צילום: AP

המאהבות, הבן שמת ומלחמות הירושה: אלמנתו של פברוטי מדברת על הכול

ניקולטה מנטובאני הייתה רק בת 24 כשהתאהבה בענק האופרה לוצ'אנו פברוטי, אז גבר נשוי בן 58. מרגע זה החלה מערכת יחסים של ריבים ומחוות פרועות, רומנים מהצד, התמודדות שלה עם טרשת נפוצה ומות ילדם, ואחרי הכול - מאבקי ירושה. "כשיש הרבה תשוקה, יש גם אש", היא מספרת בריאיון לרגל הסרט התיעודי "פברוטי" על חיי בעלה


כמו על במת האופרה, עם הקול המהדהד וההופעה הגרנדיוזית, גם בחייו הפרטיים היה הזמר לוצ'אנו פברוטי איש של מחוות גדולות. "אני זוכרת שקיבלתי את התואר שלי מהאוניברסיטה, אירוע שהיה חשוב מאוד בשבילי", נזכרת אלמנתו ניקולטה מנטובאני. "הוא היה ביפן עם המטרופוליטן אופרה, ונורא התנצל שהוא לא יכול לבוא. אמרתי לו שאני מבינה, ונחגוג כשהוא יחזור. אחרי הטקס הלכתי עם המשפחה שלי לארוחת ערב, ובזמן שאנחנו אוכלים דודה שלי פתאום אומרת, 'נראה לי שאני מתחילה להזות, חשבתי שראיתי את לוצ'אנו'. אמרתי 'כן, בטח', אבל זה היה הוא. הוא טס מטוקיו לאיטליה, וביום למחרת כבר הייתה לו טיסה חזרה לטוקיו. הוא בא רק כדי להיות שם בלילה הזה. הייתי בהלם. אבל כזה הוא היה".


צילום: טל שחר

האמוציות היו בשמיים גם כשלא היה מדובר במחוות של אהבה, כמובן. בכל זאת, יש לנו עניין עם איטלקים דרמטיים במיוחד. "הו, היינו רבים הרבה, כשיש הרבה תשוקה יש גם הרבה אש", היא נזכרת בחיוך. פעם אחת זייף יד שבורה כדי להחזיר אותה לחדר המלון אחרי שריב ביניהם הסתיים בטריקת דלת. "פתאום הוא מסיר את התחבושת מהיד. כעסתי נורא אז, אבל זו דווקא הייתה מחוות אהבה גדולה", היא אומרת. במקרה אחר הוא התחיל לצרוח עליה כששכחה את הטוקסידו שלו לפני הופעה: "הוא הופיע בסוף בג'ינס וטי-שירט. הוא היה זועם. וזה באמת היה אשמתי. ניסיתי להגיד לו שהאהבה הסיחה את דעתי כדי לרכך אותו", היא צוחקת, "אבל הוא רק צרח, 'למי אכפת מאהבה עכשיו?!'. אבל מה שהיה טוב בו זה שאחרי חמש דקות הוא היה נרגע. היה מתפוצץ בגדול, אבל גם נכבה מהר".

 

12 שנה עברו מאז שפברוטי, מזמרי האופרה הפופולריים בהיסטוריה, הלך לעולמו מסרטן בלבלב בגיל 71. מאז פועלת מנטובאני (49) ללא הפסקה לקידום מורשתו ולהפצת מסריו, בעיקר באמצעות קרן לוצ'אנו פברוטי שבראשה היא עומדת. היא אישה יפה ומוקפדת מאוד, גם כשהיא כמעט בלי איפור ואחרי יומיים עמוסים מאוד של טיולים ברחבי ישראל. היא הגיעה לארץ לרגל יציאת הסרט התיעודי על אודות בעלה, "פברוטי", שביים הבמאי זוכה האוסקר רון הווארד ("נפלאות התבונה", "אפולו 13"). בין היתר התארחה בהקרנה מיוחדת של הסרט, שהתקיימה לצד קונצרט בניצוח זובין מהטה, המנצח של ההרכב המצליח "שלושת הטנורים" שבו היו חברים פברוטי, חוזה קררס ופלסידו דומינגו. "הם היו חברי אמת במשך שנים", היא אומרת על מהטה, "הם חלקו את האהבה למוזיקה, לחיים וגם לאוכל. הם תמיד היו מתווכחים על כמה חריפה הפסטה צריכה להיות".

 

המסע המשותף של פברוטי ומנטובאני לא היה נטול מהמורות. הם הכירו כשעבדה בחוות סוסים שאירחה אירוע שבו השתתף פברוטי. היא הייתה בת 24, סטודנטית שחיפשה השלמת הכנסה. הוא היה בן 58, אחד הזמרים המצליחים בעולם. עד מהרה היו בלתי נפרדים. "כן, יש בינינו הבדל גדול - 34 שנה - אבל אף פעם לא הרגשתי את זה", היא אומרת. "הוא תמיד אמר שהוא בעצם הצעיר במערכת היחסים הזו, והוא צדק. הוא היה סקרן כל כך, ופתוח כל כך לחיים. אני באתי עם הרבה יותר דעות קדומות על העולם, מה שלו מעולם לא היה".

 

צילום: AP 

הפרש הגילים אפילו לא היה החלק הכי מסובך: במשך שנים הסתובבה איתו בעולם, לכאורה על תקן העוזרת האישית שלו, מכיוון שפברוטי היה עדיין נשוי לאשתו הראשונה ואם שלוש בנותיו הבוגרות ("הוא הבהיר לי שהיחסים ביניהם הלכה למעשה נגמרו שנים לפני כן", היא מסבירה בסרט). מאחר שהיה סמל לאומי במדינה קתולית שבה גירושים לא נתפסו בעין יפה, רק כשהרומן ביניהם נחשף בצהובונים, במהלך חופשה משותפת בברבדוס, עשה את הצעד הסנסציוני והתגרש מאשתו. על אף שניהל רומנים ארוכי שנים לאורך הקריירה הענפה שלו - ומאהבת נוספת אף מתראיינת בסרט - עם מנטובאני היה לזה סוף אחר. ב-2003, כמעט עשור לתוך מערכת היחסים שלהם, התחתנו.

 

אם לא די בקשיים הללו, כחצי שנה לאחר שהכירו אובחנה אצל מנטובאני טרשת נפוצה, מחלה חשוכת מרפא שמלווה, לרוב, בהידרדרות פיזיולוגית איטית. "זה היה רגע קשה. אני הייתי שבורה", היא נזכרת. "זה משנה את החיים באופן מוחלט, בעיקר בראש, את הגישה לעולם. ובדקה הוא היה שם, לא תוך שעה, תוך דקה, עם 'אנחנו ננצח', ו'נעשה את זה יחד'". סמוך לחתונתם נכנסה מנטובאני להיריון עם תאומים, בן ובת. בגלל מצבה הבריאותי, ההיריון היה קשה ומסוכן, וזמן קצר אחרי הלידה מת בנם, ריקרדו. אליצ'ה, בתם המשותפת היחידה, היא כיום בת 16.

 

שניכם הייתם נתונים ללא מעט ביקורת בתחילת מערכת היחסים שלכם. מה גרם לך להמשיך בה למרות הכול?

"המשמעות של הגישה הפתוחה הזו שלו לעולם הייתה שהוא פשוט חי את חייו, וזה גם מה שעשינו כזוג. לא היה רגע שחשבנו 'מה אנחנו עושים יחד?'. גם היה בלתי אפשרי מבחינתי לעצור ולחשוב על זה, במובן מסוים, כי בילינו 24 שעות ביממה יחד, זה פשוט נהיה החיים עצמם, ואף פעם לא הרגשנו שזה מספיק או יותר מדי, כל הזמן רצינו עוד ועוד. כולל שיתופי פעולה מקצועיים, אהבנו לחלוק את הכול יחד".צילום: רויטרס

 

איך התמודדת עם זה שכל העניינים שלכם חשופים לעיני כל, גם הקשיים והטרגדיות?

"לוצ'אנו היה מורה מצוין מהבחינה הזו", היא מחייכת. "כשהחלטנו להישאר יחד אחרי שאבחנו לי את הטרשת, הוא שאל אותי אם אני מוכנה למה שיקרה. הוא הזהיר אותי שאם אנחנו נשארים יחד, הכול הולך להיות ציבורי. אבל תמיד היה לנו התא של שנינו, תמיד היה לנו זה את זה, וזה היה העיקרון המנחה. שנינו יכולנו לפתור הכול, והרעיון שתמיד אפשר לבנות על מישהו אחר הוא נדיר. אני מרגישה ברכה גדולה על זה, כי תמיד יהיו אלה שיפקפקו ויצקצקו, אבל הוא תמיד היה שם. לא משנה מה אמרו. אז גם אם הכול היה חשוף לכולם, איתו לא היה קשה. מיליוני אנשים נכנסו לנו לעניינים, אבל תמיד היינו רק אנחנו שנינו. אחר כך, כשהוא כבר לא היה, היה הרבה יותר קשה. חצי ממני הלך איתו".

 

 

הטריילר של הסרט "פברוטי"

 

כשהיא מדברת על "אחר כך", היא מתכוונת לסקנדל הגדול האחרון שנקשר בשמו של פברוטי. בשבועות שלאחר מותו בספטמבר 2007 צצו שלוש צוואות שונות, שכתב במועדים שונים לאורך חודשיו האחרונים, ושהעניקו למנטובאני חלקים שונים מהונו ומנכסיו האדירים, שהוערכו אז ב-300 מיליון אירו. כמו באופרת סבון, החל סכסוך ירושה בינה לבין שלוש בנותיו מנישואיו הראשונים. על אף שגם היא וגם בנותיו שמרו על איפול מוחלט, דיווחים בתקשורת מצד מקורבים, עורכי דין ומקורות עלומי שם האשימו אותה בניצול מצבו הבריאותי והקוגניטיבי המעורער על מנת לגרום לו לשנות את הצוואה, טענו שהנישואים שלהם היו על הקרשים ושהיא "התעללה בו", ואפילו נפתחה חקירה כדי לבחון כיצד התנהל הליך שינוי הצוואה האחרון שלו. היא התגוננה, איימה בתביעות דיבה נגד המלעיזים, הכחישה הכול. כשנה לאחר מותו הושג הסכם בין הצדדים, על פניו "ברוח טובה".

 

הרבה דברים קשים נכתבו עלייך.

"כן", היא נאנחת. "הוא תמיד אמר, איך שהתחלנו: 'אם משחקים את המשחק, צריך לקבל את כל החוקים שלו'". היא צוחקת במרירות, "גם הצדדים הרעים הם חלק מהחוקים האלה".

 

והבעיה, את אומרת, היא שהוא כבר לא שם כדי לשמור עלייך.

(מהנהנת) "זה תמיד כך, את יודעת? לועסים אותך ברגע שאת חלשה. אבל הייתה לי אליצ'ה, ותמיד ניסיתי לראות את הטוב בתוך הרע, ככה לוצ'אנו לימד אותי. אז זה היה רגע טוב למצוא חברים חדשים, והיו לי התמיכה והאהבה של המשפחה שלי. זה היה הטוב בתוך הרבה-הרבה רע".

 

צילום: AP 

את יכולה באמת להגיד שהכול מאחורייך? יש לך עדיין מטענים סביב התקופה הזו? כלפי אנשים מסוימים, כלפי התקשורת?

"אף פעם לא היו בי כעס או טינה. זה דווקא משהו שהיה לנו במשותף. שנינו לא היינו מסוגלים להרגיש שנאה. הרגשתי בעיקר עצובה בתקופה הזו, אבל הוא לימד אותי לנסות להבין אנשים. אמר לי לשים את עצמי במקומם ולראות למה הם עשו את זה, ואם את מבינה את ההיגיון שלהם, אפשר להתקדם משם. ואם את לא מבינה, אז לפחות תחייכי ותרגישי חמלה כלפיהם. כל רגש שלילי שאת מכניסה לתוכך ישפיע רק עלייך, וזה לא שווה את זה. הייתי צריכה להזכיר את זה לעצמי הרבה אז. אנשים תמיד ישימו עלייך תוויות, וזה חסר תועלת לנסות להילחם בתוויות האלה. תחייכי ותמשיכי בחייך. ואני מנסה".

 

הסרט "פברוטי" מגולל את סיפור חייו של הזמר הגדול מימיו כילד בתקופת מלחמת העולם השנייה במודנה, דרך עלייתו לגדולה ועד למחלתו ולמותו. הוא מבוסס על חומרי ארכיון ועל ריאיונות עם כל בני משפחתו וחבריו הקרובים של הזמר, ומציג דיוקן חיובי ואוהד מאוד. בין היתר משרטט הסרט את הפנייה שעשה מקריירה בהיכלי האופרה ובאולמות הקונצרטים לקריירת סולו יוצאת דופן לתקופתה, שהייתה בנויה על הופעות באצטדיונים ועל שיתופי פעולה עם כוכבי פופ. הגשר שבנה בין המוזיקה האופראית הקלאסית לבין התרבות הפופולרית, בעיקר לצד דומינגו וקררס ב"שלושת הטנורים", הפך אותו לשם מוכר בקרב הציבור הרחב, אבל גם הקים עליו מבקרים מתוך קהילת המוזיקה הקלאסית. בשנותיו האחרונות התמקד בקונצרטים לצדקה, שבהם שיתף פעולה עם כוכבים פופולריים כמו בונו, סטינג, סטיבי וונדר ואחרים.

 צילום: טל שחר

כמו הסרט, גם מנטובאני מציגה את בעלה באור כמעט מושלם - אדם קדוש שאומנם היה לו טמפרמנט לא קטן, אבל תמיד חיפש וראה את הטוב בכל אדם שפגש. התהילה לא שינתה אותו, לא היו לו חרטות, קיבל את כל מה שהפרסום הביא איתו ורק המשיך ואמר תודה. אפילו הביקורת עליו, היא אומרת, מעולם לא באמת שברה את רוחו. "היה הרבה רעש מודאג סביבו, ודווקא הוא זה שהיה אומר, 'די, תירגעו'", היא אומרת. "הוא הקדים את זמנו, ואני לא יודעת אם זה משהו שהוא הבין באופן מודע או באינסטינקט, אבל לכן הוא היה רגוע. הוא היה עושה דברים 20 שנה לפני שהם נהיו מקובלים. הוא ידע שהוא בכיוון הנכון, וזו אחת הסיבות שמבקרים לא מאוד הטרידו אותו. הייתה לו תשוקה גדולה מאוד להחזיר את האופרה לקהל הרחב, כי שם הוא הכיר אותה. כשהיה ילד באיטליה בתקופת מלחמת העולם השנייה, אנשים היו שרים אופרה ברחוב, אנשים פשוטים, זה היה כמו מוזיקת הפופ של זמננו. אז בשבילו לראות אנשים רגילים ברחוב שרים ונהנים מאופרה - זה מה שנצרב לו בתודעה".

 

הוא הקדיש הרבה מעצמו לצדקה, אבל האם הוא היה אדם פוליטי?

"לא. אי אפשר למצוא התבטאויות פוליטיות שלו בכלל. הוא הרגיש שמה שבאמת מוביל להרג זו הפוליטיקה ושהוא לא רוצה חלק בזה, הוא רק רצה לעזור לאנשים. אבל הוא כן היה נגד יחס רע לפליטים. אני בטוחה שכיום הוא היה יוצא בהצהרות נגד היחס למהגרים ולפליטים באיטליה. מבחינתו הם היו מוזמנים בזרועות פתוחות. הוא גם השקיע ותרם חלק ניכר מחייו לתמיכה בפליטים ולהגנה עליהם. הוא לא היה מקבל את ההתנהלות הנוכחית".

 

ומה עם הבת שלכם, אליצ'ה? יש לה נטיות מוזיקליות?

"אפס. אפס עניין. היא יותר דומה לי בעניין הזה. יש לי הקול הכי מזעזע בעולם. הוא כל כך הסתקרן מכמה גרוע הקול שלי, שלפעמים הוא היה מבקש ממני לשיר לו. הוא היה מרותק באמת, 'איך את יכולה לשיר כל כך גרוע?'. גם אליצ'ה לא מוזיקלית בכלל, על אף שיש לה אוזן טובה מאוד. אבל היא כן מזכירה מאוד את אבא שלה, גם אם היא כמעט לא הכירה אותו, היא הייתה בת ארבע וחצי כשהוא מת. היא חולקת את חוש הצדק שלו, סלידה איומה מחוסר צדק. היא גם הרבה יותר פעילה פוליטית. אולי היא תהיה שופטת, אין לדעת. הדבר היחיד שבטוח הוא שהיא לא תהיה זמרת אופרה".





premuim_image

כתבה זו זמינה רק למנויי +ynet - שנהנים מגישה מלאה לפרשנויות, לראיונות בלעדיים, לכתבות ולטורים של מיטב כותבי ynet ו"ידיעות אחרונות"

כבר יש לכם מינוי? התחברו

הצטרפו עכשיו - החודש הראשון עלינו
רוצים לראות מה יש לנו להציע?