שתף קטע נבחר

למרות ההתנגדויות: מתחם התחזוקה של הרכבת יוקם בין רמלה ללוד

לאחר למעלה משנה שבה הוקפא, בית המשפט העליון דחה את עתירת עיריית רמלה ונשר מפעלי נפט, וקבע כי ניתן להמשיך בקידום הפרויקט: "ניתן להבין ללב העותרות, אך נראה כי מדובר במקרה אופייני של 'לא בחצר האחורית שלי'"

מתחם התחזוקה של הרכבת יוקם בין רמלה ללוד: בית המשפט העליון בראשות הנשיאה אסתר חיות דחה לאחרונה את עתירתן של עיריית רמלה ונשר מפעלי מלט, כנגד הקמתו של מתחם "רג"מ לוד", מתחם התחזוקה והדיור הענקי המתוכנן לקום בין רמלה ולוד.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

אחרי הצמצום בתדירות: הרכבות חוזרות לצפון

20 דברים שהגיע הזמן לתקן ברכבת ישראל

מנכ"ל הרכבת מגלה: העובדים רוצים כסף בגלל החישמול

 

המתחם הוא חלק מתוכנית הפיתוח האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040, אשר תאפשר להגדיל את מספר הנסיעות מ-67.7 מיליון בשנת 2018 ל-300 מיליון בשנת 2040. המתחם מתוכנן לקום על כ-2,000 דונמים, בעלות של שישה מיליארד שקל.

    (קרדיט הדמיות: ברחנא אדריכלים ובוני ערים)
הדמיה של פסי הרכבת שיתווספו ומתחם רג"מ(קרדיט הדמיות: ברחנא אדריכלים ובוני ערים)

בית המשפט: "אין מקום להתערבותנו"

הפרויקט אושר כתוכנית תשתית לאומית בשנת 2009, וקודם בוועדות התכנון בין השנים 2011-2013. בשנת 2013 הגישה עיריית רמלה את העתירה הראשונה כנגד התוכנית, אשר נמחקה על ידה לאחר הערות בית המשפט. במרץ 2018, לאחר סיום ההליך התכנוני שכלל גם החלטת ממשלה לקידום הנושא, הוגשה עתירה נוספת על ידי עיריית רמלה ונשר מפעלי מלט, אשר הובילה להפסקת קידום הפרויקט עד להחלטה בעתירה שהתקבלה לאחרונה.

 

רכבת ישראל טענה בתגובתה, שהוגשה באמצעות הלשכה המשפטית של החברה בראשות עו"ד הילה שמיר ועו"ד טלי ענבר-גולן ממשרד עו"ד בלטר, גוט אלוני ושות', כי העתירות הנדונות הן עתירות (NIMBY (Not in my back yard, אשר עוסקות בטענות תכנוניות טהורות המצויות בלב שיקול הדעת התכנוני של הות"ל, ואינן מהוות עילה להתערבות בית המשפט. בנוסף דחתה רכבת ישראל את כל הטענות הנוספות שהועלו על ידי עיריית רמלה לעניין הפיתוח העתידי של מתחם התעסוקה ברמלה.

 

כעת, לאחר למעלה משנה שבה הוקפא הפרויקט בשל העתירות, פרסם בית המשפט העליון את החלטתו, המקבלת את כל טענות הרכבת במלואן. "ניתן כמובן להבין ללב העותרות, הסבורות כי המתקנים הנדונים אינם משרתים את האינטרסים שלהן, אך העתירות אינן מגלות כאמור כל עילה להתערבותנו. אכן, כטענת המשיבים, קשה להשתחרר מן הרושם כי מדובר במקרה אופייני של Nimby.

 

כל רשות מקומית מעוניינת כמובן בקו רכבת ובתחנת רכבת שישרתו את תושביה, אך נראה כי אף רשות אינה מעוניינת 'לארח' מתקני תחזוקה ותפעול, וכל אחת מעדיפה כי אלה ימוקמו במקום אחר, 'לא בחצר האחורית שלי'. זהו אפוא תפקידם של מוסדות התכנון המוסמכים לקבוע את המקום המתאים ביותר למתקנים אלו. ומשלא נמצא פגם חוקי בהחלטות שהתקבלו, אין מקום להתערבותנו".

 

היעד: מ-59.6 מיליון נסיעות ב-2016 ל-300 מיליון ב-2040

תוכנית 2040 כוללת הרחבה משמעותית של רשת המסילות, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות (חשמול, מערכת איתות מתקדמת), גידול במספר מערכי הרכבות (מ-139 בשנת 2020 ל-511 בשנת 2040), וגידול משמעותי בכמות הנסיעות השנתית (מ-59.6 מיליון נסיעת בשנת 2016 ל-300 מיליון בשנת 2040).

 

לצורך השגת יעדי התוכנית, לרכבת דרושים מתחמי תחזוקה ודיור. לשם כך, פעלה הרכבת ליצירת תכנית תת"ל 45 א', המייעדת שטחים לצרכי דיור תחזוקה ותפעול לרכבות במתחם לוד (בצמידות למתחם לוד הקיים) ובמתחם רג"מ (רמלה-גזר-מודיעין) אשר יספק מענה למחסור החמור הארצי בשטחי דיור ותחזוקה. המחסור הקיים כיום לא מאפשר את הטיפול הראוי ברכבות והתמיכה בגידול העצום בביקוש לשירותי הרכבת ולפיתוח מערך הארצי של התחבורה הציבורית. הקמת מתחמי תחזוקה דיור ותפעול לטיפול ברכבות תשרת את רשת המסילות המתפתחת ואת היקף מערכי הנייד הגדלים בהתאמה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קרדיט הדמיות: ברחנא אדריכלים ובוני ערים
האזור שבו מתוכנן לקום המתחם
קרדיט הדמיות: ברחנא אדריכלים ובוני ערים
מומלצים