שתף קטע נבחר

הממונה על התחרות: יבוא המלט הוכיח את עצמו

לפי הבדיקה של מיכל הלפרין, היבוא הגדיל משמעותית את התחרות בענף ולכן יש להמשיך אותו. "המשק חסך כ-280 מיליון שקל בין 2014 ל-2018"

למרות הפגיעה במפעלים המקומיים, הממונה על התחרות מיכל הלפרין תומכת בהמשך יבוא מלט, אף שמדובר ביבוא בהיצף. כך לפי בדיקה שערכה והועברה בסוף השבוע לשר הכלכלה אלי כהן.

 

תחרות למונופול נשר? שפיר הנדסה הקימה מפעל מלט

בעקבות ההחלטה על היטל מינימלי על המלט - מנכ"ל מלט הר טוב התפטר

שר הכלכלה החליט: היטל של 0.25% על יבואני מלט

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

הבדיקה מחויבת לפי החלטת הממשלה מ-2014 בעניין עידוד התחרות במשק המלט - המורה על ביצועה חצי שנה לפני תום תוקפה. בדו"ח של הלפרין נכתב כי "אם משווים את נתוני 2018 ו-2014, בשנים אלו נחסכו למשק כ-280 מיליון שקל בעלויות של מלט אפור. זאת לאחר שמאז 2014 ירד מחיר המלט בכ-20%, בעוד שהצריכה של מלט בישראל גדלה ב-10%. בשנת 2019 צפוי חיסכון זה להגיע ל-70 מיליון שקל".

מפעל נשר רמלה  (צילום: EPA)
מפעל נשר ברמלה (צילום: EPA)

עוד עולה מהדו"ח של הלפרין, כי נתח השוק של נשר בצמנט (מלט) אפור בישראל, הוא 64%. רוב היתרה מקורה ביבוא, למעט 9% בלבד שמייצר מפעל הר-טוב, שיצא ב-2014 מבעלות נשר ונמכר למשפחת וייל.

 

הממונה כותבת כי "לפיכך, הגידול המשמעותי ברמת התחרות בענף הוא כתוצאה מיבוא, ולא בגלל הפיצול של הר-טוב מנשר - זאת משום שבמפעל הר-טוב עדיין לא בוצעו ההשקעות הנדרשות כדי להפוך אותו למפעל המייצר מלט באיכות ובמחירים תחרותיים".

בהחלטת הממשלה דאז נאמר כי הממונה תקבע כי חלה עלייה בתחרות, אם הבדיקה תמצא כי 24% או יותר מצריכת המלט, מקורם אינן בנשר.

שר הכלכלה אלי כהן והממונה על התחרות מיכל הלפרין (צילום: ערוץ הכנסת ויח"צ) (צילום: ערוץ הכנסת ויח
שר הכלכלה אלי כהן והממונה על התחרות מיכל הלפרין(צילום: ערוץ הכנסת ויח"צ)

לפני כחצי שנה קבע הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה, דני טל, כי יבוא המלט לישראל מיוון או מטורקיה מבוצע במחיר היצף (נמוך ממחירו בארץ המוצא), שגורם לתחרות לא הוגנת מול היצרנים בארץ - ויש להטיל עליו היטל של 7% עד 22%.

 

שר הכלכלה הקפיא אז את יישום המלצתו של טל והורה לו לבדוק אם במחצית הראשונה של 2019 נפגעו תוצאות המפעלים בארץ, מה שאכן קרה: נשר הפסידה ברבעון הראשון 16 מיליון שקל וצפויה להפסיד גם בשני, הפסדים שיחייבו את השר לבחינה מחודשת של עיכוב ההיטל.

 

מפעלי המלט נחשבים כמפעלי תשתיות חיוניות, ויש המבקרים את הלפרין וטוענים שתחרות אינה חזות הכל, וכי אין תועלת בהורדת מחירים אם כך תיהרס התעשייה המקומית והמשק יהיה תלוי מאוד ביבוא מטורקיה - מה גם שהנסיבות בטורקיה יכולות להשתנות ומחיר ההפסד של המלט ייפסק.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים