שתף קטע נבחר

מנכ"ל הרכבת מגלה: העובדים רוצים כסף בגלל החישמול

מכיר בבעיות התדמית של הרכבת, מודע לעובדה שיש להחזיר את אמון הציבור, משוכנע שמישהו ארגן את ה"מחלות" הפתאומיות של העובדים, מגלה שוועד העובדים דורש עוד כסף בגלל המעבר לחשמל ומנבא מתי יופעל הקו החשמלי עד תל אביב. מנכ"ל הרכבת הזמני, אורי שריר, התארח באולפן ynet - לא בטוח שבוועד העובדים - אשר הגיש היום תביעת דיבה נגד ההנהלה - ישמחו לשמוע מה יש לו לומר

שביתות פתאומיות, הפסקות נסיעה לא מתוכננות, ביטול רכבות ואיחורים כרוניים. למרות ההכרה בנחיצותה שהביאה עמה השקעה אדירה אשר חצתה בעשור האחרון את 100 מיליארד השקלים, רכבת ישראל נמצאת באחת התקופות המורכבות בתולדותיה. שכן לצד התקדמות טכנולוגית אדירה וצמיחה מרשימה במספר הנוסעים, הרכבות והתחנות, הבעיות בין הנהלת החברה לוועד העובדים - שהגיש היום תביעת דיבה כנגד ההנהלה - נותרו בדיוק כשהיו לפני 10, 15 ו-20 שנים. מצד נציגי העובדים יש טענות לשכר לא הולם, תנאים לא ראויים והתעלמות מהסכמים. ההנהלה לעומת זאת טוענת להתנהלות פראית וחסרת אחריות. הנוסעים, כמו תמיד, מוצאים עצמם בתווך עם כלי תחבורה ציבורית לא אמין שמעורר לאחרונה יותר ויותר תרעומת.

 

 

הוועד תובע דיבה את הרכבת: "לא הורינו לאף עובד להתחלות" 

הרכבת שוב איחרה, אבל המענקים יגיעו בול על הדקה

השנה הטובה של עובדי הרכבת: שבתו 100 יום, הרוויחו כ-25 אלף שקל בחודש

סיבה אפשרית לאיחורי הרכבת: נהגים מאבדים מפתחות לקטרים

 

מנכ"ל רכבת ישראל בפועל, אורי שריר, האם אתה יכול להבטיח שהכאוס תם?

"אני שמח להכריז שהחל ממחר (יום ה', ה-2.5) אנחנו חוזרים לשולחן המשא ומתן עם ועד העובדים. השופטת קיבלה החלטה לפני כשבועיים שהיא עוצרת את כל הצעדים הארגוניים של ועד העובדים ומכניסה אותנו לשולחן המשא ומתן ואני מאוד מקווה שנשמור על שקט תעשייתי. כל עוד יש שקט תעשייתי, אני מבטיח שרמת השירות תהיה גבוהה יותר".

 

מחלות פתאומיות, נהגים שנעצרים באמצע הדרך כדי לעשות צרכים. אלה היו מבחינתכם עיצומים של הוועד, אלה לא היו מחלות סטנדרטיות או אנשים שנדרשו לשירותים באמת?

"בכמה חודשים האחרונים נעשו כמה צעדים שהם לטעמי לא חוקיים. ועד העובדים פגע בתנועת הנוסעים. בספטמבר 35 נהגים היו חולים, בפברואר 35 נהגים היו חולים, הדבר הזה אורגן על-ידי מישהו. במרץ עצר ועד העובדים את תנועת הרכבות, פעם אחת במערכת הקשר לחמש דקות, ושמענו את ההקלטה ב-ynet. פעם שניה ממש עצר קווים מראשונים לת"א ומכרמיאל לחוף הכרמל. אנחנו חייבים שוועד העובדים יתעשת, יחזור ממחר לשולחן המשא ומתן ללא צעדים פראיים".

 

האם יש בסיס לטענות על תשישות? כמה באמת עובדים נהגי קטר

ביטולים, איחורים, צפיפות ותחזיות שגויות: דו"ח המבקר על רכבת ישראל

 

איך אתה הולך להבטיח שזה לא יקרה שוב?

"אני מכיר וסומך על ההסתדרות. בהסתדרות יש ראש הסתדרות חדש בשם ארנון בר דוד, איש מכובד מאוד, מנהיג אמיתי ואני סומך עליו שהוא יכנס את העובדים למשא ומתן".

 

גם להנהלה יש מקום של כבוד בהתנהלות הזאת. אומרים שהנסיעות אורכות שעות ארוכות, אין הפסקות, אין דרך לנהוג בבטחה את הנוסעים שלנו. מה התשובות שלכם לטענות האלו?

"הרכבת היא כלי בטוח. אנחנו לא מקיימים תנועה שהיא לא בטוחה".

 

כאשר אומר ראש ועד עובדים "אני לא הייתי מעלה את ילדיי לרכבת", זה נשמע פחות בטוח

"אני חושב שזה להגיד לשם העברת מסר והוא חד-משמעית לא נכון. רכבת ישראל היא רכבת מהבטוחות בעולם. יש בה נהגים מקצוענים שיודעים לעשות את העבודה ועל הנהג יש מערכות בקרה, כך שגם אם הנהג יעשה טעות יש מה שימנע את הטעות. בכל סידור עבודה של בערך 4 שעות בממוצע, יש גם הפסקה באמצע".

 

כמה שעות עובד היום נהג רכבת בממוצע? מה זה משמרת?

"משמרת של נהג מתחילה בבדיקת רכבת, דרך נסיעה כולל הפסקות באמצע ובסך הכל עד שמונה וחצי שעות. רוב המשמרות קצרות יותר ובתוך המשמרת מתקיימות בערך ארבע שעות נהיגה בממוצע".

 

אז התמונות של שקיות מלאות בצואה שנהגים אומרים שאין להם זמן להתפנות, מה זה?

"זו דרך של הוועד להעביר מסרים שליליים. אנחנו חייבים שקט תעשייתי, לחזור עם ועד העובדים לשולחן המשא ומתן החל ממחר בלי כל מיני ניסיונות מוזרים".

 

היית במשא ומתן גם לפני שהתמנית למנכ"ל הרכבת בפועל, בעידן שלפני גילה דרעי. עכשיו היא שם. יש הבדל במשא ומתן, בהתנהלות הוועד? יכול להיות שיש אשם מרכזי אחד כאן?

"אני לא חושב שיש אשם מרכזי. על מנת שהמשא ומתן יצליח אנחנו צריכים שלשני הצדדים תהיה מנהיגות, שבין שני הצדדים יהיה אמון".

 

יו
גילה אדרעי בפיקוד הרכבות בבוקר ההשבתה(צילום: דוברות רכבת ישראל)

 

יש מנהיגות בעייתית?

"לא. המנהיגה של ועד העובדים, גילה אדרעי, נבחרה בצורה דמוקרטית, היא אישה כריזמטית מאוד, אני מכבד אותה מאוד ומכבד את בחירת העובדים. על-מנת שנצליח לעבוד ביחד צריך להחזיר את האמון בין שני הצדדים, את המנהיגות כבר יש".

 

גילה אדרעי על השבתת תנועת הרכבות (צילום: ערן יופי כהן )
"אני מכבד אותה מאוד ומכבד את בחירת העובדים"(צילום: ערן יופי כהן )

 

על מה הוויכוח? לנוסע ברכבת אין מושג על מה מתווכחים

"זה סכסוך על כסף ושליטה. כשמדברים על שליטה זה הניסיונות של ועד העובדים לגרום לנו לא להעלות בעוד רבע שעה את שעות הנהיגה של הנהג על-מנת למצות את הפוטנציאל ולא לבזבז כסף במשבר הכלכלי שאנו נמצאים בו. ואגב משבר, הצד השני של השליטה הוא הכסף. ועד העובדים שמגיע לו שכר גבוה יותר, לדוגמה עבור הגעת החשמול לתל אביב בעתיד".

 

היה ויכוח גדול על ענייני שכר הנהגים. הייתה טענה שנהגים ותיקים מרוויחים משכורות של 30-40 אלף שקל. בוועד אמרו שזה לא נכון. כמה מרוויח היום נהג ותיק ברכבת?

"ממוצע השכר ברכבת ישראל של נהג ותיק וחדש הוא בסך הכל בערך 20 אלף שקל. הממוצע מורכב מנהג חדש שמרוויח בערך חצי מזה, ונהג ותיק שמרוויח יותר מזה. יש יותר נהגים ותיקים ולכן זה הממוצע".

 

אתה אומר שזה מאבק על כסף ושליטה, למרות שאנשי הועד שמדברים איתנו אומרים שהם לא רוצים יותר כסף, רק לחזור למצב הקודם

"ועד העובדים חושב שמגיע לו שכר גבוה יותר, לדוגמא בשלב שבו נפעיל את הרכבות החשמליות לתל אביב. הוא חושב שעל המעבר לחשמל מגיעה לו תוספת שכר".

 

למה?

"אני טוען שהחישמול למעשה מקל על העובדים, זו עבודה יותר פשוטה בסביבה יותר בטוחה נעימה ושקטה, לכן אני לא חושב שמגיע לוועד העובדים כסף. אני גם שומר על הקופה הציבורית, זה תפקידי ולכן החיכוך".

 

מצד שני במשא ומתן נדמה שהצדדים יתקרבו אחד לשני, אז נדמה שהם יצליחו לקבל עוד כסף, מהקופה הציבורית

"אנחנו מוכיחים בחצי שנה האחרונה שלמרות הצעדים הלא חוקיים של ועד העובדים לא פתחנו את הארנק ושילמנו, כי תפקידנו קודם כל להבריא את החברה כלכלית ולשמור על הקופה הציבורית"

 

עד כמה מצבה של הרכבת גרוע, עד כמה זה פרסום רע, או שמצב הרכבת באמת לא טוב?

"בפני הרכבת עומדים אתגרים אדירים, אתגרים שירותיים, תפעוליים, החישמול שמגיע, אתגר תקשורתי לא פשוט וגם ביחסי עבודה. הדבר הזה מנוהל ומונהג על-ידי הנהלה אחראית, ותיקה, שמנהלת בסופו של דבר מספר רב של עובדים מקצועיים, עובדים טובים, וביחד אנחנו צריכים להשיג שקט תעשייתי ולצלוח את המשבר הזה ולהחזיר את אמון הציבור".

 

לא רק העובדים אשמים במצב הרכבת והצפיפות, אלא גם כי אין קרונות. כמה קרונות חסרים היום לרכבת ישראל כדי שהיא תתפקד?

"ברכבת ישראל חסרים קרונות, אבל לא רק. חסרים גם קטרים, מסילות ושדרוג מערכת האיתות. לשמחתי כל הדברים האלה מטופלים על-ידי משרדי הממשלה השונים שמתקצבים אותנו בנדיבות על-מנת שאנחנו נפתור בשנים הקרובות גם את משבר הקרונות, גם את משבר המסילות. המסילה החשובה ביותר היא בציר האיילון, היא לא מסילה עוקפת".

 

הרכבת זכתה בתקציבי ענק בשנים האחרונות יותר מכל גוף אחר. בכל זאת הפער בין המצוי לרצוי נראה שרק הולך וגדל ולא מצטמצם. מה מקור הבעיה?

"רכבת ישראל גדלה בעשור האחרון ב-100% במספר הנוסעים. 250 אלף נוסעים ביום שדורשים שירות טוב. האתגר שלנו הוא לספק את השירות הזה. לשמחתי, בשבוע-שבועיים האחרונים השירות חזר להיות טוב יותר. ביומיים האחרונים אני שומע גם מנוסעים שבאמת השירות נראה טוב יותר ואני בטוח שהמהלך הזה ימשיך".

 

שבועיים זה לא קנה מידה. יש פה בעיות אקוטיות של רכבת. קרונות, קטרים, מסילות. מתי אנשים יוכלו לנסוע פה ברכבת כמו במדינה נורמלית מערבית באירופה, שבה הרכבת מגיעה בזמן ואתה יכול לשבת בה ולא להצטופף כמו סרדין?

"אני אתחיל בבשורה. בעוד כמה שבועות מחזירים שירות מלא לצפון, מחזירים את הרכבת שצריכה להיות מהצפון, מנהריה. הדבר הזה יקל על הצפיפות בצד הצפוני. שיפרנו את הזמינות שלנו ואת הכוננות שלנו. פעם אחת בשביל לצמצם את כמות התקלות ופעם שניה על-מנת שגם כשיש תקלות אז נגיע אליהן מהר יותר ונפתור אותן".

 

מה לגבי קו ירושלים-ת"א, ירושלים-נתב"ג. אתמול בערב תקלה, שלשום בבוקר עוד תקלה. מאות נוסעים מורדים מהרכבת. מה קורה עם זה?

"הקו נפתח בספטמבר להרצה, מאז נסעו מעל מיליון ורבע נוסעים, בכל יום נוסעים בו מעל עשרת אלפים נוסעים, בחול המועד נסעו בו 15 אלף נוסעים. זה קו טכנולוגי מתקדם מאוד, הוא קו יפה מאוד, שווה לנסוע בו, עם מנהרות וגשרים, תוואי מדהים".

 

הוא עדיין לא קו, הוא חצי קו.

"הוא קו שמגיע היום עד נתב"ג ומשם מחליף רכבת לת"א".

 

תן לי תאריך יעד ריאלי של פתיחה מלאה של הקו הזה, כשהוא עובד נורמלי, בלי תירוצים.

"בלי תירוצים עד סוף שנת 2019 אנחנו נגיע לתל אביב. אני מניח שזה יהיה לפני, זה תלוי בדי הרבה דברים. אנחנו נסיים לבנות אותו קודם, נפתח אותו להרצה, אנחנו נקבל את כלל האישורים הבטיחותיים שצריך".

 

זה מינוי זמני, מה תמליץ למנכ"ל שיתמנה אחריך? מה יהיה הצעד הראשון שלו?

"למנכ"ל החדש שיתחיל להיכנס ממש בקרוב לתפקיד יש אתגר מאוד מאוד גדול, ואני מניח שהוא יאחד את ההנהלה לטובת פתרונות שירותיים מידיים ופתרונות ארוכי טווח, כדי שכל הדברים שדיברנו עליהם יפתרו. אנחנו צריכים להחזיר את האמון עם ועד העובדים, להחזיר את האמון עם ציבור הנוסעים ולהחזיר את האמון באופן כללי, לטפל בתדמית שלנו".

 

האמון נפגע. אנשים לא מאמינים היום ברכבת ישראל כמוצר שלם, שנותן שירות של מאה אחוז.

"אני חושב שבסופו של דבר הציבור מצביע ברגליים ומגיע ועובדה, כמות נוסעים גדלה".

 

כי אין לו ברירה.

"אני מודה שיש משבר תדמיתי ויש גם אתגר מאוד גדול שצריך לשפר ברמת השירות, אני לא אומר שלא, חד משמעית יש. בטווח הארוך סיפרתי איך נעשה את זה ובטווח הקצר שיפרנו את רמת הזמינות שלנו על מנת שהכוננות תהיה טובה יותר, על מנת שגם כשיש תקלה נפתור אותה מהר יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות רכבת ישראל
מנכ"ל הרכבת, אורי שריר
צילום: דוברות רכבת ישראל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים