שתף קטע נבחר

התנגדות לרכבל לכותל: "שינוי דרמטי בנוף העיר"

פרופ' רוני אלנבלום, גאוגרף מהאוניברסיטה העברית, מתריע שהפרויקט השאפתני בעיר העתיקה בירושלים עלול לפגוע בנוף שעד כה "טיפלנו בו בפינצטה". לדבריו, לא נעשתה בדיקה יסודית להשלכות המיזם: "עשו שימוש מניפולטיבי בהדמיות"

 

 

מיזם הרכבל השאפתני לעיר העתיקה בירושלים, שמקודם בימים אלה כדי להקל על העומס הרב באזור, מעורר לא מעט התנגדות. אחד ממבקרי התוכנית התראיין היום (ד') באולפן ynet, וטען כי הרכבל המתוכנן יביא לשינוי "דרמטי", כדבריו, בנוף של העיר העתיקה, מבלי שנבחנו ההשלכות האפשריות שלו.

 

"צריך לבדוק את כל המשמעויות ולנסות לפגוע כמה שפחות בנוף ובאנשים שקשורים בזה", מזהיר פרופ' רוני אלנבלום, מהמחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטה העברית בירושלים.

הדמיית
הדמיית הרכבל לכותל(צילום: עיר עמים)

הדמיית תחנת הרכבל לכותל בירושלים (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)
(צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)

בקיץ שעבר אישרה הממשלה החלטה להקים את הרכבל, שיתפרס על פני 1.4 קילומטרים סביב החלק הדרומי של העיר העתיקה. המיזם מוערך בעלות של כ-200 מיליון שקלים. הרכבל צפוי לחצות את גיא בן הינום לעבר הר ציון ויעבור מעל שכונת סילוואן בדרכו לשער האשפות והכותל המערבי.

 

"ירושלים היא אולי המקום החשוב ביותר בעולם", אמר אלנבלום בריאיון. "היא חשובה לא למאות מיליונים אלא למיליארדים של אנשים. הנוף של ירושלים הוא נוף עקרוני לרבים מאיתנו. כשאנחנו מכניסים שינוי שהוא שינוי מהותי - אנחנו צריכים את הזמן לעשות את הדברים לאט לאט", הוסיף.

הדמיית תחנת הרכבל לכותל בירושלים (צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)
(צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)

"אזור החיץ של החומות והאזור שמסביב הוא נוף שטיפלנו בו עד היום בפינצטה, ועכשיו מכניסים לכאן אלמנט די דרמטי, ולא ברור למה", תהה אלנבלום. הוא טען כי נעשה שימוש מניפולטיבי בהדמיות של הרכבל. "המתכננים דאגו לכך שזה יראה כפי שהם רוצים שזה יראה", אמר.

 

-זה לא יראה כך במציאות?

"אף אחד לא יודע איך יראה הגודל של התחנה ואיך היא תיראה בהר ציון, ומה ההשפעה שלה על הסביבה. למרות שהיו אנשים שניסו לשכנע את המתכננים לבנות איזשהו מודל בהר ציון עצמו, הם סירבו".

 

אלנבלום לא שולל את האפשרות שהרכבל יקל על העומס הכבד של האוטובוסים המזהמים סביב הכותל, אך טוען כי לא נעשתה בדיקה יסודית. "הם הביאו כל מיני תמונות של מה שהם קוראים 'חומת האוטובוסים', שזה דבר שקורה פעם או פעמיים בשנה", אמר, והוסיף: "הם לא עשו סקר, לא סקר תחבורה ולא סקר אנשים ומתבססים על מספרים משנת 2008. כשבודקים את המספרים אתה רואה שהם לא מתחברים".

 

 

הפרויקט עורר התנגדות רחבה מתחילתו, מצד אדריכלים כמו משה ספדי ופעילי סביבה שמחו על הפגיעה של שורת עמודים מאסיביים וכבלים ארוכים בנוף הייחודי של העיר העתיקה. ארכיאולוגים הביעו חשש מפגיעה בעתיקות הפזורות לאורך המסלול ותושבי סילוואם מתנגדים לרכבל שצפוי לעבור מטרים ספורים מעל גגות בתיהם. גם העדה הקראית התנגדה למיזם בגלל שהרכבל צפוי לעבור מעל בית הקברות הקראי העתיק בגיא בן הינום.

 

הפרויקט מקודם על-ידי הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד התיירות, ומצג כמיזם תחבורתי. עם זאת, במשרד התחבורה לא מכירים את התוכנית ולא מעורבים בה, וטענו כי מדובר ב"מיזם תיירות".

 

ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר ל-ynet בעבר כי "מיזם הרכבל הינו מיזם הסעת המונים. הרכבל עתיד להסיע יותר מ-3,000 נוסעים בשעה מכיוון מתחם התחנה לכותל (חניון גבעתי) ולהיפך. המיזם נועד להקל באופן משמעותי על עומסי התנועה באגן העיר העתיקה בכלל ובכותל בפרט. הוא יסיר באופן מוחלט את 'חומת האוטובוסים' הידועה שלצידי החומה. הרכבל הוא מיזם טוב לירושלים ומיזם נחוץ לירושלים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עיר עמים
הדמיה של הרכבל
צילום: עיר עמים
מומלצים