שתף קטע נבחר

נטוורקינג בגיל 20: הצעירים שחושבים בגדול

אחרי שהם סיימו לחקור במעבדות ולעשות תואר ראשון, הבוגרים של "מדעני העתיד" שומרים על קשר, מרצים על נושאים שמעניינים אותם וחושבים בגדול על העתיד. בדקנו מהם הכלים שעזרו להם במהלך הדרך

בשיתוף מדעני העתיד


רבים מהם למדו לתואר ראשון, חלקם חקרו במעבדות ויחד עברו תהליך שלם במסגרת התכניות של מרכז מדעני העתיד. כדי לקדם ולשלב את הבוגרים במסלולים המותאמים ליכולתם ולצרכיהם לאורך הקריירה, הם ממשיכים להיות חברים ב"אסכולה", רשת הבוגרים של המרכז ועוברים חוויות חדשות ומגוונות.

 

יהונתן בן סימון, בן 18, למד בתוכנית אודיסאה באוניברסיטת תל אביב ומסיים בימים אלו תואר ראשון בביולוגיה. "אני מתחבר ללימודים של אקולוגיה ואבולוציה", הוא אומר, "ומשתתף במחקרים בשדה". בעקבות הלימודים, בן סימון הפסיק לאכול דגים, משתדל לחסוך בחשמל ולצרוך חכם, וכמובן להימנע ככל הניתן משימוש בחד-פעמי.

 

התחלת בגיל צעיר ללמוד לתואר ראשון. לא הרגשת שזה מוקדם מדי?

"אין גיל להגיע להישגים. הרווח שלי עד כה זו ההזדמנות ללמוד בנושאים שאני אוהב, וזה משמעותי. הרבה יותר קל להתקבל לאקדמיה כשמנוסים. אני מרגיש שלם עם הבחירות, למרות שלא היה קל לשלב בין התואר והבגרויות, אבל לומדים להתמודד עם העומס ועם מסגרת עם רמה גבוהה של לימודים".

 

יהונתן בן סימון (צילום: אלבום פרטי)
יהונתן בן סימון(צילום: אלבום פרטי)

כיום בן סימון הוא חבר ברשת אסכולה: "רשת הבוגרים מהווה מסגרת מקצועית וחברתית. כל הבוגרים נמצאים שם וזו מסגרת להפריה הדדית. במפגש האחרון שלנו - meet & mind - הרצתי על 'הטבע ה-21 האם יש תקווה?' במטרה ליצור מודעות לשינוי בכל אחד מאיתנו".

 

ספר על החוויה להעביר הרצאה.

"זה היה אתגר לדבר שבע דקות, אבל גיליתי שאפשר להעביר הרבה רעיונות ולשכנע אנשים. היו הכנות לפני, מפגש מקדים ואישי. לפני שהתחלתי לבנות את ההרצאה חשבתי מה אני רוצה להעביר ומה המטרה של כל זה. הבנתי שאני בעיקר רוצה לשכנע שזה לא קשה לשמור על הטבע".

 

"עברתי תהליך"

"הלימודים פתחו בפני אופקים מקצועיים וחברתיים" משתפת טאי שושני שלמדה בתוכנית "אלפא". "חקרתי תרופה ניסיונית לטיפול באוטיזם, ביצעתי עבודת מחקר, שוות ערך לחמש יחידות בגרות, זה לא היה מאוד תובעני, והשתלב עם התיכון. היום אני בת 20 עתודאית, חוזרת בתשובה ומסיימת שנה ב' בבר אילן במשפטים, אחר כך אתגייס".

 

משפטים? שינית כיוון?

"תמיד צחקתי שאני טעות במיונים, פחות ריאלית. הלכתי בשביל הכיף. באותה תקופה הדרכתי בתנועת 'כנפיים של קרמבו' והכל התחבר יחד".

 

טאי שושני  (צילום: אלבום פרטי)
טאי שושני (צילום: אלבום פרטי)

יש כלים שרכשת שעוזרים לך עד היום?

"התמודדות עם חומר באנגלית, מושגים שאני לא מבינה, התנסות במעבדות. בעיקר פגשתי המון אנשים. לא משנה איפה אני בארץ תמיד יהיה לי איפה להיות, עברו חמש שנים ואנחנו עדין בקשר".

 

שושני מציינת, כי "משקיעים המון בפן החברתי ב'אסכולה'. יש מפגשים בחברות ותעשיות, מועדון ארוחת הבוקר, וחלק מהרעיונות מגיעים מהרשת, בוגרים שיוזמים בעצמם. במפגש האחרון למשל, אירוע שאליו מוזמנים כל חברי הרשת ובני זוגם, באנו לשמוע חברי רשת, שהרצו על מה שחשוב להם, קצת כמו הרצאה בסגנון טד.

 

"אני דיברתי על מגפת הבדידות ביפן ולמה זה מתפשט בעולם, עם מסר לעשות הכול כדי שלא יגיע אלינו. הצעתי את עצמי ואני מרגישה שהרווחתי: למדתי להציג את עצמי ולעמוד מול קהל. בהתחלה נלחצתי קצת, אבל קיבלתי המון כלים איך לבנות הרצאה ולהעביר בצורה מעניינת. הרגשתי שעברתי תהליך".

 

"יכולים להזיז את העולם יחד"

"מדובר ברשת שמחברת בין אנשים צעירים, מבריקים וחריפים", אומרת אסנת ירון, מנהלת "אסכולה", רשת הבוגרים של מרכז מדעני העתיד.

 

"מעבר להיותם מצטיינים, הם דוגמה חיה ל'מיטב הצעירים' במדינת ישראל. לא רק כי הם חכמים או רהוטים במיוחד, אלא בגלל שהם צעירים מעמיקים, נדיבים, יוזמים ואכפת להם מהחברה ומהסביבה. הראש על הכתפיים והלב מונח במקום הנכון.  יחד - הם יכולים להזיז את העולם".

 

"הרווחתי מכל העולמות"

נווה פורת, כיום בן 19, למד ב"אודיסאה" באוניברסיטה העברית פיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב, וכיום לומד תואר ראשון ושני בהנדסת נתונים בטכניון. "אני חושב שלימודים בגיל צעיר עוזרים לפתח אינטואיציה שנטבעת עמוק, וזה יתרון משמעותי, מלבד העניין כמובן. למדתי לנהל זמן, גם בגרות וגם אוניברסיטה, לשלב תחביבים, ואני מסוגל לחשוב בצורה טובה, לקלוט חומר".

 

נשמע מאתגר.

"הקושי העיקרי היה לשלב תוכנית עם מסגרות אחרות. היו שבועות שפתאום היו מחויבות בבית הספר, אוניברסיטה ומחנה בתנועת נוער, וזה דרש יותר הכנה. הסביבה לא תמיד הבינה מה אני לומד, אז עניתי שאני עושה קורסים באוניברסיטה".

 

מדעני העתיד - אסכולה (צילום: אלבום פרטי)
נווה פורת. צילום: סיון צדוק

למה חשוב שתהיה אסכולה לבוגרים המסיימים את התכניות?

"משקיעים בנו המון בפעילויות והעשרה. כרגע למשל אני מאוד ממוקד לימודים אבל ברור לי שבעתיד החברויות האלו יעזרו גם מקצועית. נוצרו קשרים חזקים, אנשים שאני יכול לטייל איתם ולצלול איתם. בנוסף, מעניין לשמוע על תחומים שונים, לא בהכרח התחומים שאנחנו לומדים.

 

"במפגש האחרון, למשל, דיברתי על מאבק חברתי שאני פעיל בו, המון נשק מיוצא לעולם, ללא פיקוח ולעיתים משמש טבח של בני אדם. הקבוצה שאני פעיל מנסה לקדם תיקון לחוק פיקוח שיכיל הגבלה על ייצוא נשק למדינות שמתבצע רצח עם".

 

ההשקעה משתלמת

"נטעו בנו המון סקרנות לתחום, כלים, לימודי מעבדה והתנסות עם חומרים. מאוד נהניתי מהאקדמיה", משתף אור הדס, בן 22, שסיים תואר ראשון בפיזיקה בתוכנית "אודיסאה" וכיום לומד לתואר שני בפיזיקה, תזה במדעי האטמוספירה.

 

"צריך המון להשקיע, אבל לי זה השתלם, עשיתי דברים מעניינים. הצלחתי לשלב גם ספורט במהלך הלימודים, הייתי שייט. בנוסף, החברים הטובים שלי הם מהתוכנית, אני נוסע איתם לחו"ל".

 

מדעני העתיד - אסכולה (צילום: אלבום פרטי)
אור הדס. צילום: סיון צדוק

איך מצליחים לשמור על קשר?

"התוכניות של היום נעשו גדולות עם השנים, מתווספים עוד בוגרים. אסכולה כרשת מאפשרת אפיק תקשורתי, גם עם אנשים שלא הכרנו, אנשים מעניינים ממקומות אחרים.

 

"בנוסף, יש הרבה תמיכה לשיבוצים בצבא, מלגות, כנסים, חיבורים מקצועיים. בכנס האחרון הרצתי על איך עובד חיזוי מזג אוויר והתפתחות התחום ב-40 שנים האחרונות, והענקתי לחברי הרשת ערך מוסף למורכבות היופי של התחום".

 

חלומות לעתיד?

"כרגע בעיקר לטייל חצי שנה ואז דוקטורנט. כמעט בטוח שאעשה מחקר או אקדמיה ואולי אשתלב בתעשייה".

 

 בשיתוף מדעני העתיד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלבום פרטי
"החברויות יעזרו גם מבחינה מקצועית"
צילום: אלבום פרטי
מומלצים