שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סוחרים בירושלים: ירידה של 30% בפדיון בגלל סגירת הכניסה לעיר
    שבוע מאז סגירת הכניסה הראשית, ו-3 שנים לפני שהיא נפתחת שוב - בעלי העסקים חסרי אונים: "לא היה קשה ככה מאז תקופת הפיגועים". העירייה: "לא זיהינו ירידה מהותית במבקרים"

    ירידה משמעותית ביותר נרשמת בימים האחרונים בקניות ובבילויים במרכז ירושלים, בעקבות סגירת הכניסה הראשית לעיר . סוחרים, בעלי בתי קפה ומסעדות דיווחו אתמול בדאגה על ירידה בהיקף עצום של 25%-30% בעסקיהם, ולהערכתם המצב יחמיר כשיסתיים החופש הגדול והפקקים יתארכו.

     

    >> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

     

    חסימות בכניסה לירושלים: שיבושי תנועה בארבע השנים הבאות

    עורק תנועה ראשי בירושלים ייסגר, צפי לפקקי ענק בכניסה לעיר

    למרות החסימות: מת"א לירושלים ב-45 דקות

     

    סוחרים בשוק מחנה יהודה דיווחו אתמול (א') על תנועה דלילה של קונים. "יש לנו בשבוע האחרון ירידה של 30 אחוז במספר הלקוחות, וגם אלה שבאים מצטערים בחלקם לאחר שעמדו בפקקים, ואולי לא יבואו עוד. דווקא כשהיינו בצמיחה והיה כיוון יפה, באה הצרה הזאת", אמר אתמול ל"ידיעות אחרונות" נועם יונה (45), דור שלישי כבעלי חנות התבלינים הידועה "אורגנו" במרכז השוק.

        (צילום: אלכס קולומויסקי)
    "אנשים יעדיפו לקנות במודיעין או במבשרת ציון ולא לעמוד בפקקים". הכניסה לירושלים(צילום: אלכס קולומויסקי)
     

     

    "החנות שלי ריקה"

    לבעלי העסקים קשה לשמור על אופטימיות, בעיקר בגלל משך העבודות הצפוי. "זה לא לשבועיים, אחרת היינו רגועים. זה לשלוש שנים. כל בעלי הדוכנים כאן מבואסים. עכשיו בונים רק על ימי שישי, אבל עסק לא יכול להתקיים מיום אחד בשבוע. לא היה לנו קשה כמו כעת כבר הרבה זמן, מאז הפיגועים בעיר", אמר יונה.

     

    והוא לא היחיד: "החנות שלי ריקה. אנשים לא מוכנים לעמוד קרוב לשעה בפקקים בכניסה לעיר ופשוט מעבירים את הקניות למקומות אחרים, כמו למרכזי הקניות במודיעין ובמבשרת ציון. אני חושש שאצטרך לפטר עובדות שלי, אין טעם להעסיק אותן אם אין קונים", אמר בעל חנות נעליים במרכז העיר.

       (צילום: אלכס קולומויסקי)
    שלוש שנים של שיממון? מרכז העיר ירושלים(צילום: אלכס קולומויסקי)
     

     

    "לא סופרים את הסוחרים"

    דרור יהודיין, בעל חנות ההלבשה "דרור", טוען שהעירייה לא סופרת את הסוחרים ולא עידכנה אותם במתרחש: "קודם העירייה מייבשת את מרכז העיר, מבטלת חניות ומקשה על התנועה, ועכשיו היא סגרה את הכניסה לעיר. במקום לעזור לנו הפקחים רושמים יותר ויותר דוחות. ועכשיו באו הפקקים הגדולים האלה. אני בא לחנות באוטובוס, אבל לצערי הקונים לא מגיעים. בסוף החופש הגדול המצב רק יחמיר. כבר בשבוע האחרון היו לנו רבע פחות קונים מתמיד".

     

    מנהל בית קפה מהוותיקים במרכז ירושלים דיבר בהתרגשות רבה: "שוב הסוחרים הושארו מאחור. אף אחד לא חשב להתייעץ איתנו או לפצות אותנו, למשל בהנחה בארנונה. תראה, השעה 12 וחצי בצהריים ומתוך עשרות שולחנות רק שניים מאוישים - אחד מהם הוא השולחן שלך", אמר בייאוש. "ככה נפשוט רגל. אני לא רוצה לתקוף אישית את ראש העירייה או את שר התחבורה לשעבר, כי הם חברים שלנו, אבל זה לא יכול להימשך כך. לא חודשים, לא שנה ובטח לא שלוש שנים. אני כבר מתחיל לפטר מלצרים. לשני שולחנות מספיקה מלצרית אחת".

     

    גם מספרה במרכז ירושלים כבר מרגישה את נטישת הלקוחות. לדברי אחד העובדים, "מתקשרים לקוחות ואומרים שמבטלים את התור, כי הם לא רוצים להיתקע בפקקים. אני שולח אותם לקולגות בשכונות, שם אין פקקים", סיכם.

     

    "לצערנו קיימת ירידה דרסטית בקניות במרכז ירושלים מאז סגירת הכניסה העיקרית לבירת הארץ", אמר  יו"ר האיגוד הארצי למסחר, עזרא עטיה, המייצג מאות בעלי חנויות בירושלים. "הירידה מוערכת בכ-30% בקניות בבתי העסק, בעיקר במרכז ירושלים. אנשים חוששים מפקקי הענק ונמנעים מלבוא לעיר. הסובלים העיקריים מסגירת הכניסה לעיר הם בתי קפה, מסעדות, חנויות הלבשה, נעליים, כלי חשמל ואביזרי וכלי בית".

     

    לדבריו, "יש חשש שאנשים יעדיפו לנסוע מעכשיו למרכזי הקניות במודיעין או במבשרת ציון ולא להיכנס לירושלים הפקוקה. הקונים הפוטנציאליים לא מוכנים לבזבז 40 דקות על כניסה לירושלים עוד לפני חיפוש החניה. הבעיה היא שזה לשלוש שנים ולא לכמה שבועות בודדים".

       ()
      

    גם הרשויות יפסידו

    עטיה מביע חשש מכך שהמצב עלול לסכן עסקים ולהביא לסגירת בתי עסק. "המצב עלול לחזור לימים של הפיגועים בעיר, שהרחיקו קונים, ולהקמת הרכבת הקלה, שבמשך שנים הרחיקה קונים ממרכז ירושלים", הוא אומר, ומזכיר שגם רשויות המדינה עלולות להיפגע - "למשל מס הכנסה ומע"מ שהכנסתם תפחת, כי מאות עסקים עלולים לרשום הפסדים או רווח נמוך, במקום לשלם הרבה מסים. אולי יהיה צורך לדרוש ממשרד הפנים אישור חריג למתן הנחה בארנונה לעסקים במרכז העיר ירושלים".

     

    מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "תנועת התחבורה הציבורית נמשכת כרגיל. בעיר התכוננו לפרויקט במשך זמן רב, בדגש על שיתוף ציבור והעברת מידע עדכני ורלוונטי, ובכלל זה החלופות הקיימות לרכבים פרטיים. עיריית ירושלים עוקבת אחרי התקדמות העבודות ולא זיהתה ירידה מהותית בכמות המבקרים במרכז העיר, גם בהשוואה לתקופות קיץ מקבילות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אלכס קולומויסקי
    עבודות בכניסה לירושלים
    צילום: אלכס קולומויסקי
    מומלצים