שתף קטע נבחר

הבקשות לא הוגשו, התוכניות לא תוקצבו: עד האסון הבא ב"כביש הדמים"

התאונה הקטלנית בערבה שבה נספו מילה שרה ושיראל אסתר בן סימון, בנות 3 ו-8, העלתה שוב שאלות קשות בנוגע לתוכניות הפיתוח וההפרדה בכביש 90. במשרד התחבורה אומרים כי "התוכניות בעיצומן" ואף נקבו באומדן העלות - אך באוצר דוחים את הטענות. תוך עשור: 131 נהרגו ב"כביש הדמים"

 

 

131 הרוגים במשך עשור: אחרי שמילה שרה ואחותה שיראל אסתר בן סימון, בנות 3 ו-8 (בהתאמה) נהרגו אמש (ה') בתאונת דרכים חזיתית בכביש 90 ("כביש הדמים") סמוך לפארן - עלה מניין הקורבנות שגבתה הדרך המסוכנת מתחילת השנה לשבעה. בשנה שעברה נהרגו בכביש 20 בני אדם; ב-2017 נהרגו בו שבעה בני אדם ושנה קודם לכן - 11 בני אדם מצאו את מותם על הכביש המהיר שבו מסלול אחד בכל כיוון, ללא הפרדה, למעט 31 הקילומטרים מאילת צפונה - שם קיימים שני מסלולים בכל כיוון והפרדה קשיחה.

 

דרכן האחרונה: מילה ושיראל נקברו זו לצד זו

 

בשנה שעברה נדמה היה כי יחול מפנה ביחס המדינה לתאונות הדרכים על הכביש, כשתוך שבוע אחד - בין אוקטובר לנובמבר - נהרגו בו בשתי תאונות דרכים שונות 14 בני אדם. שמונה מהם, בני משפחת עטר, נספו בתאונה ליד ים המלח. כמה ימים אחר כך נהרגו שישה פועלים בהתנגשות בין המיניבוס שבו נסעו למשאית ליד פצאל.

 

 

 

 

131 הרוגים בכביש 90 בעשור האחרון ()

  

בעקבות צמד התאונות הללו, הורה שר התחבורה ישראל כץ לגבש תוכנית לאומית-אסטרטגית לשדרוג כביש 90 מאילת ועד אצבע הגליל. בהודעה שנשלחה אז לכלל גופי התקשורת נכתב כי מדובר ב"פרויקט עצום" וכי השר הנחה את נתיבי ישראל ומשרד התחבורה לגבש תכנון ראשוני תוך 30 יום. התוכנית אכן גובשה והוגשה לשר. על אף ההצהרות - היא לא תוקצבה ולכן לא מומשה.

 

תאונת דרכים כביש 90 ליד ים המלח משפחה נהרגה (צילום: חיים הורנשטיין  )
תאונת דרכים בכביש 90. ארכיון(צילום: חיים הורנשטיין )
 

קברי משפחת עטר (צילום: שאול גולן , באדיבות המשפחה)
בני משפחת עטר ז"ל(צילום: שאול גולן , באדיבות המשפחה)

זירת התאונה (צילום: מאיר אוחיון)
כביש 90. ארכיון(צילום: מאיר אוחיון)
תאונת דרכים בכביש 90  (צילום: תיעוד מבצעי מד
כביש 90. ארכיון(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

 

בעקבות הטרגדיה שבה נהרגו שתי הילדות אתמול, טענו במשרד התחבורה כי התוכנית נמצאת בעיצומה. "משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל גיבשו לפני כשלושה חודשים תוכנית לאומית לשדרוג כביש 90, מאילת ועד לאצבע הגליל, בעלות כוללת של יותר מ-15 מיליארד שקלים", נכתב בהודעת המשרד. "התוכנית כוללת את הפיכתו של ציר 90 מכביש חד-מסלולי לכביש דו-מסלולי בעל שני נתיבים לכל כיוון עם אפשרות לנתיב שלישי לכל כיוון.

 

"מדובר במגה-פרויקט הכולל תוכנית לטווח הארוך, הבינוני והקצר. המיזם הענק על שלושת שלביו ידון לקראת דיוני התקציב ותוכנית החומש של נתיבי ישראל".

 

"במקביל, הורה השר כץ להנהלת משרדו ולנתיבי ישראל לקדם תכנון ראשוני לשדרוג כביש 90 והדרכים המובילות אליו. על פי התוכנית, לאורך הכביש יוצבו תמרורי אזהרה בולטים. בנוסף, הורה כץ לנתיבי ישראל לזרז את ביצועם של 17 פרויקטים של מוקדי סיכון ופניות שמאלה לאורך הכביש בהיקף של 170 מיליון שקלים, המקודמים כיום על ידי החברה".

 

משרד האוצר: לא הוגשה בקשה לתקצוב הפרויקט

מנגד, במשרד האוצר טענו אתמול כי על אף הצהרות השר - כלל לא הוגשה בקשה לתקצוב הפרויקט. "לא התקבלה פניה להרחבת כביש 90; לכשתתקבל - היא תעבור באפיקים המקובלים", נמסר מהאוצר. "כמו כן, להרחבת הכביש נדרש הליך תכנוני מקדים ממשרד התחבורה שטרם בוצע, כך שחסר מידע בסיסי בנוגע להיקף הפרויקט או אומדן ראשוני לעלותו".

 

מסע לאורך כביש 90 (צילום: אבישג קופלמן-בחר)
(צילום: אבישג קופלמן-בחר)
 


זירת התאונה (צילום: מאיר אוחיון)
תאונה בכביש 90. ארכיון(צילום: מאיר אוחיון)

זירת התאונה (צילום: דוברות כיבוי והצלה)
תאונה בכביש 90. ארכיון(צילום: דוברות כיבוי והצלה)

התאונה בבקעת הירדן (צילום: דוברות כבאות והצלה)
(צילום: דוברות כבאות והצלה)

תאונת דרכים כביש בקעת הירדן (צילום: דוברות כבאות והצלה)
"הכביש מבהיל ולא בטיחותי"(צילום: דוברות כבאות והצלה)

 

שדה התעופה בתמנע יעלה את מספר התאונות?

רוב התאונות הקטלניות על הכביש התרחשו במקטעים הדרומיים שלו ובמעורבות נופשים שהיו בדרכם לחופשה באילת או בחזרה מהעיר הדרומית. הקמתו של שדה התעופה החדש על שם אילן רמון בתמנע וסגירת נמל התעופה בעיר, העלה את החשש מפני עלייה במספר תאונות הדרכים. הסיבה לכך היא שייתכן כי התיירים המקומיים יעדיפו לנסוע לעיר הנופש בכלי רכב פרטי ולא בטיסה.

 

משדה התעופה יוצאים ארבעה אוטובוסים בכפוף ללוח הטיסות הנכנסות ויוצאות, כששניים מהם נוסעים לכיוון המלונות, אחד למרכז העיר, אחד למעבר טאבה ולהיפך. במשרד התחבורה הבטיחו כי תיבנה רכבת מהירה בין שדה התעופה לאילת - אך תוכנית שכזו לא הוכנה עד כה וההערכה היא כי יידרשו כמה שנים עד שיתבצעו העבודות להקמתה.

 

כמו כן, נושא הקמת רכבת כבדה לאילת נידון בממשלה מזה למעלה מעשור. התוכנית אושרה ב-2012 ונמצאת בגרף של תוכניות נתיבי ישראל לשנת 2040. עד אז, כך נראה, הנוסעים בכביש ייוותרו חשופים לסכנות בדרך.

 

איבדה את משפחתה בתאונה: "זה כביש מבהיל, לא נוסעת בו"

לצד מיליוני ישראלים שנוסעים על הכביש הארוך ביותר במדינה מדי יום, יש גם כאלה שנמנעים לחלוטין מלעשות כן. עפרה ברנשטיין אליקים, שאיבדה את אביה, אמה ואחותה בתאונת דרכים חזיתית ב"כביש הדמים" ב-2007, היא אחת מהן.

 

"המצב של כביש 90 מתסכל אותי ולצערי יש יותר מדי הרוגים בתאונות דרכים בו. אני בכביש הזה לא נוסעת, לא עוברת את תמנע בשום צורה", סיפרה. "זה כביש מבהיל לדעתי, כמו כל כביש שהוא דו-כיווני ללא הפרדה, שבו גם טעויות אנוש וגם טעויות מכניות יכולות לגרום לתאונות ללא יכולת תמרון. הוא בעייתי ולא בטיחותי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יובל שגיא תיעוד מבצעי מד"א
התאונה הקטלנית ליד פארן
יובל שגיא תיעוד מבצעי מד"א
מומלצים