שתף קטע נבחר

חג טור דה פראנס שמח / טור

גיא ניב, הרוכב הישראלי שהשתתף השנה בג'ירו ד'איטליה, מכין אתכם למרוץ האופניים הגדול בעולם: הפייבוריטים, השמות החדשים שכדאי לשים אליהם לב, וגם - מתי כבר נראה ישראלי במסיבה הזו?

חגיגת האופניים הגדולה של השנה, המהדורה ה-106 של הטור דה פראנס, תצא לדרך בשבת. הטור ייצא מבריסל, והיומיים הראשונים שלו יערכו בבלגיה לרגל הצדעה לרוכב הבלגי האגדי אדי מרקס שניצח בטור 5 פעמים.

 

אז איזה טור נקבל בקיץ הקרוב? אם בג'ירו ד'איטליה האחרון החצי הראשון לא היה מאוד רלוונטי עבור רוכבי הדירוג הכללי, בטור הקרוב נקבל אקשן גם בגזרת הדירוג הכללי מהר יחסית. כבר בשלב השישי יהיה המאונטיין טופ פיניש הראשון, וכמובן בשלב מספר 2 קטע קבוצתי נגד השעון שיהיה סופר משמעותי לרוכבים שמגיעים עם שאיפות לזכות בטור. שאר השלבים בחצי הראשון של המרוץ הם בעיקר עבור הספרינטרים/הפאנצ'ים שייאבקו על היוקרה הגדולה של ניצחון בשלבים בודדים ואיסוף נקודות לחולצה הירוקה.

 

גיא ניב מקבוצת הרכיבה הישראלית סייקלינג אקדמי (צילום: עוז מועלם)
מקווה להיות בעתיד חלק מההצגה. גיא ניב(צילום: עוז מועלם)

 

החצי השני של הטור יפגיש את הרוכבים עם לא מעט קטעי עליות מפלצתיים, כשניתן לראות שהמגמה של המארגנים לשלב גם כמה שלבים קצרים נמשכת. שלבים 14, 19 ו-20 הם כולם "רק" 130 ק"מ ומטה, וצפויים להיות סופר מרתקים כבר מהתחלתם ועד לסיומם. באופן אישי, כרוכב בפלוטון המקצועני, אני חייב לציין שלטעמי מגמה זו היא נהדרת - הן עבור הרוכבים והן עבור הקהל. בלי משחקים, בלי הרבה "זמן מת" במהלך הקטעים. אלה שלבים שבהם ה"זיקוקים" וההתקפות קורים בשלבים מוקדמים מאוד ואנחנו מקבלים אקשן ללא הפסקה.

 

לגבי הקבוצות והרוכבים (שהם בסופו של דבר אלו שהופכים את 21 הקטעים הללו לסופר מעניינים): יש כל כך הרבה סיפורים מרתקים בתוך הטור הזה. בסקירה קצרה ומהירה ביותר בחרתי את החשובים ביותר לדעתי (אך כמובן שיש עוד המון).

 

כריס פרום (צילום: EPA)
יחסר לכולם. כריס פרום(צילום: EPA)

 

אני חייב להתחיל מאלו שלא יהיו על קו הזינוק, ואלו כמובן כריס פרום וטום דומולן. בראש ובראשונה פרום, מקום שלישי בשנה שעברה ומנצח הטור 4 פעמים, שבחודש שעבר התרסק במהלך רכיבת הבוקר שלפני קטע נגד השעון במרוץ הדופן בצרפת, שהיה אמור להיות הטסט האחרון שלו לקראת הטור הזה. סיפור שמוכר לכם מהג'ירו של שנה שעברה שנפתח בירושלים? הפעם, בניגוד למקרה ההוא בו הצליח להתגבר על הנפילה עד לניצחון מרשים ביותר, פרום סובל משבר בירך והוא למעשה סיים את העונה. דומולן, שסיים שני בטור של 2018, היה חלק מהתרסקות המונית בפלוטון לקראת סיום השלב ה-4 של הג'ירו האחרון. כמי שראה את ההתרסקות הזו מקרוב מאוד (הצלחתי לבלום ממש ברגע האחרון בנפילה הזו ולא להיות מעורב בה), לא מפתיע אותי שהוא נאלץ לוותר על השתתפותו בטור. דומולן עוד ניסה לחזור למרוצים בחודש האחרון, אך הברך שלו פשוט לא מוכנה לכך והוא ייאלץ לראות את הטור מהבית.

 

היעדרותו של פרום לא מונעת מקבוצת INEOS (לשעבר SKY) להגיע כפייבוריטית לניצחון. הם יספרו שגריינט תומאס (המנצח של הטור ב-2018) הוא הלידר שלהם למרוץ, ועל הנייר זה באמת יתחיל כך עבורם, אך לדעתי הלידר של הקבוצה הבכירה במרוץ והפייבוריט העיקרי לניצחון השנה הוא בכלל הקולומביאני הצעיר אגן ברנאל. את הטור הראשון שלו הוא עשה רק בשנה שעברה, והוא היה פועל אמיתי וחלק משמעותי ביותר עבור פרום ותומאס. העובדה שתומאס העונה לא נראה כמו תומאס של שנה שעברה, ושברנאל מגיע בכושר הטוב מכולם (לדעתי), תגרום לכך שבסופו של הטור הזה התפקידים יתחלפו ואנחנו נראה את ברנאל בתור הלידר ותומאס כאיש האחרון שלו בעליות.

 

גריינט תומאס (צילום: רויטרס)
אחד הפייבוריטים לניצחון. גריינט תומאס(צילום: רויטרס)

 

שם חם נוסף שיהיה שווה לעקוב אחריו הוא יקוב פוגלסאן הדני של קבוצת אסטנה. מדובר ברוכב עם החלק הראשון הכי מרשים של העונה בפלוטון המקצועני (ביחד עם ז'וליאן אלאפיליפ הצרפתי של קוויק סטפ). פוגלסאן בנה את עצמו בצורה מדהימה דרך הטורים הגדולים של תחילת העונה (ניצח באנדלוסיה, שלישי בטיראנו-אדריאטיקו), והמשיך לאחד הקמפיינים הכי מוצלחים של הקלאסיקות של האביב - סיים שני בסטראדה בינאקי, שלישי באמסטל גולד, שני בפלש ואלון, וניצחון בליאז' בסטון ליאז'. בחודש שעבר הוא ניצח בדופן (המבחן הגדול של הפייבוריטים לניצחון בטור) ופשוט נראה נהדר. למרות העובדה שמדובר ברוכב שמעולם לא ניצח שלב בגראנד טור, והתוצאה הכי טובה שלו בדירוג הכללי היא המקום ה-7 בטור של 2013, מדובר על רוכב בכושר שיא עם אחד הסגלים הכי חזקים סביבו, ולטעמי השנה סוף-סוף יצליח לסיים על הפודיום בגראנד טור.

 

וחייבים לדבר על ההזדמנות של הצרפתים: רומאן ברדה ובעיקר תיבו פינו הם שתי התקוות המקומיות לניצחון. שניהם כבר עמדו בעבר על הפודיום בשאנז אליזה, ושניהם חולמים סוף-סוף על ניצחון מקומי. השניים הם מטפסים מדהימים, אך תמיד סובלים מאיבוד זמן בשלבים נגד השעון. השנה, כשיש רק שני קטעים נגד השעון בטור, ואחד מהם קבוצתי, זו יכולה להיות הזדמנות פז עבורם להגשים את החלום. ההופעה הקבוצתית בקטע נגד השעון יכולה לעבוד לטובתם אם האחרים יחפו עליהם, אך גם עלול לפגוע בהם קשות - שכן שתי הקבוצות שלהם לא נחשבות למצטיינות במיוחד בנושא.

 

התקווה המקומית. תיבו פינו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
התקווה המקומית. תיבו פינו(צילום: AFP)

 

אני חייב להזכיר עוד שמות מעניינים שיהיו חלק מרכזי בהצגה כמו וינצ'נזו ניבאלי (קבוצת מרידה), דן מרטין ופאביו ארו מקבוצת UAE, אדם ייטס (עם קבוצה דומיננטית ביותר כולל אחיו סיימון), ריגוברטו אורן (מלווה בסגל מרשים מאד של קבוצת קנונדייל), ריצ'י פורט ובאוקה מולמה מקבוצת טרק, אנריק מאס מקוויק סטפ, וכל זה עוד בלי שאמרנו מילה על הטריו הסופר מעניין של קבוצת מוביסטאר- נאירו קינטאנה, מיקל לאנדה ואלוף העולם אלחנדרו ואלוורדה (שלדעתי יהיה הלידר שלהם ונראה גם אותו על הפודיום בפריז).

 

הקרב על החולצה הירוקה יקבל טוויסט מעניין השנה, כשלדעתי פטר סאגאן יחווה את הפייט הכי קשה ממקום לא צפוי - הכוכב הבלגי העולה של קבוצת לוטו יאמבו- ווט ואן ארט. ספרינטרים מרכזיים נוספים שייאבקו ראש בראש על השלבים המישוריים והחולצה הירוקה- אליה ויויואני, כיילב יואן, מייקל מת'יוס, מתיאו טרנטין, גרג ואן אוורמאט, אנדרה גרייפל (אני בספק אך אי אפשר להוריד אותו מהרשימה הזו כשהוא נמצא בסביבה), ודילן חרונבגן ההולנדי של לוטו יאמבו (שינצח שלבים, אך אני בספק אם יצליח לעבור את כל קטעי העליות ולהגיע לפריז).

 

פטר סאגאן (צילום: AFP)
יחווה את הפייט הכי קשה ממקום לא צפוי. סאגאן(צילום: AFP)

 

בזווית הישראלים: הקבוצה בה אני רוכב (ISRAEL CYCLING ACADEMY), שהתחרתה בשנתיים האחרונות במרוץ הג'ירו ד'איטליה, עדיין לא תהיה חלק מההצגה. אנו עושים את כל המאמצים האפשריים כדי שבשנה הבאה תהיה היסטוריה ויהיה רוכב ישראלי ראשון בטור דה פראנס, אך הדרך לשם לא קלה. בתור קבוצה ששייכת לדרג השני יש לנו שתי אופציות להגיע לשם. הראשונה - אם נצליח לסיים את השנה בתור אחת משתי הקבוצות הראשונות בעולם בדירוג הקבוצות של דרג 2 נקבל כרטיס אוטומטי לשלושת הגראנד טורים של 2020, הג'ירו, הוואלטה וכמובן הטור. לשם כך הקבוצה מתחרה בלו"ז מרוצים עמוס לאורך כל השנה, במרדף עבור כל נקודה שתקרב אותנו אל עלייה בדירוג והשגת המטרה. כיום אנחנו מדורגים במקום הרביעי. אם זה לא יקרה, עדיין נוכל לנסות לקבל את אחד משני "הכרטיסים החופשיים" שיישארו לשתי קבוצות נוספות מהדרג השני, אך כרטיסים אלו מופנים בדרך כלל לטובת קבוצות צרפתיות.

 

אז חג טור דה פראנס שמח לכל אוהדי האופניים בישראל. תיהנו משלושה שבועות של נופים מרהיבים, ובעיקר הרבה אקשן ומרוץ מרתק. בתקווה גדולה שבשנה הבאה תיהנו גם ממני ומקבוצה ישראלית על המסכים בנופיה של צרפת!

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים