שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    נרדמת עם הטלוויזיה או האור דלוקים? את עלולה להשמין
    חוקרים מצאו כי נשים שנרדמות מול הטלוויזיה או עם תאורה דלוקה נמצאות בסיכון מוגבר להשמנה. לדברי החוקרים ממצאים דומים צפויים גם בגברים

    נרדמות מול הטלויזיה או עם אור דלוק? אתן בסיכון להשמנה: חוקרים מהמכון האמריקני לבריאות מצאו קשר בין חשיפה לתאורה בלילה לבין השמנה אצל נשים. הממצאים פורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine.

     

    "מבחינה אבולוציונית אנחנו אמורים לישון בלילה במקום חשוך", אמרה ראש צוות החוקרים, ד"ר דייל סנדלר מהמכון למדעי הבריאות בארה"ב, "זה חשוב הרבה מכפי שאנשים יודעים, ומהרבה סיבות בריאותיות".

     

    החשיפה שלנו לאור וחושך משפיעה על הפרשת המלטונין ועל פעילות "השעון הביולוגי", שידוע כשולט במטבוליזם, בהפרשות הורמונים, בשליטה על לחץ הדם ובפעילויות נוספות בגוף.

     

    מחקר רב היקף כבר הצביע על כך שהפרעה בפעילות השעון הביולוגי פוגעת בבריאות, ומגבירה את הסיכון ליתר לחץ דם, סוכרת, דיכאון והשמנה.

     

    שינה (צילום: shutterstock)
    אבולוציונית אנחנו צריכים לישון במקום חשוך(צילום: shutterstock)

     

    קראו עוד

    טלוויזיה לפני השינה - כך היא פוגעת בילדים

    מי ישן יותר - גברים או נשים? הרגלי השינה של הישראלים נחשפים

     

    החוקרים ניתחו מידע מקרוב ל-44 אלף נשים אמריקניות שהשתתפו במחקר שנועד במקור לאתר את הסיבות לסרטן השד. עיבוד הנתונים התמקד במידע כמו שינה, חשיפה לאור ועלייה במשקל. הנשים במחקר עברו בדיקות רפואיות ומילאו שאלונים על אורח חייהם.

     

    מהמחקר עלה שאלה שדיווחו על שינה בלילה בחדר שבו הטלוויזיה או תאורה נותרו דלוקים, היו בסיכון גבוה לעלות במשקל קרוב ל-5 קילוגרמים במהלך חמש שנות המחקר, בהשוואה לאלה שישנו בחושך. נשים אלה גם היו בסיכון גבוה ב-30 אחוזים לסבול מהשמנת יתר.

     

    ד"ר סנדלר, החוקרת הראשית, הוסיפה כי היא משוכנעת שההשמנה לא נבעה מ"בליסת לילה", משום שעיבוד הנתונים התחשב גם בפרמטרים כמו תזונה ופעילות גופנית. סנדלר עוד אמרה כי ממצאים דומים צפויים להתרחש גם אצל גברים.

     

    "אנשים עייפים אוכלים יותר"

    "הקשר בין שינה מועטה או לא איכותית לבין השמנה הוא מבוסס וידוע", אומר ל-ynet הפרופ' גיורא פילר, מומחה לרפואת שינה ומנהל מחלקת הילדים בבית החולים כרמל, "הקשר פועל בכמה מנגנונים: כאשר אנשים עייפים יותר עולה הפרשת הורמון הרעב גרלין ואנשים אוכלים יותר. במקביל לכך יש ירידה בפעילות ואז מוציאים פחות אנרגיה התורמת להשמנה.

     

    "מנגנון מטבולי בלתי תלוי נוסף הוא התנגודת לאינסולין שנובעת מפגיעה באיכות השינה והתוצאה היא עלייה ברמת האינסולין ואיתה השמנה. התאורה היא גורם משמעותי הפוגע באיכות השינה, ובאותה מידה גם רעש, אי נוחות או כל גורם פנימי או חיצוני שעלול להפריע לשינה תקינה. חקר החשיפה למסכים מוסיף עוד מידע עד כמה חשיפה זו למסכים ותאורה הרסנית לשינה וגוררת סיבוכים ובהם גם השמנה", הוא מסכם.

     

    מחקרים קודמים בבעלי חיים, ומחקרים אחדים גם בבני אדם כבר קשרו חשיפה לאור לעלייה במשקל. עדיין לא ברור במדויק מהו המנגנון בו משפיעה התאורה על המשקל, אולם חוקרים סבורים כי האור משפיע על הפרשות הורמונים הקשורים הן לשינה והן למשקל.

     

    הקשר בין שינה לבין השמנת יתר נמצא בעבר גם אצל ילדים: באחד המחקרים שערכו חוקרי הפקולטה לרפואה באוניברסיטת לבאל שבקנדה, נמצא כי ילדים שישנו פחות מ-10 שעות במהלך הלילה, היו בסיכון גבוה פי 3 וחצי להשמנה, בהשוואה לילדים אחרים שישנו 10 שעות ומעלה.

     

    החוקרים הסבירו כי המחסור בשעות השינה מפחית את רמות ההורמון לפטין, הורמון המעורר את חילוף החומרים ומפחית רכב. בתוך כך שינה מועטה בלילה מעודדת לדבריהם את יצירתו של ההורמון גרלין המגביר רעב.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    מול הטלוויזיה - מתכון להשמנה
    צילום: shutterstock
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים