שתף קטע נבחר

נטפליקס ממשיכה לצמוח, אז למה המניה קורסת?

משתמשי שירות הסטרימינג בארה"ב מתחילים לנטוש אותו, וגם הצמיחה הגלובלית עמדה על כמחצית משנחזה במקור - מה שמסמן אולי את השנה האחרונה בה תשלוט נטפליקס בתחום הצפייה הישירה

השוק לא היה מרוצה מהרבעון השני של נטפליקס . לא כי ההכנסות ירדו, הן דווקא עלו ב-26% ל-4.923 מיליארד דולר. וגם לא בגלל הירידה של 29% ברווח הנקי ל-271 מיליון דולר, זה היה צפוי לאור הצמיחה בהוצאות החברה על תוכן מקורי. מה שהדאיג את המשקיעים, וגרם לירידה של כמעט 12% במחיר המניה במסחר המאוחר, היו מספרי המנויים.

 

נטפליקס נפלה ב-10.5% במסחר המאוחר; מספר המנויים החדשים - חצי מהתחזיות

הפלוס של דיסני: כל מה שאנחנו יודעים על שירות הסטרימינג

הטלוויזיה מתייקרת: נטפליקס מעלה מחירים בישראל

תנשמו: "חברים" נשארת בנטפליקס ישראל

 

שירות הסטרימינג איבד 130 אלף מנויים בארה"ב (אבדן המנויים המשמעותי הראשון של החברה במדינה) והוסיף גלובלית רק 2.7 מיליון מנויים, בניגוד לתחזיות של חמישה מיליון מנויים חדשים. בחברה האשימו את גל עדכון המחירים הגלובלי שבוצע השנה בשירות, והיה אחד מהגדולים מאז השקתו, אבל התגובה החריפה של השוק מגיעה מתוך הבנה שייתכן ומדובר בתחילתה של מגמה.

על סף תהום. נטפליקס (צילום: ג'ירפה) (צילום: ג'ירפה)
על סף תהום. נטפליקס(צילום: ג'ירפה)

זוהי השנה האחרונה שבה יש לנטפליקס עמדה דומיננטית כל כך בשוק הסטרימינג האמריקני. כן, שירותים כמו הולו או אמזון פריים וידאו זוכים להצלחה, אך נטפליקס עדיין נחשבת לענק בתחום. אבל בחודשים הקרובים הכל הולך להשתנות עם הגעתם של כמה שירותי סטרימינג עוצמתיים במיוחד.

 

קרבות בכמה חזיתות

דיסני צפויה כבר השנה להשיק את דיסני+, שירכז את אחת מספריות התכנים העמוקות בתחום - פיקסאר, מארוול, סטאר וורז, אולפני האנימציה של דיסני, נשיונל ג'יאוגרפיק - הכל יהיה שם. בנוסף, תתחזק דיסני בתוכן מקורי חדש שמבוסס על המותגים האלה, כמו סדרות סטאר וורז. בהמשך יגיע HBO Max של וורנר (שיגנוב לנטפליקס את "חברים"), ולאחריו שירות סטרימינג מבית NBCUniversal (שיקח לנטפליקס את "המשרד" - הסדרה הפופולריות ביותר בשירות). וזה עוד לפני שהזכרנו את אפל +TV שיתחיל לספק תכנים מקוריים בהמשך השנה.

 

מנכ"ל ומייסד נטפליקס, ריד הייסטינגס, ניסה לתת לשינוי הזה ספין חיובי. "חלק ניכר מקטלוג דיסני המקומי, ובסופו של דבר הבינלאומי, וכן חברים, המשרד ועוד תוכן יצא מהשירות בשנים הקרובות, מה שיפנה תקציב ליותר תוכן מקורי", כתב למשקיעים. "ממה שראינו בעבר, כשאנחנו מוציאים תוכן מהקטלוג (Starz ו-Epic עם סוני, דיסני, סרטי פראמונט או סדרות מפוקס, לדוגמה) המנויים שלנו עוברים ליהנות מתוכן נהדר אחר".

בדרך החוצה. חברים (Getty Images) (Getty Images)
בדרך החוצה. חברים(Getty Images)

הדברים רק נשמעים נכונים. נכון, פחות תוכן קנוי משחרר יותר תקציב לתוכן מקורי, אבל X פרקים של תוכן קנוי יותר זולים לרכישה מהפקת מספר דומה של פרקי מקור. כלומר, זה לא שאובדן המשרד ישחרר לנטפליקס תקציב להפיק 201 פרקים לאורך תשע עונות. תוכן קנוי גם מגלם סיכון נמוך יותר מהפקה מקורית. לא צריך להיות גאון גדול כדי לנחש שחברים תהיה סדרה פופולרית, אבל זה הופך מורכב יותר כאשר מדובר על סדרה חדשה ולא מוכרת.

 

הצפי של הייסטינגס שלפיו המנויים פשוט יצפו בתכנים אחרים גם בעייתי. הוא אולי נכון, אבל מתבסס על שוק שבו התחרות מוגבלת. המשתמשים עברו לצפות בתכנים אחרים אולי פשוט כי לא היתה להם ברירה. אבל אם התכנים שירדו מנטפליקס יעלו עכשיו בשירות אחר, האם הוא באמת מוכן לחתום שהם לא יעברו אליו?

 

חסרונות לצד יתרונות

שוק הסטרימינג נכנס עתה לתקופה סוערת במיוחד, תחרותית מאוד ויקרה מאוד. הרבה שירותים חדשים עולים לאוויר, וכולם ישקיעו סכומים אדירים, עשרות מיליארדי דולרים במצטבר, בהפקת תכני מקור נוצצים ובגיוס משתמשים. זה לא יוכל להימשך לאורך זמן: יש גבול לכמות השירותים שמשתמשים מוכנים לשלם עליהם - 12 דולר פה, שמונה דולר שם, עוד תשעה דולר פה, זה יכול להצטבר לחתיכת תקציב - וספק עם השוק גדול מספיק כדי להכיל כל כך הרבה שירותי מיינסטרים יקרים לאורך זמן. בסופו של דבר, יהיו שירותים שיקרסו ויסגרו פשוט כי הם לא מצליחים להצדיק את החזר ההשקעה הזה.

 

נטפליקס נמצאת בעמדת פתיחה טובה לתחרות הזו: היא שירות הסטרימינג הפופולרי בעולם, עם צינור עמוס בתכנים מקוריים והשקעות אדירות בנות שנים שמבשילות בדיוק ברגע הנכון. אבל יש לה גם חיסרון בולט לעומת מתחרים: כמעט כל השחקניות הקיימות והחדשות בשוק - אמזון, דיסני, וורנר, NBCUniversal, אפל - הן חלק מקונגלמרט ענק עם מקורות הכנסה מגוונים.

 

לנטפליקס יש רק את נטפליקס. אין לה אפשרות לתעל הכנסות ממקורות אחרים כדי לכסות על הפסדים בתקופה תחרות קשה, אין לה חנות מקוונת, אין לה פארקי שעשועים, אין לה אייפונים למכור. שירות הסטרימינג הוא כל מה שיש לה. ואם הוא יכניס אותה להפסדים לאורך זמן, היא תתקשה מאוד להשאיר את הראש מעל המים.

 

תוסיפו לכך את העובדה שדיסני, וורנר ו-NBCUniversal יכולות, ואף מתכוונות, למלא את השירותים שלהן בתכנים מאחזקות אחרות שלהן - סרטים שמופקים לקולנוע, סדרות שמופקות לערוצי הטלוויזיה שלהן, קטלוג תכני העבר העצום שברשותן - בלי שהדבר ידרוש מהן השקעה ניכרת, והפער של נטפליקס לעומתן רק מעמיק.

  

לצד זה, יש לנטפליקס לא מעט יתרונות. המיקוד שלה בשירות ונכס אחד יכול להיות חיובי, ובצד הטכנולוגי של ממשק משתמש והמלצות תכנים אין בינתיים שחקניות שמשתוות לה. יכול להיות מאוד גם שהשירותים שישיקו המתחרות יהיו פשוט גרועים, למעשה סביר מאוד שלפחות אחד מהם יהיה נפילה רצינית.

 

אבל זה לא משנה את העובדה שנטפליקס נכנסת לתקופה קשה מאוד מבחינה תחרותית. כדי לצלוח אותה בשלום היא תצטרך לגייס את כל הכישרון והדמיון של עובדיה, להיות יצירתית במיוחד, ולא לעשות שום טעויות. האם היא יכולה לעשות את זה? בוודאי. האם בטוח תצליח בכך? אי אפשר לדעת. וזו הסיבה שהמשקיעים נלחצים כל כך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים