוי.

     

    מארק צוקרברג  (צילום: EPA)
    צוקרברג מציג את החידושים של המסנג'ר(צילום: EPA)

     

    הסיסמה השנתית - The Future Is Private ("העתיד הוא פרטי"), חזרה ונאמרה מעל הבמה המרכזית, והיא מהווה המשך ישיר של תוכנית ההבראה של מארק צוקרברג עבור האימפריה שלו. בחודשים האחרונים פרסם מייסד ומנכ"ל פייסבוק את התוכנית שלו בכל פינה - מפוסטים מפורטים, דרך מאמרי דעה ועד לסדרת ריאיונות (האחרון שבהם עם יובל נוח הררי) שהוא עורך בעצמו עם דמויות ציבוריות משפיעות, במטרה להדגים עד כמה הוא מושקע בתהליך.

     

    הצפנה, אבטחת מידע, תקשורת פרטית, משמעותית ובעיקר זמנית - האנשים שעושים את פייסבוק חוזרים על העקרונות האלה כמו מנטרה, אבל האמת היא שעוד לא לגמרי ברור איך הם ייושמו על גבי הפלטפורמות של פייסבוק. התמונה מתחילה להתבהר רק כשמבינים שיש לפייסבוק תוכניות גדולות דווקא עבור מסנג'ר.

     

    מסנג'ר, גרסת הדסקטופ (צילום: פייסבוק)
    מסנג'ר, גרסת הדסקטופ(צילום: פייסבוק)

     

    התחלה ברגל שמאל 

    מסנג'ר הגיחה לעולם באופן די מבלבל בשנת 2011. אחרי שנים שבהן פייסבוק איפשרה למשתמשים שלה תקשורת מיידית באופן מובנה, הוחלט לייצר הפרדה מלאכותית בין הרשת החברתית לבין שירות המסרים שלה. בהתחלה זה עורר תמיהה: במובן העסקי, לא היה ברור למה פייסבוק רוצה להשקיע בארכיטקטורה נפרדת לגמרי, והמשתמשים מצדם זעמו על כך שמעכשיו הם צריכים להשתמש בשתי אפליקציות נפרדות.

    עם הזמן, הפלטפורמה של מסנג'ר הלכה והתפתחה כל כך, שהיא הפכה עמוסה בתכונות ובאפשרויות, מסורבלת ומבלבלת עוד יותר: עם משחקים, בוטים, עסקים, פרסומות, שיחות קוליות, וידאו וקבוצות, אבל המרכיב המרכזי - הודעות טקסט - נשאר כמו שהיה. בלי חידושים ובלי עדכונים.

     

    מארק צוקרברג (צילום: רויטרס)
    העתיד הוא פרטי(צילום: רויטרס)

     

    בזמן שאפליקציות מסרים אחרות כבר הדגימו תכונות מלהיבות כמו הודעות שאפשר למחוק בדיעבד, סקרים, הצפנה או ניהול מתקדם של קבוצות - במסנג'ר הכל נשאר פחות או יותר אותו הדבר. מאז שצוקרברג הכריז על אינטגרציה בין שירותי המסרים שלו - מסנג'ר, וואטסאפ ואינסטגרם - ההימורים והפרשנויות גרסו כי מסנג'ר ככל הנראה תיעלם מהעולם כאפליקציה מובחנת, ותחזור להיות שירות מובנה בתוך פייסבוק. וואטסאפ ואינסטגרם נתפסו שתיהן כמלהיבות יותר, ובעלות פוטנציאל מהותי של צמיחה, ולכן ההערכות גרסו שפייסבוק תבחר להתמקד דווקא בהן.

     

    זו בדיוק הסיבה ששורת ההכרזות לגבי מסנג'ר במהלך F8 נחשבת להפתעה של ממש: פייסבוק משקיעה משאבים בלהפוך את מסנג'ר לאפליקציה קלת משקל ומהירה - מה שרלוונטי לפוטנציאל הצמיחה שלה בשווקים מתפתחים, אבל לא רק בהם. הוכרזה גם תכונה חדשה שתאפשר לצפות בסרטוני פייסבוק ישירות מהמסנג'ר בצפייה קבוצתית, וגם אפליקציית מסנג'ר חדשה לדסקטופ שתהיה זמינה לשימוש עד סוף השנה. מסנג'ר תסדר עבורנו את האנשים שאיתם אנחנו מדברים הכי הרבה, והיא כבר עכשיו משלבת בצורה מוצלחת שירותים עסקיים.

     

    הודעה ממסנג'ר לוואטסאפ ואינסטגרם

    "עסקים במסנג'ר משגשגים", מספרת דליה בראון, מנהלת התקשורת הגלובלית לענייני מסנג'ר בפייסבוק. "אנחנו כרגע עובדים על הצפנה מקצה-לקצה במסנג'ר כברירת מחדל, ועושים מאמצים לבניית מערך מסרים משולב". המערך המשולב יכלול כאמור אפשרות לשלוח הודעות ממסנג'ר למשתמשי וואטסאפ או אינסטגרם, ולהיפך.

     

    מארק צוקרברג  (צילום: רויטרס)
    מארק צוקרברג בכנס F8(צילום: רויטרס)

     

     

    למסנג'ר יש כיום למעלה מ-1.3 מיליארד משתמשים חודשיים, והיא אפליקציית המסרים השנייה הפופולרית ביותר - כשהראשונה היא כמובן וואטסאפ, גם היא בבעלות פייסבוק, עם כ-1.6 מיליארד משתמשים חודשיים. בחצי השנה האחרונה מסנג'ר קיבלה תנופה משמעותית עם חידושים כמו הודעות שנמחקות, דארק מוד (מצב לילה), תגובה ישירה (Reply) ועוד. שורת ההכרזות ב-F8 תוביל כנראה לעוד ועוד חידושים באפליקציה, שהושקה לפני שמונה שנים כעוף מוזר והיום מקבלת מפייסבוק את מלוא תשומת הלב.

     

    ההכתרה של מסנג'ר היא אסטרטגיה: בעבר, פייסבוק עשתה את אותו הדבר גם עם וואטסאפ ובשנה האחרונה עם אינסטגרם. הרשת החברתית מרכזת מאמצים בכל פעם בפלטפורמה אחרת - באופן שמצליח לסחוף מפתחים ולהאיץ את קצב גידול המשתמשים בפרקי זמן קצרים. הפעם, היא עושה את זה עם האפליקציה הביתית שלה - שמסומנת עכשיו כמפתח האמיתי לתוכנית ההבראה של הרשת החברתית.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים