שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר חדש: מה גורם לנו להיות הכי מאושרים?
    מחקר שנערך בקרב יותר ממיליון אמריקאים, בדק מה גורם לנו להיות יותר מאושרים: אולי פעילות גופנית?
    מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת המדעי היוקרתי Lancet, עקב לאורך מספר שנים אחרי יותר ממיליון אמריקאים שדירגו את רמת תחושת האושר שלהם. הממצאים היו מפתיעים.

      

    התברר שהכלי שהופך אנשים למאושרים בצורה המשמעותית ביותר, היא דווקא ביצוע פעילות גופנית סדירה. פעילות שכזאת גרמה לאנשים שעסקו בה לשיפור ממוצע של כ־20 אחוז בתחושת האושר הכללית. מתברר שפעילות גופנית, כל פעילות גופנית, כה משמעותית בהשפעה על האושר, שגם עבודות פיזיות כגון עבודות הבית, שנחשבות למטלות שאין הרבה הנאה מהביצוע שלהן, גרמו לשיפור מסוים בתחושת האושר.

      

    קיראו עוד

    שחרור בסוף אימון: האם הוא באמת יעיל?

    טריאתלון אחר טריאתלון: בגיל 73 – שאול לוי לא עוצר

    ג'וגלינג: האיש שרץ תוך כדי ג'אגלינג עם 3 כדורים

     

    ממצאים אלה מחזקים מחקרים קודמים שהראו קשר ישיר בין ביצוע פעילות גופנית לבין ירידה בשיעורי תחלואה ודיכאון. מחקרים אחרים אף מצאו כי הפעילות משפרת את מצב הרוח בקרב אנשים בריאים. אך זהו המחקר הראשון והמקיף ביותר שמראה קשר ישיר בין תחושת האושר האישי לבין ביצוע סדיר של פעילות גופנית.

      

    אימון כושר (צילום: shutterstock)
    מתאמנים ומאושרים(צילום: shutterstock)

     

    הפעילות המועדפת שגורמת לאושר

    ישנן סיבות פיזיולוגיות מדוע זה קורה. בזמן מאמץ מופרש במוח ההורמון דופמין, אשר גורם להרגשה טובה, על מנת להקל על תחושת המאמץ שנוצרת בשרירים הפועלים. תחושה זו נשארת איתנו מספר שעות לאחר הפעילות. בנוסף, פעילות גופנית גורמת להפחתה בהפרשה של הורמונים כגון קורטיזון, המופרש במצבי סטרס ועלול לגרום לתחושות של חולשה, ירידה במצב הרוח ועלייה בשיעור מקרי הדיכאון, לצד תופעות פיזיולוגיות כמו עלייה בלחץ הדם ועלייה ברמות הסוכר.

      

    האם יש הבדל בין פעילות אחת לפעילות אחרת בגרימת האושר? מתברר שכן. מי שעוסקים במשחקי כדור קבוצתיים פופולריים, כדורגל וכדורסל למשל, נהנים מהשפעה גדולה יותר על רמת האושר מאשר מי שעוסקים בפעילויות שנחשבות "נטו" פיזיולוגיות, כגון ריצה. זאת מאחר שפעילות קבוצתית כוללת מפגש עם אנשים, יצירת קשרים חברתיים וירידה בתחושה של הבידוד החברתי, שהינם מרכיב חשוב בהשגת האושר.

      

    גם פעילויות במכון הכושר, שמבוצעות במקביל עם עוד אנשים, כגון אימונים אירוביים לסוגיהם או אימוני משקולות עם בן זוג, שיפרו את דרגת האושר יותר מאשר ביצוע של אותה פעילות - אבל לבד. הליכה בטבע או רכיבת שטח על אופניים, שמשלבות בתוכן מרכיב של טיול, השפיעו בצורה טובה יותר על האושר מאשר פעילויות אשר בוצעו בבית.

     

     

    ומה המינון הנדרש? בניגוד לדעה הרווחת שחייבים להתמכר לספורט כדי להגיע להישגים, על מנת להיות מאושרים מספיק מינון הגיוני. המחקר מצא שהכי מאושרים הם אנשים שפעילים בין 45־30 דקות בין שלוש־חמש פעמים בשבוע - מינון שתואם את ההמלצות של ארגוני הבריאות העולמיים. עודף פעילות, שבא על חשבון מפגש עם חברים, זמן עם המשפחה או לימודים, דווקא מקטין את היכולת להיות נורא מאושרים.

      

    הכותב הוא פיזיולוג ופיזיותרפיסט, מכון פיזיולייף בהרצליה לשיקום פיזיותרפיה וכושר אישי

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    מה גורם לנו להיות מאושרים?
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים