שתף קטע נבחר

מה שהיה לא יהיה

היום, מדובר בשיכוני רכבת רעועים, בשווקים עירוניים ישנים, בבניינים מוזנחים, או במקבץ של מסגריות, סנדלריות ומוסכים. אבל בעוד כמה שנים הכל שם ייראה אחרת לגמרי: חדש יותר, גבוה יותר, יוקרתי יותר. עופר פטרסבורג יוצא למסע בטעם של התחדשות עירונית בין שכונות שצפויות ומצפות למהפכה, או לפחות למהפך. וד"ש לסאלח שבתי

עשרות רבות של שכונות ברחבי המדינה עוברות בימים אלה תהליכי התחדשות עירונית. חלק מהן ישתנו לחלוטין בשל ההיקף הגדול של יחידות הדיור שנבנות בהן במסגרת פינוי־בינוי או תמ"א 38. התשתיות החדשות שיוקמו במסגרת התוכנית, יבטיחו עלייה באיכות החיים וברמת החיים ויאפשרו לתושבים הוותיקים ולאוכלוסייה החדשה והחזקה שתתווסף לשכונות הללו, ליהנות מערכי דירות גבוהים יותר. כן, בעוד כמה שנים השיכונים המוזנחים של היום יהפכו לשכונות יוקרה. איך אמר פעם חיים יבין? מ-ה-פ-ך! יצאנו למסע בטעם של התחדשות.

 

לפני- השיכונים בשכונת ויצמן בהרצליה (צילום: יח"צ) ()
לפני- השיכונים בשכונת ויצמן בהרצליה (צילום: יח"צ)

אחרי - התחדשות עירונית במתחם ויצמן הרצליה המבוצע על ידי חברת אזורים (צילום: יח"צ) ()
אחרי - התחדשות עירונית במתחם ויצמן הרצליה המבוצע על ידי חברת אזורים (צילום: יח"צ)

 

יפו

נווה גולן. לפני פחות משנתיים הוציאה עיריית תל־אביב–יפו מסמך מדיניות המאפשר לשלש את כמות הדירות בדרום יפו עד לכ־20 אלף יחידות, במסגרת פינוי־בינוי, בנייה חדשה ותמ"א 38. מדובר בשש שכונות: יפו א', ג', ד' (צפון ודרום), שיכוני חיסכון ונווה גולן. שטחן הכולל של השכונות 850 דונם, מהם 380 דונם בנוי, בין נתיבי איילון במזרח ועד רחוב יפת. במרחב הזה אותרו למעלה מ־250 מבנים ובהם 15 אלף תושבים. רוב הבניינים בשכונות אלה נבנו לפני שנות ה־70 של המאה הקודמת, יותר ממחציתן הן דירות קטנות בשטח של 50 עד 70 מ"ר. מימוש מלא של התוכנית יוסיף לשכונות הללו 14 אלף דירות בבניינים בני 25 קומות לכל היותר.

 

מבחינת שטחי ציבור, יתוכנן ציר ירוק הכולל רצף של נתיבי אופניים ושבילים להולכי רגל מפארק אריאל שרון במזרח ועד חוף הים. גם רחוב שמחה הולצברג בבת־ים, הגובל ביפו מדרום, יהפוך לציר ירוק. בנוסף, בפרדס דכה, שבין שכונת נווה גולן ליפו ג', יקודמו תוכניות בינוי שיכללו שדרה ירוקה.

 

בשכונת נווה גולן, הסמוכה לשכונת עג'מי וגובלת ברחובות יפת ממערב, סהרון, הבעש"ט ושדרות ירושלים במזרח, מקודמים מספר פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית, אך הם טרם הבשילו. לאחרונה פרסמה חברת צ.פ. ייזום ובנייה כי קיבלה היתר בנייה להוציא לפועל את הפרויקט הראשון בשכונה במסגרת התחדשות עירונית, שיכלול 111 יחידות דיור חדשות. מדובר בפרויקט עיבוי־בינוי (תמ"א 38/3) ברחוב יפת 171. לבניין, הכולל כיום 72 דירות בשמונה כניסות, יתווספו עוד 39 דירות חדשות בשתיים וחצי קומות. המחירים: החל מ־2.099 מיליון שקלים לדירת 3 חדרים. לדירות הקיימות שגודלן 30 עד 60 מ"ר בנוי, יתווספו עוד 25 מ"ר ו־12 מ"ר מרפסת.

 

תל־אביב

מבואות יפו. השכונה המתחדשת, הסמוכה לצד המערבי של שכונת פלורנטין, אכלסה עד היום בעיקר בעלי מלאכה קטנים כמו נגרים ומסגרים וכן מוסכים. בשנתיים האחרונות היא עוברת מהפכה של ממש, בדיוק כפי שקרה לשכנתה פלורנטין שהפכה משכונה מוזנחת למוקד משיכה למשפחות צעירות ואוכלוסייה איכותית.

 

לפני שנתיים אישרה עיריית תל־אביב את תוכנית המתאר החדשה של העיר, תא 5000, המקדישה פרק תכנוני נכבד לדרום תל־אביב, ובין היתר לאזורים שמדרום לפלורנטין, כולל דרך סלמה. "אישור התוכנית הפך בפועל חלק ניכר משטחי דרום תל־אביב לאזורי מגורים ותעסוקה, נתן אור ירוק לפרויקטים נדל"ניים רבים, הנפרשים על פני כל דרום העיר והיווה את הזרז לשלב הבא: התחדשות סביבתית, בניית מבנים מודרניים, הריסת מבנים ישנים והקמת בניינים חדשים במקומם, שימור מבנים היסטוריים ועוד", מסביר השמאי אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.

 

כיום בכל שטח התוכנית המיועד יש כ־1,400 יחידות דיור. 5,500 יחידות דיור חדשות שיוקמו במסגרת התוכניות, צפויות להוסיף לשכונה 20 אלף תושבים. על גדות הרחוב ייבָּנו מבנים בני שש או שבע קומות, ואילו דרומית יותר, בעומק גושי המבנים, ייבנו מבנים גבוהים יותר. בנוסף, בסביבה צפוי לעבור הקו האדום של הרכבת הקלה, שבתוך כמה שנים ייתן מענה תחבורתי לתושבי השכונה.

 

כמה פרויקטים המתוכננים לאורך הגדה הדרומית של הרחוב כבר אושרו, ועומדים רגע לפני קבלת היתר בנייה ועלייה על הקרקע. לדוגמה, פרויקט MOMA של קבוצת חג'ג, הממוקם ברחוב סלמה 46-48, מתוכנן להיבנות כחלק מתוכנית להקמת 500 יחידות דיור חדשות. מחירה הממוצע של דירת 4 חדרים חדשה בשכונה עומד כיום על 3 מיליון שקל.

 

חיפה

נווה שאנן. השכונה שנבנתה ותוכננה לפני 90 שנה, תשנה את פניה. עשרה מגדלי פאר בני תשע עד 15 קומות יוקמו ברחוב ברל כצנלסון על־ידי חברת פרשקובסקי, במקום שבעה בנייני רכבת ישנים משנות ה־50, הכוללים 126 יחידות דיור ללא חנייה וללא מעלית. במקומם ייבנו במגדלים כ־484 יחידות דיור. זהו פרויקט הפינוי־בינוי הראשון בשכונה. השכונה הוותיקה תתחדש גם בתשתיות: רחוב ברל כצנלסון יהפוך לדו־סיטרי בחלקו, ויתווסף רחוב חדש לשכונה, פנחם ראם שמו, הנגיש לבניינים במורד הגבעה. "אנחנו מאמינים כי השדרוג של השכונות הוותיקות יביא לשיפור משמעותי ברמת החיים של התושבים", אומר חיים קראדי, סמנכ"ל השיווק בחברת פרשקובסקי.

 

קריית אליעזר. השכונה שהוקמה בשנות ה־50 וכוללת בעיקר שיכוני רכבת רעועים, עוברת בימים אלו תהליך התחדשות מסיבי. בין פרויקטי המגורים המקודמים בה, פרויקט שנבנה על קרקע האצטדיון ויכלול כ־550 יחידות דיור, 457 מהן במסגרת מחיר למשתכן. בנוסף, בימים אלו מקדמת קבוצת ביתא התחדשות עירונית תב"ע נרחבת לפינוי־בינוי בשכונה בשני מתחמים. האחד יכלול הקמת 530 יחידות דיור במקום ארבעה שיכוני רכבת וחמישה בניינים שונים בני כ־120 יחידות דיור שייהרסו. במתחם השני, יוקמו 640 יחידות דיור בבניינים בני שבע עד תשע קומות, שייבנו במקום שבעה בנייני רכבת עם 168 יחידות דיור. תוכניות הפרויקט עומדות בפני הגשה לוועדה.

  

נווה שאנן בחיפה משנה את פניה. פרויקט פינוי בינוי של חברת פרשקובסקי (צילום: יח"צ) ()
נווה שאנן בחיפה משנה את פניה. פרויקט פינוי בינוי של חברת פרשקובסקי (צילום: יח"צ)

 

רמת־השרון

מורשה. בשנים האחרונות עוברת השכונה מתיחת פנים בזכות תוכניות להתחדשות עירונית. במתחם אילת בונה חברת אאורה פרויקט גדול בשני שלבים: בשלב הראשון נכללים 64 בעלי קרקע, ונבנות 240 דירות חדשות בשני מגדלים בני 22 קומות כל אחד. בקומת הקרקע של כל מגדל יהיו שטחי מסחר. בעלי הקרקע ימשיכו להתגורר במקום במהלך הבנייה שכן הפרויקט מבוצע במתכונת של בינוי־פינוי. היקפו של שלב זה בלבד מגיע למיליארד ומאתיים מיליון שקל. בשלב השני ישתתפו 116 בעלי קרקע ומתוכננות להיבנות 450 דירות חדשות.

 

מתחם מורשה ברמת השרון עובר מתיחת פנים. פרויקט פינוי בינוי של חברת אאורה ישראל (צילום: יח
מתחם מורשה ברמת השרון עובר מתיחת פנים. פרויקט פינוי בינוי של חברת אאורה ישראל(צילום: יח"צ)

 

"פרויקט הפינוי־בינוי במתחם אילת בשכונה הוא הפרויקט הגיע לכדי התממשות בזמן המהיר ביותר שידעה מדינת ישראל. החברה היזמית נבחרה על־ידי הדיירים בשנת 2013, והיתר ראשון לפרויקט התקבל כבר בשנת 2018 לאחר חמש שנים", אומרת עו"ד קרן פרשקר, שותפה ברז־כהן, פרשקר ושות', המייצגת את בעלי הקרקע.

 

הרצליה

יד התשעה. השכונה, השוכנת בצידה הצפון מזרחי של הרצליה וגובלת מצפון בכביש 531 ורעננה, הוקמה בשנות ה־50 למען עולים חדשים, בעיקר מצפון אפריקה. כיום יש בה כ־1,500 דירות קטנות בבנייני רכבת, בבנייה מיושנת ובאיכות ירודה. לאחר ההתחדשות תכלול השכונה כ־6,000 דירות, מה שהופך את תוכנית ההתחדשות הזו לאחת הגדולות בארץ מסוג פינוי־בינוי.

 

משרד מילוסלבסקי אדריכלים אמון על תוכנית ההתחדשות. במסגרתה ייהרסו מרבית בתי השכונה, אך במקביל יתבצע שימור של חלק מבנייני הרכבת מתקופת המעברות, וישולבו בו מבני ציבור, מסחר ומגורים. בחלק המערבי של השכונה, בסמוך לכביש 531 ולתחנת רכבת שתפעל בעתיד, ייבנה אזור תעסוקה ובו מגדלים בני כ־30 קומות.

 

לדברי האדריכל גיא מילוסלבסקי, בפרויקט זה מוטמעת תפיסה חדשה שצוברת תאוצה, המעודדת שימור של מבנים קיימים במסגרת תוכניות של התחדשות עירונית. "אם בעבר היה יותר מקובל להרוס הכל ולבנות מחדש, הרי שהיום יש מחשבה והבנה שדווקא הישן יכול להעניק ערך מוסף וייחודי לבנייה החדשה, וכך עשינו בתוכנית הזו", הוא אומר. "קדמה לכך עבודת מחקר רצינית שנוגעת להיסטוריה של שכונת יד התשעה. גילינו שהסרט 'סלאח שבתי' צולם בשכונה בשנות ה־60. לקחנו חלק מרקמת הבינוי של המעברות, שימרנו אותה והפכנו אותה למרכז הכולל עירוב שימושים. בחלק התחתון יהיה מסחר, ולמעלה מבני ציבור וגם דירות לסטודנטים וצעירים. כך שאותם מבנים ששימשו את גלי העלייה, יכניסו לשכונה את הרוח החדשה".

 

יבנה

צפון יבנה. פרויקט בינוי־פינוי ראשון מסוגו ובוודאי בהיקפו ביבנה, מבוצע בשכונת נאות שז"ר. השכונה, הממוקמת בכניסה ליבנה, התאפיינה במבנים ישנים ובאוכלוסייה שרובה במצב סוציו־אקונומי נמוך. במסגרת הפרויקטים של החברות אלמוג וגרופית, ייהרסו 130 יחידות דיור ובמקומן יוקמו 770 יחידות דיור, שטחי מסחר ושטחים ציבוריים. הפרויקט ם אושרו ובניית המגדלים הראשונים עד 22 קומות נמצאת בעיצומה. כבר כעת ניתן לראות כיצד מתחזקת האוכלוסייה בשכונה, כאשר יצטרפו אליה מאות משפחות חדשות. תוספת שטחי המסחר השכונתיים כמו גם מבני הציבור, יפיחו חיים חדשים בשכונה המתחדשת.

 

בת־ים

רחוב יוספטל. אל מול ניסיונות ההקפאה של פרויקטים גדולים לפינוי־בינוי של ראש העיר צביקה ברוט, עקב היעדר תשתיות, יוצא לדרך פרויקט ענק לפינוי־בינוי גדול ברחוב יוספטל בבת־ים. הפרויקט של חברת מצלאוי שיחל בקרוב יכלול הריסה בשלבים של 5 בניינים ישנים שהוקמו בשנות ה־60 בני 4 קומות כל אחד, ובסך הכל 240 יחידות דיור. במקומם תקים החברה כ־1,000 יחידות דיור חדשות על פני 6 מגדלים בני 37 קומות מגורים, 3 קומות משרדים וקומת מסחר.

 

סמי מצלאוי בעלי החברה ציין, כי "התחדשות עירונית הכרחית לשם קידום העיר בת־ים, ממש כפי שהיא תרמה לערים אחרות בהן הקמנו בהצלחה פרויקטים מסוג זה כגון קריית אונו ויהוד, שם סללנו את הדרך עם הפרויקט הראשון לפרויקטים נוספים שנבנו בהצלחה".

 

חדרה

גבעת אולגה. השכונה הכי מוזנחת, אבל עם הפוטנציאל הכי גדול על הים, יוצאת לדרך. תוכנית התחדשות עירונית ראשונה בגבעת־אולגה אושרה לאחרונה בוועדה המחוזית. זוהי תוכנית לבינוי־פינוי במתחם הוותיק אלי כהן, שיזמה עיריית חדרה, ואשר הוגשה כתוכנית איחוד וחלוקה.

התוכנית, ששטחה כ־115 דונם, כוללת שני מתחמים: במערב, מתחם בלתי מפותח הממוקם מצפון לרחוב אדני פז ומאושר כיום כשטח ציבורי לקריית חינוך וספורט. במתחם זה מוצעת הקמת שכונת מגורים חדשה במגדלי מגורים המקיפים שטח פתוח, אליהם יפונו הדיירים מהמבנים הקיימים. במזרח, מתחם שכונת אלי כהן, הכולל ברובו מבני שיכון ישנים המיועדים להריסה ופינוי. התוכנית מייעדת לפינוי 221 יחידות דיור, ובניית 1,070 יחידות דיור חדשות. במקום יוקמו גם בתי ספר, גני ילדים ופארק עירוני, לצד שלושה מגרשים קטנים למסחר שכונתי. אפי כץ, מנכ"ל חברת ענב שזכתה במכרז, מבטיח: "נצא לביצוע הקמת השכונה החדשה כבר במהלך השנה הקרובה".

 

לוד

הס גולדברג. התוכנית שאושרה בזמן שיא בוותמ"ל, היא פרי יוזמתה של עיריית לוד והחברה כלכלית לוד. שותפים לה משרד הבינוי והשיכון והרשות להתחדשות עירונית, והיא מקודמת בשיתוף דיירי המתחם ובברכתם.

התוכנית כוללת הקמת כ־4,000 יחידות דיור, יצירת פארק גדול לאורכה של מסילת הרכבת במתחם, הקמת הפרדה מפלסית מתחת לפסי הרכבת שתחבר את מרכז העיר למערבה, הוספת שטחי מסחר ותעסוקה ומיגון אקוסטי ייחודי. התוכנית מייצרת רשת עורקי תחבורה בלב העיר באמצעות תחבורה ציבורית נגישה, שבילי אופניים ודרכי הגעה נוחות להולכי רגל לתחנת הרכבת החדשה. ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו, שגדל בילדותו בשכונה: "ההתחדשות העירונית מהווה כלי משמעותי לצמיחת האוכלוסייה הוותיקה בעיר. זהו שלב נוסף בהפיכתה של לוד למרכז תחבורה ותעסוקה מרכזי בלב גוש דן".

 

נס־ציונה

השוק הישן. דוגמה לשוק מקומי נוסף שגילו היזמים והרשות עם פוטנציאל להתחדשות והפיכתו לשכונת פאר הוא מתחם השוק הישן של נס־ציונה. כיום נמצאים במקום דוכנים קטנים של ירקות, פירות ובשר, בתי מלאכה, מוסכים, לצד דיירים בדירות של עמידר וכן בבנייני מגורים נמוכים בני שש דירות. השטח הכולל מגיע לכ־50 דונם, והתב"ע במקום קובעת שניתן לבנות שם כ־460 יחידות דיור ועוד כ־3,000 מ"ר מסחר. הבניינים שייבנו שם ישתלבו במרקם הייחודי של האזור. אייל הנדלר, יו"ר ובעלים בקבוצת כנען: "במתחם השוק בנס־ציונה הרשות המקומית מחדשת אזור שלם של צמודי קרקע ישנים, מבני מגורים ומבני מסחר. היא הופכת אותו לאזור מודרני שישולבו בו בניייני מגורים חדשים עם שטחי מסחר בקומות הראשונות ובשימושים מעורבים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ
מתחם מורשה ברמת השרון
צילום: יח"צ
מומלצים