שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    משרד התיירות כבר לא שואל בפירוט את התיירים אם הם מרוצים בישראל
    סקר התיירות הנכנסת לשנת 2018 כולל שלוש שאלות בלבד בנוגע לשביעות הרצון מהביקור, זאת לעומת 25 שאלות שנשאלו בסקרים של השנים הקודמות. מה בכל זאת ניתן ללמוד מהדו"ח בן 450 העמודים? ניסינו לבדוק

    תיירת (צילום: shutterstock)
    תיירת מתוסכלת, אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

    התיירים שמגיעים לישראל הם שבעי רצון. כבר שנים הם שבעי רצון וכדי ששביעות הרצון שלהם תימשך, פשוט לא שואלים אותם יותר מדי שאלות ואז הכל בסדר. כך לפחות ניתן להבין מסקר בן מעל ל-450 עמודים שעורך משרד התיירות מדי שנה באמצעות מכון מרטנס הופמן, ואשר פורסם השבוע. שביעות הרצון של התיירים מהביקור בישראל זוכה בשורה התחתונה לציון של 4.3 מתוך 5 נקודות וזהו נתון שנמשך כבר מאז 2003, למעט שנת 2015 אז עמדה שביעות הרצון על 4.4 נקודות מתוך 5.

     

    לעבור את נתב"ג בקלות ובזול: מדריך

    לנתוני הסקר מהשנה שעברה - הקליקו

     

    זאת ועוד, התיירים שהגיעו בשנת 2018 לישראל נתנו ציון של 3.4 נקודות לתמורה שהם מקבלים בעד הכסף. זאת לעומת ציון של 3.1 נקודות שהם נתנו לאותה שאלה בשנים 2017-2013. אבל ציון זה נמוך משמעותית מציון של 3.9 נקודות שנתנו התיירים לתמורה בעד הכסף בשנת 2009. מאז רק חלה ירידה בשביעות הרצון של התיירים בסעיף זה.

    תיירים נתב
    תיירים בנתב"ג(צילום: shutterstock)
      

    אז מה הבעיה? עיון בעמוד 164 של הדו"ח עב הכרס מלמד כי במשרד התיירות החליטו להתעלם מכל התלונות של התיירים על נהגי המוניות, בילויי הלילה, הנגישות, השירותים הציבוריים, התחבורה הציבורית, שירותי הבריאות, לשכות המידע לתיירים, הניקיון בשטחים הציבוריים, מתקני האיכסון (מלונות) ועוד. פשוט לא שאלו אותם את השאלות לגבי סעיפים אלה שכיכבו בדוחות של שנים קודמות.

     

    מי שקורא את הנתונים לגבי שנים עברו רואה את הירידה בשביעות הרצון של התיירים בסעיפים שהוזכרו למעלה, ואשר נעלמו בדו"ח החדש. בדו"ח מצוין, ללא כל הסבר, כי בשנת 2018 נשאלו רק שלושה מרכיבי שביעות רצון (מתוך 25 שהיו בדו"חות הקודמים). שביעות רצון כללית, מתקנים בשדה התעופה והתמורה לכסף, זאת כאשר שביעות הרצון מהמתקנים בשדה התעופה ירדה מ-4.0 ל-3.9, שביעות הרצון מתמורה בעד הכסף עלתה מ-3.1 ל-3.4 ואילו שביעות הרצון הכללית נשארה כפי שהייתה.

    עמוד מתוך הדו"ח - שימו לב לסעיפים החסרים בעמודה של שנת 2018
    עמוד מתוך הדו"ח - שימו לב לסעיפים החסרים בעמודה של שנת 2018
     

     

    במשרד התיירות הסבירו כי "בעשרים השנים האחרונות לא ראינו הבדלים מהותיים בתשובות לנושאי שביעות הרצון ולכן הוחלט שלא להכביד יותר על התיירים בשאלות אלה מאחר שהם נשאלים עשרות שאלות בסקר. בהחלט אפשרי שבעתיד נחזיר לסקר שאלות מסוימות בנושא". עלות הסקר היא 800 אלף שקלים.

     

    מה מחפשים התיירים שמגיעים לישראל?

    על פי הדו"ח, 21 אחוזים מהתיירים שמגיעים לישראל באים לתיור וטיול, ירידה מ-25 האחוזים של שנת 2017. לעומת זאת חל גידול בתיירות המזוהה כ"ביקור קרובים וידידים" – 30 אחוזים לעומת 25 אחוזים בדו"ח הקודם. 24.3 אחוזים מהתיירים מגיעים כצליינים, גידול לעומת 19% בדו"ח של 2017, 10.3% מגיעים לבילוי והנאה (צניחה לעומת 17% בדוח הקודם) והשאר מגיעים מכל מיני סיבות.

     

    היכן לנים?

    על פי הדו"ח, 55.9 אחוזים מהתיירים לנים בבתי מלון או כפר נופש (ירידה של כ-5 אחוזים), 28.4 אחוזים לנים בבתי קרובים וחברים (גידול של 18 אחוז), 8.7 אחוזים גרים בדירה שכורה (ירידה של 13 אחוז) והשאר באכסניות נוער, אכסניה נוצרית ועוד.

     

    מבין המתארחים בבתי מלון 86.4 אחוזים דיווחו על רמת אכסון בינונית, 114 על רמה גבוהה והשאר על רמה נמוכה.
       ()

    על פי הדו"ח, 20.7 אחוזים מהתיירים הם בני 24 ומטה, 35.8 אחוזים בין 44-25, 19.4 אחוזים בני 54-45 והשאר מעל גיל 55.

     

    ואיפה הם ביקרו?

    77.5 אחוזים מהתיירים ביקרו בירושלים, 65.3 אחוזים ביקרו בתל אביב, 45.7 אחוזים ביקרו באזור ים המלח, 30.6 אחוזים ביקרו בטבריה וסובב כנרת, 28.3 אחוזים ביקרו בנצרת ופחות מעשרה אחוזים ביקרו ברמת הגולן, ובנגב.

     

    לשאלה לגבי בדיקות באינטרנט לפני הטיול, גוגל שולטת בגדול. 84.5% מהתיירים בדקו מידע בגוגל, 23.8% באמצעות בפייסבוק, 26.8% באמצעות טריפאדוויזר, 8.8% באמצעות אינסטגרם ורק 2.2% באמצעות טוויטר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    תיירת מתוסכלת, אילוסטרציה
    צילום: shutterstock
    מומלצים