התגלה מאובן של טורף שחי לפני כחצי מיליארד שנה

בקנדה התגלה יצור מתקופת הקמבריון, שאורכו היה כ-30 ס"מ. לייצור היו טופרים בצורת מגרפה ופה בצורת אננס

פליאונטולוגים מהמוזיאון המלכותי של אונטריו ומאוניברסיטת טורונטו גילו מאובן של מין טורף, שחי לפני כחצי מיליארד שנה, במקום שבו היה באותה תקופה אוקיינוס. המאובן התגלה בפארק הלאומי קוטניי, שבהרי הרוקי הקנדים. המאמר פורסם אמש (יום ד') ב-Proceedings of the Royal Society B.

הדמיה (צילום: המוזיאון המלכותי של אונטריו)
הדמיה(צילום: המוזיאון המלכותי של אונטריו)

על-פי החוקרים, הטורף Cambroraster falcatus- שאורכו היה כ-30 ס"מ - היו טופרים הנראים כמו מגרפה ופה בצורת אננס בחלק הקדמי של הראש. החוקרים הוסיפו כי הדבר מראה בבירור את השונות של הקרובים הקדמונים של החרקים, הסרטנים, העכבישים וקרובי משפחותיהם.

ג'ו מויסיוק, מהמוזיאון המלכותי של אונטריו, שהוביל את המחקר שבו נבדק המאובן שכמעט נמצא בשלמותו, אמר כי "גודלו של הייצור היה מרשים עוד יותר בזמן שהיה חי, מכיוון שרוב בעלי החיים שחיו בתקופת הקמבריון היו קטנים יותר מהאצבע הקטנה שלך". Cambroraster falcatus היה קרוב משפחתו של הטורף העליון שחי במים באותה תקופה, "אך נראה שהוא ניזון בדרך שונה לחלוטין", אמר החוקר.

המאובן שהתגלה בקנדה (צילום: המוזיאון המלכותי של אונטריו)
המאובן שהתגלה בקנדה(צילום: המוזיאון המלכותי של אונטריו)

"הפה העגול ומלא השיניים של היצור - הוא סוג של פה שאינו קיים יותר, ומאפיין קבוצה של נכחדים של פרוקי רגליים", אמר ז'אן-ברנרד קארון, פליאונטולוג במוזיאון המלכותי. החוקרים סיכמו: "זה לא כל כך שונה מהסיטואציה שיש לנו כיום. יכול להיות שיש לנו שחקנים שונים. אבל בסך הכול, המערכות האקולוגיות מתפקדות בצורה דומה מאוד".

תקופת הקמבריון היא תקופה גיאולוגית, שהחלה לפני 545 מיליון שנה והסתיימה לפני 495 מיליון שנה. בתקופה זו התפשט הים באזורי היבשה. סלעי משקע התגבשו במים הרדודים שמעל היבשות לתלכיד (קונגלומרט) ועליו- אבני חול, סלעי טיט וסלעי גיר.

המאובן שהתגלה בקנדה (צילום: המוזיאון המלכותי של אונטריו)
המאובן שהתגלה בקנדה(צילום: המוזיאון המלכותי של אונטריו)

תקופת הקַמְבְּרִיוֹן מאופיינת בהופעה של שפע בעלי חיים וצמחים שהותירו עקבות מאובנים (במה שמכונה "התפוצצות של הקמבריון"). במקביל נכחדו בה צורות חיים רבות. סברה מחקרית מקובלת היא כי מגוון צורות החיים גם קודם לכן היה גדול ממה שניתן למצוא, אך אלה היו אורגניזמים חסרי-שלד, שרבים מהם לא הותירו עקבות מאובנים.

כל צורות החיים בקמבריון היו אורגניזמים החיים בים. עשרות אלפי מינים של רכיכות ובעלי שלד ימיים, בהם: טרילוביטים, ספוגיים, אלמוגים למיניהם, צדפות, ברכיופודים וקווצי העור. רבים מהאורגניזמים בתקופה זו היו חסרי חוליות בעלי שלד גירי. נראה כי השלד הגן עליהם מפני הקרינה האולטרה סגולה החזקה שהייתה בתקופה זו, בה האטמוספירה הייתה עדיין דלה באוזון, המגן מפני הקרינה.

צילום: המוזיאון המלכותי של אונטריו