שתף קטע נבחר

ללמד את הילדים את משחק החיים

"'המשחק' מלמד את התלמידים שהכול נמצא בתוכם, בתוכנו, תובנה המאפשרת להם להתחיל להתבונן אחרת בחיים שלהם ולקחת אחריות פרואקטיבית. הם לומדים להשתמש במיומנויות החדשות המסייעות להם לבוא לידי ביטוי, לחוות תחושת ביטחון עצמי ומסוגלות אישית, לגלות את נקודות החוזקה שלהם ולהעצימן". מחנכת משתפת בכלים חדשים שסייעו לתלמידיה להתגבר על מכשולים ולצמוח

כמורים אנחנו תמיד מחפשים דרך בה נוכל להעצים את התלמידים שלנו, לסייע להם לחקור ולגלות את הכוחות והעוצמות שלהם. כמבוגרים, אנחנו נחשפים להמון דרכים שבאמצעותן נוכל לעשות זאת עבור עצמנו, אך מה עם התלמידים שלנו?

 

לא פעם תהיתי כיצד אני, כמורה, וכיצד אנחנו כמערכת, יכולים להנגיש את הכוחות שבתוכם, ללמד אותם שהם מסוגלים ליצור לעצמם מציאות מיטבית בחייהם. רבות חקרתי כיצד אוכל לסייע להם להתמודד עם הקשיים והאתגרים שהם פוגשים בחייהם ולעזור להם להבין שכל הפתרונות בידיהם, אם רק יבינו את העוצמות הטמונות בהם. אבל איך? האמת שלא הייתה לי תשובה.

 

כנראה, כשאנחנו חושבים על דבר מסוים אנחנו מושכים אותו לחיינו, וכך גם אני, משכתי את כל התשובות לשאלות הללו.

 

תלמידים מתרגלים משחק לחיזוק התודעה ()
"עולם חדש הלך ונחשף בפניי, עולם שהפך את נקודת המבט שלי על פיה"

בחופש הגדול, בעודי בטיול בר מצווה של בני באיטליה, קיבלתי שיחת טלפון דחופה ממנהלת בית הספר. די נלחצתי ולא הבנתי מה כל כך דחוף שלא יכול להמתין שאחזור לארץ. התשובה שלה העלתה לי חיוך גדול.

 

המנהלת בישרה לי על פרויקט ייחודי שבית הספר נבחר להשתתף בו כפיילוט, והיא מעוניינת שאקח בו חלק. "הבונוס הוא 3 שעות מערכת", היא הוסיפה ואני מיד הסכמתי, מבלי לדעת בכלל לאן תיקח אותי ההרפתקאה הזאת.

 

ספטמבר הגיע ועדיין לא הבנתי מה זה הפיילוט המדובר. ידעתי רק שהוא נקרא ה"משחק", אבל מעבר לכך לא היה לי מושג. בפגישת הפיתוח הראשונה, ישבנו כל המורות שנבחרו להוביל את פיתוח הפרויקט, יחד עם יזמיות "מרחב מודעות" שהביאו את היוזמה למשרד החינוך, כחלק ממחלקת מחקר ופיתוח.

 

מחלקה המשקיעה ללא הפסקה ביוזמות חדשניות ופורצות דרך עבור חינוך ילדינו. מתוך מאות יוזמות שהשתתפו בתהליך, נבחר "המשחק" לקבל את התמיכה והלווי של המחלקה האקסלוסיבית, במטרה לתרגם לעולם הילדים את התפישה הנלמדת במרחב מודעות על ידי רבבות של מבוגרים, המעידים על שינויים מכוננים בעקבות שימוש בכלים.

 

מרחב מודעות הוא מרכז לפיתוח התודעה המוביל בארץ, המבוסס על תפישת המטאיזם אותה ייסדה פריידי מרגלית. התפישה מבוססת על מספר עקרונות המוכיחים כי המציאות אותה אנו חווים "כאמיתית" ואוביקטיבית, אינה אלא "מציאות הולוגרפית", מלשון הולגרמה מדויקת המייצגת את שמתחולל בנבכי התודעה שלנו. המציאות אינה חיצונית לנו, כי אם ההפך הגמור: הקרנה של עולם התוכן הפנימי שלנו.

 

בהתחלה לא היה לי פשוט לעכל את הרעיון הזה. התקשיתי להאמין שאני היוצרת של חיי, ובכלל זה יוצרת גם את הקשיים בתוכם. מדוע שאבחר ליצור מציאות של קושי או כאב? ואיך אני אסביר זאת לילדים, שהם יוצרים בעצמם את הקשיים, המבחנים, האתגרים? אך ההסכמה לחקור ולהתבונן בדברים היתה הצעד הראשון. עולם חדש הלך ונחשף בפניי, עולם שהפך את נקודת המבט שלי על פיה.

 

אז מה זה המשחק™?

המשחק™ מציע להתייחס לחיינו כאל משחק רב זירות ושחקנים. כמו בכל משחק, ברגע שמכירים את סט החוקים והכלים העומדים לרשות השחקנים, אפשר להתחיל להתקדם במשחק, או במקרה שלנו לנהל בצורה מיטבית את כל זירות החיים.

 

תלמידים מתרגלים משחק לחיזוק התודעה ()
"כל הכלים הם למעשה כוחות פנימיים שהילדים מגלים בעצמם"

 

המשחק™ מלמד את התלמידים שהכל נמצא בתוכם, בתוכנו, תובנה המאפשרת להם להתחיל להתבונן אחרת בחיים שלהם ולקחת אחריות פרואקטיבית. במהלך התכנית הם לומדים להשתמש במיומנויות החדשות המסייעות להם לבוא לידי ביטוי, לחוות תחושת ביטחון עצמי ומסוגלות אישית, לגלות את נקודות החוזקה שלהם ולהעצימן.

 

כל הכלים הם למעשה כוחות פנימיים שהילדים מגלים בעצמם, וביחד ארגז כלים תודעתי המורכב מסדרת יכולות מטא קוגנטיביות, ההופכות לאורח חיים. בכל שיעור הילדים לומדים להפעיל כח אקטיבי אחר מתוך עצמם, כחלק מההבנה שאיננו רק "שחקנים" זוטרים, פיונים על לוח המשחק, כי אם מנהלים ואחראיים, היוצרים את המשחק כולו.

 

הכלים האלה, אגב, הם כלים לחיים שיסייעו להם להתמודד עם שינויים, אתגרים, חוסר ודאות וכל מצב שהמציאות תביא לחייהם, ויעזרו להם להיות בכל נקודת זמן הגרסה הכי טובה של עצמם. איך אני כל כך בטוחה? כי זה בדיוק מה שהכלים עשו לי. ולילדיי.

 

איך זה עובד?

בכל שבוע במסגרת השיעור למדנו כוח חדש: החלק מכוח ההגנה, כוח הביטחון, הדמיון וכן הלאה. התלמידים למדו כיצד ומתי לשלוף ולהשתמש בכל אחד מהם, מה שישר השפיע על שיפור הדימוי העצמי והעלה ברמה גורפת את הבטחון העצמי והקיומי שלהם.

 

באמצעות הכוחות הם למדו לפתור סיטואציות שונות מתוך עולמם, וכפי שלמדו, להמשיך את ה"משחק" הרבה מעבר לשעות הלימודים והשהות בבית הספר.

 

בפיילוט התקיימו מספר קבוצות למידה מוצלחות בשכבות ג'-ד' . כשבשכבות ה'-ו' התלמידים קיבלו עומק נוסף של הובלה, בדרכם להפוך ל"מנהיגי הכוח", כדי להוביל מהלכים וללמד את השכבות הצעירות חלק מהתכנים.

 

בכל מחצית ערכנו סקרים בהם בדקנו עם התלמידים את תחושותיהם, ומידת השימוש שלהם בכוחות, כיצד ההשתתפות בשיעורים והחשיפה לתכנים פורצי הדרך השפיעה על חייהם, האם היו ממליצים לחברים או בני משפחה להשתמש בכוחות ועוד. הגילויים היו מדהימים והתשובות מילאו אותנו בגאווה ותחושת בשליחות.

 

"הכוח חיזק אותי בכך שאני מרגיש מוגן", "יש מקום ממש חשוך בבית ופחדתי להיכנס אליו ואחרי הכוח הזה אני יותר לא מפחד", "בזכות כוח המלכות אני מרגיש ביטחון עצמי", "כוח הדמיון עובד כמו קסם" הן רק חלק מהתגובות שקיבלנו.

 

עכשיו, אחרי שעברנו את השנה הראשונה אני מתבוננת על התהליך הזה ויודעת שקיבלתי את כל התשובות לשאלות ששאלתי. זה בדיוק הערך המוסף אותו חיפשתי להעניק לתלמידים שלי, כמורה וכאם. בשנה הבאה הפיילוט מתרחב ומגיע לעוד עשרה בתי ספר באזור השרון. במידה ואתם מרגישים את הקריאה להצטרף, מלאו שאלון זה.

 

אני מאחלת לכולכם את חווית הביטחון והעוצמה שהתגבשה אצלי ואצל תלמידיי במהלך השנה האחרונה.

 

הכותבת היא מיטל זעפרני - מחנכת, בית הספר הירוק הוד השרון.  

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניסוי האורז - השפעת כוח המילים על המציאות
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים