שתף קטע נבחר

גילה אדרעי: "אין דם ואין חבל תלייה, עכשיו מתחיל מצעד הבושה"

דו"ח ועדת הבדיקה של ההסתדרות לבדיקת אירוע השבתת רכבת ישראל לפני מספר שבועות קבע כי בניגוד לטענות הנהלת הרכבת - עובדים לא קיבלו הוראה להתחלות. יו"ר הוועד, גילה אדרעי, תוקפת במילים חריפות

״אחרי שהוציאו אותי להורג בקול תרועה רמה, זוכיתי היום בקול ענות חלושה" - כך נפתח פוסט שפרסמה הערב (ה') יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל, גילה אדרעי, בעמוד הפייסבוק שלה. אדרעי התייחסה בפוסט להחלטת ועדת החקירה שהקימה ההסתדרות לבדיקת אירוע השבתת הרכבת ביום שישי ה-12 באפריל, בעקבות הודעת מספר רב של פקחים כי הם חולים ולא יוכלו להגיע למשמרת הבוקר.

 

גילה אדרעי על השבתת תנועת הרכבות (צילום: ערן יופי כהן )
גילה אדרעי: "גם 30 מצעדי גאווה בירושלים לא היו מצליחים לדחוק את הכותרות על אשמתי"(צילום: ערן יופי כהן )

 

״אם ועדת החקירה הייתה מוצאת אותי אשמה, אז היינו פה בסיפור אחר. אז גם 30 מצעדי גאווה בירושלים לא היו מצליחים לדחוק את הכותרות על אשמתי-הדחתי, ודבר לא היה מונע מפוליטיקאים ומתנגדי העבודה המאורגנת לעלות לרגל לאולפני הטלוויזיה - למצעד הגאווה שלהם", כותבת אדרעי. "אבל אין דם ואין חבל תלייה - עכשיו מתחיל מצעד הבושה. שיתביישו לעצמם כל מי שחיכו לתוצאות הוועדה בשקיקה, בתקווה שתהיה להם שוב ההזדמנות לשים אותי על המוקד, אבל ממלאים פיהם מים היום כשהתברר שכל מה שאמרתי מהרגע הראשון הוא האמת המוחלטת!".

 

מוקדם יותר היום פרסמה ההסתדרות את מסקנות ועדת החקירה, שבראשה עמד השופט לשעבר אמנון סטרשנוב, והנהלת רכבת ישראל התכחשה לה לכל אורך הדרך. מסקנת הוועדה הייתה כי ועד העובדים לא הורה לעובדים להתחלות במכוון. יחד עם זאת המליצה הוועדה כי שני עובדים יועמדו לדין משמעתי עקב דיווח מעורר תמיהה על מחלתם.

 

במהלך הדיונים נכתב כי יו"ר הוועד ביקשה משטרסנוב שאם ימצא עובדים שפעלו שלא כשורה, יעניש אותם. אדרעי אמרה שאם עובדים הודיעו על מחלה מדומה, יש להענישם. "ביקשתי מההנהלה להביא את כל המתחלים לוועדת משמעת. אמרתי להם, אני אלך איתכם יד ביד, הם ייענשו בחומרה. אפילו הקצנתי ואמרתי שיפוטרו", אמרה אדרעי.

 

מסקנות הוועדה אומנם זיכו את הוועד מהטענה כי נתן הוראה לעובדים להתחלות, אך מצאה לנכון להמליץ על העמדה לדין משמעתי של שניים מהם, שטענותיהם התגלו כבעייתיות. אחד מהם הודיע למשואה כי לא יוכל להגיע לעבודה רק בחצות, על אף שקיבל אישור מחלה בשעות הצהריים. עובד אחר שדיווח על מחלתו רק בערב הקשה בכך למצוא לו מחליף. כמו כן המליצה הוועדה לתגבר את כוח העבודה במשואה, שכן לדבריה, ״העובדים בה סובלים מעומס עבודה בלתי רגיל״.

 

השופט סטרשנוב הרחיב בנוגע לסכסוך המתמשך בין הוועד להנהלת הרכבת, וטען כי ״בתקופה בת ארבע השנים שבה גילה אדרעי לא הייתה יו"ר הוועד, היה 'שקט תעשייתי'. הרכבת פעלה, ונרשם שיתוף פעולה בין ההנהלה לבין הוועד״. חבר הוועדה, עו״ד יחיאל שמיר, הוסיף וטען ביחס למקרה עצמו כי ״בין כל חברי הוועדה שררה תמימות דעים שלפיה ועד העובדים לא עמד מאחורי עצירת הרכבות״.

 

מוועד העובדים נמסר: ״דו"ח ועדת הבדיקה שהוגש ליו״ר ההסתדרות קובע באופן מפורש כי לא זו בלבד שלא הייתה הוראה כלשהי מצד ועד עובדי הרכבת 'להתחלות' או לפגוע בתנועת הרכבות ביום שישי ה-12.4.19, אלא שיו״ר ועד העובדים פעלה בנחישות וביעילות למציאת פתרון ולהבאת מחליפים.

 

"הדו״ח מאשש ומאשרר את אשר טוען ומתריע עליו ועד העובדים, והוא כי הפקחים הפועלים במרכז והשליטה והפיקוד הארצי כורעים תחת עומס העבודה, בעוד הנהלת הרכבת מסרבת להגדיל את מצבת העובדים למרות הגידול העצום בתנועת הרכבות, תוך סיכון נוסעי הרכבת ותוך ניהול לקוי שעליו גם עמד מבקר המדינה.

 

"ועד העובדים עודנו סבור כי לא היתה כל הצדקה לעצור את תנועת הרכבות ביום 12.4 ולפגוע באלפי החיילים והנוסעים, וכי ההחלטה על עצירת תנועת הרכבות נועדה רק בכדי לייצר אירוע קיצוני שיאפשר מהלכים ציבוריים ופוליטיים נגד ועד העובדים והעומדת בראשו, וכדי לנסות להסיט את השיח הציבורי מהמחדלים הקשים של הנהלת הרכבת, כפי שעלו בדו"ח מבקר המדינה, לעבר הוועד והעומדת בראשו. בימים אלו מתבררת תביעת דיבה שהגיש ועד עובדי הרכבת כנגד הנהלת הרכבת בגין הכפשות בתקשורת בדבר אחריות ועד העובדים לאירועי יום שישי ה-12.4.19, וברור כי קביעות הדו״ח אך מחזקות את טענות הוועד״.

 

בהנהלת רכבת ישראל סירבו להתייחס, אך מספר שעות לאחר פרסום הכתבה הגיבו בכל זאת: "אנו מדגישים כי הדו"ח המדובר הוזמן על ידי ההסתדרות ובמימונה. אנו מברכים על כך שהשופט הפריך מן היסוד את הטענה השקרית של הועד, בדבר השבתה יזומה של ההנהלה. אנו שמחים כי גם כבוד השופט, בו אנו רואים את הגורם האובייקטיבי היחיד בועדה, זיהה את האווירה הקשה שכללה תופעות בלתי חוקיות כגון התחלויות עובדים ונטישת רכבות, אשר הובילו לפגיעה חמורה בנוסעי הרכבת, והגיעו לשיאן באותו יום שישי.

 

"הנהלת הרכבת רואה בוועד העובדים ובעומדת בראשו אחראים ישירים לאווירה זו ולפגיעה הקשה שגרמה עוול למאות אלפי נוסעים. הנהלת הרכבת מצפה מוועד העובדים ומההסתדרות להמשיך ולשמור על שקט תעשייתי בשנים הקרובות, ולהמשיך במשא ומתן לטובת המשאב החשוב ביותר של הרכבת: עובדיה ונוסעיה".


פורסם לראשונה 07/06/2019 00:18

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ערן יופי כהן
גילה אדרעי: "אם ועדת החקירה הייתה מוצאת אותי אשמה, אז היינו פה בסיפור אחר"
צילום: ערן יופי כהן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים