שתף קטע נבחר

בזמן השריפה ופינוי הבתים: טייסת הכיבוי מקורקעת

14 מטוסי הכיבוי של טייסת "אלעד" לא יכולים לתת מענה לטיפול בשריפה ליד בית שמש בעקבות שימוש בדלק מזוהם. הטייסת צפויה לחזור מחר לפעילות מלאה. במערך הכיבוי אמרו: "בוצעו התאמות מבצעיות למתן מענה". אלביט: "הטייסת חזרה לכשירות בצהריים, קצר בתקשורת גרם לאי-הפעלתה"

לשריפת החורש שפרצה אחר הצהריים (יום ה') סמוך למושב בית מאיר ליד בית שמש לא הוזנקו מטוסי האייר טרקטור AT802 של טייסת הכיבוי "אלעד". הסיבה: קרקוע גורף של 14 מטוסי הטייסת בעקבות שימוש בדלק מזוהם בשבוע שעבר.

 

בגלל גודל השריפה והסכנה לרכוש, הוקפץ לסייע להשתלטות על הלהבות ליד המושב מסוק איירבוס של המשטרה, שאליו חובר התקן ייעודי ("באקט") להטלת מים על מוקדי בערה סמוך למבנים ורכוש.

מטוסי הכיבוי של טייסת "אלעד" (ארכיון) (צילום: אפי שריר) (צילום: אפי שריר)
מטוסי הכיבוי של טייסת "אלעד" (ארכיון)(צילום: אפי שריר)

במערך הכבאות אמרו ל-ynet כי טייסת הכיבוי צפויה לחזור מחר לפעילות מלאה, לאחר שהמטוסים עברו ניקוי של מערכות הדלק ובדיקה של המנועים.

 

"הטייסת צפויה לחזור לכשירות מלאה", נמסר ממערך הכבאות. "בינתיים בוצעו התאמות מבצעיות למתן מענה במקרה הצורך, כדוגמת תגבור מערך הקרקע והקפדה על יישום צו נציב הכבאות בדבר איסור הדלקת אש. אנו שבים וקוראים לציבור לגלות אחריות".

 

בשבוע שעבר נחשף ב"כלכליסט" כי בבדיקה שגרתית של המטוסים, התגלה זיהום במערכות הדלק של המטוסים שגרם להשבתת הטייסת.

שריפה שריפות מושב בית מאיר ליד בית שמש (צילום: כיבוי והצלה מחוז ירושלים)
מוקד השריפה ליד בית שמש. פועלים בלי מטוסי כיבוי(צילום: כיבוי והצלה מחוז ירושלים)

מטוסי הכיבוי, שטיסותיהן מאופיינות בתמרונים חדים, צלילות מגובה רב סמוך לגובה הקרקע וביצוע גיחות רבות לצורך הטלת חומר מעכב בעירה ומילוי המכלים, חייבים לפעול עם מנוע שפועל בצורה המקסימלית.

 

גורמי התחזוקה של הטייסת חששו שזיהום במערכת הדלק עלול לפגוע בתפקוד המנוע - דבר שהוביל מיד לקרקוע של הטייסת בשבוע האחרון.

 

טייסת "אלעד" נחנכה במאי 2011 בעקבות אסון השריפה בכרמל שבו נספו 44 בני אדם. היא קרויה על שמו של אלעד ריבן, נער שהתנדב בכיבוי אש ונספה באסון.

 

אתמול שלח השר לביטחון פנים גלעד ארדן מכתב בהול למנכ"ל אלביט, בצלאל מכליס, האחראי על טייסת הכיבוי, שבו מחה על תפקודה של אלביט. בין היתר כתב השר כי החברה לא העמידה חלופה מבצעית לטייסת המושבתת. "החברה מחויבת לבצע את שירותי כיבוי האש מהאוויר וחלה עליה חובה לדאוג לשמישות מערך הכיסוי האווירי באופן קבוע", כתב ארדן.

 

"קרקוע מטוסי הכיבוי בעקבות זיהום אין בו בכדי לפטור את החברה ממחויבותה ולאור חיוניות המערך חכיבוי אווירי במיוחד בעונה הנוכחית היה מצןפה מאלביט לכל הפחות להעמיד חלופה ראויה להפעלתו". בהמשך ציין ארדן כי "אנני יכול להבין הכיצד חברה עם רקורד בטחוני כו רחב מאפשרת הפרה כה בוטה של מחויבותה אשר יש בו כדי לסכן חיי אדם". במשרד לבטחון פנים אמרו כי בכוונתם לקנוס את אלביט על הפרת הסכמים.

 

אלביט: "הטייסת חזרה לכשירות בצהריים, קצר בתקשורת גרם לאי-הפעלתה"

בתוך כך, שוחח הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השר לביטחון פנים גלעד ארדן. השניים קבעו כי יש לוודא שטייסת הכיבוי פועלת בכשירות מלאה כבר מחר בבוקר. עד אז כוחות הכיבוי הקרקעיים ימשיכו לטפל בכיבוי השריפות. השניים סיכמו כי יש לבחון את אופן ההתקשרות עם חברת "אלביט" כדי שמקרה זה לא יישנה.

 

‏חברת אלביט, האחראית על הפעלת טייסת הכיבוי "אלעד", טוענת מנגד כי עדכנה בצהריים את כל הגורמים הרלוונטים שמטוסיה חזרו לכשירות מלאה החל מהשעה 15:15 וכי לא מן הנמנע שקצר בתקשורת היה זה שגרם לאי הפעלת הטייסת בשריפות.

 

איתמר אייכנר השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אפי שריר
מטוס של טייסת "אלעד"
צילום: אפי שריר
מומלצים