שתף קטע נבחר

קיבלו דוח

"היעדר נוהלי עבודה כתובים, העסקת קרוב משפחה ללא בחינת הצעות מחיר נוספות, התקשרות עם ספקים בלי הסכם כתוב, העברות מלאי ללא מעקב, חלוקת הזמנות ללא בקרה, מרכז רפואי שהפסיד מאות אלפי שקלים". אלה הם עיקרי טיוטת דוח שהוגשה בנובמבר 2017 ע"י מבקר פנים לבקשת מכבי חיפה, ואשר הסתמכו על נתוני המועדון בעונות 2016/17 ו-2017/18. מכבי חיפה: "רבים מן הממצאים התבררו כלא נכונים. לגבי אלו שכן, בהתאם להמלצות ביצענו שינויים"

על כישלונם המקצועי של יעקב שחר ומכבי חיפה בעשור האחרון נאמרו ונכתבו הררים של מילים. להתנהלות הכספית השוטפת של המועדון, הציבור והתקשורת כמעט לא נחשפו. מסמך של מבקר פנימי מטעם מכבי חיפה, שהוגדר כ"טיוטת דוח לתגובת המועדון", מציב סימני שאלה לגבי ההתנהלות הכספית של המועדון, שנתפס בעיני רבים כ"מספר 1 בכדורגל הישראלי" ו"הכי קרוב לאירופה".

 

טיוטת הדוח, שכותרתו "סקר תהליכים ובקרות", הוגשה למועדון על ידי רואה החשבון חיים לאחם בנובמבר 2017 ומציינת כי "הביקורת בוצעה בחודשים ספטמבר-נובמבר 2017", כלומר מתייחסת לתקופת כתיבת הדוח ולפניה – ולא לעונה האחרונה. הבדיקה המקיפה – שכללה את נוהלי ותהליכי העבודה, הרכש והשכר – הסתמכה על נתוני המועדון בעונות 2016/17 ו-2017/18. כלומר בתקופה שבה כבר עמד בראש המערכת המנכ"ל אסף בן-דב, שנכנס לתפקידו במאי 2016 במקום איתמר צ'יז'יק אשר כיהן בתפקיד שנים רבות.

 

יעקב שחר (צילום: ראובן כהן)
סימני שאלה לגבי ההתנהלות הכספית במכבי חיפה. יעקב שחר(צילום: ראובן כהן)

 

"מבדיקת הביקורת עולה כי המועדון אינו פועל על פי נוהלי עבודה כתובים", נאמר במסמך שהוגש לתגובת המועדון. עם זאת, באחד הסעיפים (המצביע על העסקת קרוב משפחה של המנהל האדמיניסטרטיבי), טיוטת הדוח כבר כוללת התייחסות של מכבי חיפה לממצאים: "ההמלצה מקובלת. המועדון הפסיק את ההתקשרות עם הקבלן".

 

במכבי חיפה טענו כי הדוח הסופי שהוגש למועדון שונה מטיוטת הדוח שנחשפת כאן. אך למרות בקשות חוזרות ונשנות, ראשי המועדון לא העבירו דוח כזה ל"ידיעות אחרונות".

 

תקציב ושכר

במסמך לתגובת המועדון שהגיש רו"ח לאחם, הוא סוקר את המבנה הארגוני של מועדון הכדורגל מכבי חיפה ובראשו המנכ"ל, שאחראי על בקרת העל במועדון. מי שאחראית על מחלקת כספים, תשלומים ושכר היא מנהלת הכספים (דלית צימרמן, שעובדת במועדון כבר שנים ארוכות).

 

מבקר הפנים ציין בטיוטת הדוח כי "לא מוגדר תקציב לכל מחלקה ולפיכך גם אין בקרה תקציבית – הכנסות והוצאות. רכש או הגדלת כוח אדם נעשים ללא הגדרת סעיף תקציבי. כמו כן לא מוגדרים יעדים תקציביים לחטיבות השונות של המועדון. מצב זה עלול לגרום הוצאות לא מבוקרות כגון כוח אדם במחלקות השונות והוצאות תפעוליות עודפות".

 

בסעיף הנוגע לאישור תשלומים וזכויות חתימה ציין המבקר כי המחאות של המועדון נחתמות על פי המדרג הבא: עד סכום של 10,000 שקל – על ידי המנכ"ל ומנהלת הכספים, ומעל הסכום הזה על ידי יעקב שחר, אך "מבדיקת הביקורת עולה כי אין תיעוד לבדיקת הוצאות ותשלומים העולים על 10,000 שקל".

 

"אין תיעוד לבדיקת הוצאות ותשלומים העולים על 10 אלף שקל". בן-דב (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
"אין תיעוד לבדיקת הוצאות ותשלומים העולים על 10 אלף שקל". בן-דב(צילום: אלעד גרשגורן)

 

לפי המסמך שהגיש רו"ח לאחם לתגובת המועדון, תקציב מכבי חיפה בעונת 2016/17 ובעונת 2017/18 עמד על כ-80 וכ-90 מיליון שקל בהתאמה, אך "לא קיימת בקרה תקציבית מסודרת על נושאים כדוגמת הכנסות מחלקת הנוער והוצאות שכר כגון שעות נוספות וגיוס עובדים חדשים".

 

המבקר אף ציין כי "עובדים במועדון מועסקים ללא הסכם העסקה". על אחד העובדים כתב המבקר בטיוטת הדוח: "מועסק כ-12-15 שעות ביום, עבירה על חוק שעות עבודה ומנוחה... עובדים נוספים מועסקים דרך קבע ומקבלים תשלום בחשבונית ללא הסכם כתוב" – ביניהם אחראית מכירות "מינויי זהב ויהלום" נורית שרון, והאורתופד ד"ר בצלאל פסקין, למרות ותק של 20 שנה במכבי חיפה.

 

בפרק המתייחס להכנסות מחלקת הנוער צוין כי "לא נעשית התאמה בין סך הילדים שנרשמו לסך ההכנסות, לא נעשית בקרה אחר זיכויים, לא נקבע מדרג הנחות, הנחות שניתנות במחלקת הנוער מאושרות בדיעבד על ידי המנכ"ל".

 

טיוטת הדוח מתייחסת גם לנושא הרכש: "אין תיעוד להזמנות. אין נוהל לביצוע הזמנות בהתאם לתקציב. לא נמצא תיעוד להסכמים עם ספקים מרכזיים. אין הקפדה על חתימת מקבל השירות וחתימת מאשר התשלום (25 מתוך 32 חשבוניות נמצאו ללא חתימה). אישור חשבונית לתשלום נעשה כאשר זו אינה כוללת את ההזמנה מאושרת על ידי מנהל מחלקה ותעודת משלוח על ידי מקבל השירות. פעמים רבות חשבונית מאושרת על ידי מנהלת הכספים בלבד".

 

"אבטחה ללא הסכם"

קטע נרחב בטיוטת הדוח הקדיש מבקר הפנים להתקשרות עם חברת האבטחה, נושא מרכזי במכבי חיפה של השנים האחרונות, על רקע הטיפול בבעיית האלימות ביציעים. כל זאת בהתחשב בעובדה שהקבוצה מארחת אחת לשבועיים משחקים עם ממוצע קהל של 15 אלף איש, ובכמה מקרים אף נרשמו עימותים עם אוהדים שהביעו מחאתם על מצב הקבוצה.

 

אוהדי מכבי חיפה (צילום: אורן אהרוני)
אבטחה יש, אף אחד לא בדק האם מספיק. אוהדי מכבי חיפה(צילום: אורן אהרוני)

 

"ההתקשרות עם הספק בוצעה ללא הסכם כתוב", נאמר במסמך שהוגש לתגובת המועדון. "תנאי ההתקשרות נקבעו בתחילת העונה ולא נמצא תיעוד לקבלת הצעות מחיר מספקים נוספים והשוואתן. סבירות כמות הסדרנים הדרושה נבחנת על ידי מנהל התפעול, אך אין גורם במועדון בעל ידע ביטחוני מקצועי. כמות הסדרנים שהגיעו בפועל לא נבדקת".

 

המבקר התייחס גם להתקשרות עם החברה שנבחרה לספק שירותי הסעדה במשחקי הקבוצה הבוגרת – למנויי VIP, בתאי הצפייה, לשופטים ולתקשורת. בטיוטת הדוח צוין כי ההתקשרות בוצעה ללא הסכם כתוב.

 

עיקר ההוצאה הייתה עבור ארוחות ל-900 "מנויי הזהב", בעלות כוללת של 57,650 שקל לכל משחק, ול-290 "מנויי יהלום" בעלות של 50,985 שקל למשחק. לפי הביקורת, באחד המקרים לא נמצאו תיעוד ולא חשבונית לארוחה של הקבוצה הבוגרת לאחר המשחק, ולא נמצא תיעוד לחשבוניות שהתקבלו מתחילת עונת 2017/18.

 

אגב, בפירוט הארוחות שסופקו לתאי הצפייה במשחק הליגה שבו אירחה מכבי חיפה את הפועל באר-שבע ב-27 באוגוסט 2017, נכתב בטיוטת הדוח כי עשר ארוחות סופקו לתא עבור מאור בוזגלו. מדובר במשחק שנערך ארבעה ימים בלבד אחרי שהקבוצה הודיעה רשמית על חזרתו של הקשר לשורותיה.

 

על ההתקשרות עם חברה אחרת, שסיפקה ארוחות לקבוצה הבוגרת במתקן האימונים, כתב מבקר הפנים: "לא נמצא הסכם/מפרט שירות. לא נמסרו הצעות מחיר לבחירת הספק – לביקורת נמסר כי בוצעה הנחה בתחילת העונה".

 

טיוטת הדוח התייחסה גם להתקשרות עם חברת הניקיון, שבעניינה נכתב כי "לא נמצא מפרט מחייב של שעות וחומרים עם הקבלן, ולא נמצא הסכם חתום".

 

ההתקשרות עם חברת ההסעדה בוצעה ללא הסכם כתוב. סמי עופר (צילום: גיל נחושתן) (צילום: גיל נחושתן)
ההתקשרות עם חברת ההסעדה בוצעה ללא הסכם כתוב. סמי עופר(צילום: גיל נחושתן)

 

האב, הבן והשיפוצים

רועי שני הוא המנהל האדמיניסטרטיבי של מכבי חיפה. מי שנבחר לשמש כקבלן שיפוצים במועדון היה לא אחר מאשר אביו, צביקה שני. וכך כתב רו"ח לאחם בטיוטת הדוח שלו: "הביקורת מבקשת לציין כי לא נבחנו איכות העבודה, היעילות או המחיר של הקבלן, אך ישנו טעם לפגם כאשר מועסק על ידי המועדון קבלן בקרבה ראשונה לגורם הנהלה, וזאת ללא בחינת הצעות מחיר נוספות מקבלנים".

 

כאמור, אף שהמסמך הוגדר כ"טיוטת דו"ח ביקורת לפני תגובת המועדון", במקרה הזה היא כללה כבר התייחסות של מכבי חיפה לממצא של מבקר הפנים: "ההמלצה מקובלת. המועדון הפסיק את ההתקשרות עם הקבלן".

 

"מסלול עוקף רכש"

בבדיקת הביקורת בתחומי הרכש וניהול הקופות הקטנות במועדון, נמצא ש"חשבוניות הקופה הקטנה נבדקות על ידי המנכ"ל ללא תיעוד", וכי "סך ההוצאות בקופות גבוה", תופעה שהמבקר כינה: "מסלול עוקף רכש".

 

לפי טיוטת הדוח, מלבד המנכ"ל בן-דב ישנם גורמים נוספים במועדון המחזיקים בכרטיסי אשראי (מנהל הקבוצה רפי אוסמו והמנהל האדמיניסטרטיבי שני). המבקר ציין כי כרטיס האשראי של המנכ"ל – שממנו שולם בתשעת החודשים הראשונים ב-2017 סך של 191,737 שקל – נמצא בחזקתה של מנהלת הכספים.

לגבי ניהול הקופות הקטנות במועדון, ציין מבקר הפנים כי דמי מחזור של כל קופה נקבעים על ידי מנהלת הכספים, יחד עם מנהל המחלקה, לפי ההשערה לגבי ההוצאות שיהיו – אך בדגימה של ההוצאות "לא נמצא תיעוד לבדיקתן על ידי גורם מוסמך".

 

"לא נמצא תיעוד לבדיקת ההוצאות על ידי גורם מוסמך". בן-דב (צילום: גיל נחושתן) (צילום: גיל נחושתן)
"לא נמצא תיעוד לבדיקת ההוצאות על ידי גורם מוסמך". בן-דב(צילום: גיל נחושתן)

 

המבקר ציין כי משנת 2016 ועד מועד טיוטת הדוח (נובמבר 2017), הופחת מלאי המועדון בכ-1.5 מיליון שקל, אך "לא נערכו ספירות מלאי מלאות ולא נבחנו הפרשי מלאי. לא נעשו מעקב ובקרה אחר העברות בין מחסנים. אין נוהל כתוב בנושא המלאי – חנות, בוגרים ונוער. תיקונים ושינויים ביתרות המלאי יכולים להיעשות על ידי מספר גורמים במועדון וללא מעקב. מלאי הבוגרים אינו מנוהל במערכת המלאי או בספרים, והיתרות אינן מדווחות להנהלה".

 

בעניין זה נכתב עוד: "מלאי בוגרים המתקבל במסגרת הסכם האימוץ עם NIKE אינו ניתן למכירה בחנות לקהל הרחב. עם זאת אין בקרה בנושא ונמצא כי נעשות העברות מקבוצת הבוגרים לחנות". המבקר הוסיף וביקש את תגובת המועדון לעניין נוסף: "מבדיקת תנועות המלאי משנת 2015 ועד אוקטובר 2017 עולה כי ניתן להקליד מלאי בערך שלילי", דבר שלפי לשון הדוח "מחולל הפרשי מלאי רבים".

 

"הזמנות ללא רישום"

פרק נכבד הקדיש רו"ח לאחם להזמנות שמחלק המועדון, לרבות תאי הצפייה המשודרגים, וזו לשון טיוטת הדוח: "מבדיקת הביקורת עולה כי עסקאות ברטר אינן מתבצעות בהתאם לחוק. רישום ההכנסה של מנויי VIP נעשה בהתאם לדוח אקסל וללא רישום חשבונאי של חובות הלקוחות בגין המנויים".

 

המבקר ציין כי בשנתיים שנבדקו העניק המועדון כ-500 מינויים ללא תמורה באישור המנכ"ל, ובשווי של כ-500 אלף שקל בעונה. בין מקבלי המינויים נכללו 125 שחקני עבר, כ-70 ספונסרים ו-42 כרטיסי מינוי לבעלים יעקב שחר.

 

בפרק העוסק בנוהל חלוקת ההזמנות נכתב: "במערכת לא בוצע רישום של הגורם

המאשר. נמצאו מקרים בהם לא נרשם הגורם המקבל 'הזמנות מכבי' או 'מועדון הזמנות' או 'יהלום הזמנות', גם כאשר מדובר בהזמנות לתאים. אין נוהל עבודה סדור הקובע אילו גורמים יקבלו כרטיסים במחיר אפס, כמות ולאיזה יציע. לא נעשית בקרה על סך הכרטיסים שנופקו במחיר אפס".

 

בנוסף המליץ המבקר למועדון לשקול את המשך הפעלת המרכז הרפואי, שפעילותו בשנתיים שנבדקו הסבה הפסד של כ-360 אלף שקל. באשר למערך הדוברות – שכולל ארבעה אנשי צוות – צוין כי "למעט מנהל המחלקה, שאר העובדים מועמסים על הצוות המקצועי של הקבוצה הבוגרת".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל נחושתן, אורן אהרוני
בן דב ושחר
צילום: גיל נחושתן, אורן אהרוני
מומלצים