שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    האפליקציה שתוציא את הסמארטפון מהידיים
    אם אפילו בכירי פייסבוק ואפל קוראים להגביל את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה, ומביעים דאגה מההתמכרות לניידים, כנראה שמשהו קורה פה

     

    ניידים (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

    "הגיע הזמן לפרק את פייסבוק", קרא השבוע כריס יוז. לא הדודה הטרחנית שלכם או חבר קונגרס מיושן, אלא אחד ממייסדי הרשת החברתית שהפכה למפלצת ששולטת בעולם. אני מאמינה לו. לא שזה אפשרי, ולא בטוח שזה הפתרון, אבל אחרי שדברים כמו פרטיות והזמן הפנוי שלנו הופקעו מאיתנו לטובת פייסבוק, גוגל ואפל; אחרי שבחירות הוכרעו בהשפעתה, ואין לדעת לאן זה עוד הולך - מודעות לא מספיקה. זה הזמן למעשים.

     

     

    הנה, גם מנכ"ל אפל טים קוק יודע את זה. "אם אתה מסתכל בטלפון במקום להסתכל למישהו בעיניים - אתה עושה את הדבר הלא הנכון", אמר בכנס של המגזין "טיים" בחודש שעבר, והצהיר: "אנחנו לא רוצים שאנשים ישתמשו בטלפון שלהם כל הזמן".

     

    רגע, מנכ"ל אפל חושב שאנחנו משתמשים יותר מדי בסמארטפון? כן, הוא ולא שרף. "זה לא משהו שמוסיף ערך לחיי", הודה קוק, שהבין בעצמו שהוא משתמש בנייד יותר משהיה מעוניין בכך, ושמספר ההתרעות שהוא מקבל לא הגיוני. ותודה לאפליקציית screen time של החברה, שמדווחת לנו כמה זמן אנחנו מול מסך, שדחפה לו בהתרעת "פוש" את האמת בפנים.

     

    עם כוח גדול באה אחריות וכו', וקוק טוען שבאפל שואפים לחנך את הציבור לשימוש נבון יותר בטכנולוגיה. מובן. לכן, ובתור מכורה בעצמי, אני רוצה להאמין לו כשהוא מכריז מלחמה על ההתמכרות לנייד, אפילו שזה לא באמת אינטרס שלו. אבל אז מתברר, מפרסום מקיף ב"ניו יורק טיימס", שאפל הסירה או הגבילה לפחות 11 מתוך 17 האפליקציות הפופולריות ביותר להגבלת זמן מסך - למבוגרים ולילדים. למה? כנראה כדי לפגוע במתחרות באפליקציית screen time שלה.

     

    כמה מהחברות כבר הגישו תלונות רשמיות נגד אפל. גם שירות הסטרימינג הפופולרי ספוטיפיי הגיש לאחרונה תלונה דומה, בטענה שהענקית עם התפוח מקדמת את שירות "אפל מיוזיק" המתחרה על חשבונה בחנות האפליקציות. לכן, כשקוק מדבר על יצירת עולם טוב יותר, מופחת טכנולוגיה, קשה שלא להיות ציניים. קשה שלא לחשוד שלא מדובר בעוד מהלך להגברה של רווחים. אימוץ אג'נדה שתגרום לנו לחשוב לרגע שמדובר בחברה "ערכית", כשמאחוריה המנגנון הרגיל ההוא להדפסת מזומנים.

     

    בשנה שעברה החליטה חברת נייקי להציב במרכז קמפיין שלה את קולין קפרניק, כוכב פוטבול שלא הצליח למצוא קבוצה ב-NFL אחרי שהוביל על המגרשים מחאה נגד האלימות המשטרתית כלפי שחורים, וחטף אש מכל שמרן אמריקני, כולל טראמפ כמובן. ההחלטה הערכית, האמיצה, החשובה באמת, הובילה גם למחאה נגד החברה וחשש מירידה ברווחים - אבל בדיעבד התברר שהקמפיין דווקא הוביל לעלייה במכירות. בנייקי ידעו היטב מה הם עושים.

     

    לכן אני רוצה להאמין גם למארק צוקרברג כשהוא קורא להגברת הרגולציה על האינטרנט בכלל ועל פייסבוק בפרט, אף שקשה לראות בדבריו משהו עמוק יותר מהרצון לשפר את תדמית החברה שלו אחרי כל השערוריות. לחכות לצוקרברג או לקוק שיצילו אותנו זה אולי נחמד אבל בעיקר נאיבי. וממילא, לסמוך על אפליקציה שתשמור אותנו משימוש באפליקציות אחרות זה כמו לתת למתמודד ב"הישרדות" לשמור על סיר אורז. הפתרון נמצא בידיים שלנו, צריך רק להוציא מהן את הסמארטפון.

     

    • אנה בורד היא עורכת ב"ידיעות אחרונות"

     

    מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

    פורסם לראשונה 16/05/2019 11:20

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים