שתף קטע נבחר

תזכורת לרוכבי כלים חשמליים: מה-1 ביולי (רק) עם רישיון ומחזיר אור

המדינה מנסה לשים קץ לכאוס על הכבישים והמדרכות ותאכוף מתחילת חודש יולי תקנות חדשות לרוכבי הקורקינט והאופניים החשמליים. האמנם תאכוף כראוי?

חובת קסדה עם מחזיר אור ורישיון: בעוד שבוע בדיוק, ביום שני ה-1 ביולי, ייכנסו לתוקפם חוקים חדשים המנסים להסדיר שימוש בטוח יותר באופניים וקורקינטים חשמליים, לאור הנתונים הקשים שעלו מסיכומי 2018 בה נהרגו 19 רוכבים לעומת 8 בלבד ב-2017. אנשי אגף התנועה במשטרה ונציג עמותת אור ירוק הגיעו לאולפן ynet כדי לדון בתקנות החדשות ולענות על השאלה החשובה מכולן - האם סוף סוף תתבצע אכיפה יעילה כנגד רוכבים שלא כחוק?

 

 

אישום: רכב על אופניים חשמליים - וגרם למותו של קשיש

בן 16 שרכב על אופניים חשמליים נדרס למוות

 

כדאי להזכיר כי התקנות החדשות אינן מקיפות את כל החוקים שביקש שר התחבורה היוצא ישראל כץ להעביר, חלקן אף הועברו בממשלה בסוף השנה שעברה. חוקים אלה כללו קנסות כבדים לנערים רוכבים מתחת לגיל 16 וקנסות גבוהים על שורה של איסורים נוספים. הנה הם:

 

 אופניים חשמליים ()
התכנית המקורית להסדרת הרכיבה

 

בפועל, ועדת הכלכלה שדנה בחוקים בראשית ינואר השנה, החליטה לדחות את רובם למועד לא ידוע וקבעה כי החל מה-1 ביולי יאכפו מספר מצומצם בלבד. בין היתר יושם דגש על אכיפת גיל המינימום (16) של  הרוכבים על ידי משטרת התנועה והפקחים העירוניים מורשי האכיפה. עוד נקבע כי כל רוכב יהיה מחויב לעבור מבחן תיאוריה למכונית פרטית או דו גלגלי בעל מנוע (קטנוע או אופנוע), ואם לא, יידרשו למבחן תיאוריה ייעודי. כמו-כן תיאכף חובת שימוש בקסדה עם מחזיר אור.

 

על פי משרד התחבורה, כ-30 אלף תלמידי כיתה י׳ עברו לאחרונה את מבחן התיאוריה הייעודי לאופניים חשמליים שנערך בבתי הספר. אלו מצטרפים לכ-200 בני ובנות נוער שעברו את המבחן הייעודי בחודשים האחרונים במסגרות אחרות.

 

על אף שקנסות עדיין לא יחולקו, מי שיעבור על החוק יוזמן להישפט. במשרד התחבורה נאמר השבוע כי הם מאמינים שהתקנות יהוו התחלה של תהליך הסדרת רכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים. ״עכשיו הכדור עובר למשטרה ולפקחים העירוניים״, אמר ל-ynet גורם במשרד, ״מעתה הם לא יוכלו לומר שאין חוקים, אלא לאכוף״.

 

בהקשר זה ראוי לציין כי סכנת הרכיבה על קורקינטים ואופניים חשמליים אינה חדשה עבור המדינה. למעשה, כבר לפני כ-15 שנים ברור היה כי יש לעשות סדר בהקשר לשימוש ההולך וצובר פופולאריות בכלים החדשים, שנתפסו ובצדק כאלטרנטיבה ראויה לתחבורה ציבורית כושלת ועלויות אדירות של כלים פרטיים לרבות דו-גלגליים. ב-2005 הזהירו מכך בכירים במשרד התחבורה וב-2007 היה זה יו"ר ועדת הכלכלה דאז, ח"כ גלעד ארדן, שאמר כי "הקורקינט הממונע זה דבר מאוד מהיר ומפחיד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
מי יאכוף את החוק?
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים