שתף קטע נבחר

חודש לאחר סגירתו: שדה דב הפך לאתר רפאים בשלבי הריסה

מגדל הפיקוח נטוש ומגולח מהמכשור האלקטרוני, במשרדים שוררת עזובה, ציוד מפורק זרוק בכל פינה כאילו המקום ננטש בחופזה. מסלול ההמראה ריק ממטוסים ואת מקומם תופסים כעת כלים כבדים שעוסקים בהריסתו. שדה התעופה של תל אביב, שהוקם לפני 81 שנה, הופך בימים אלה להיסטוריה

 

עזובה, ותחושה כאילו המקום ננטש בחופזה, בדחיפות. הרעש היחיד שמפר את הדממה מגיע מהטרקטורים ומהמשאיות שעוסקים בהריסת המסלול. כך נראה בסוף השבוע שדה דב בתל אביב, שהיה עד לא מזמן אתר חי ותוסס. למי שעוד היו לו אשליות, המראות מדברים בעד עצמם: שדה דב הוא היסטוריה, וזה סופי.

בכניסה למקום שבו היה שדה התעופה האזרחי עדיין קיימת עמדת שמירה, אבל השומר לא מונע מסקרנים להיכנס. בכניסה לשדה הצבאי השער פתוח לרווחה, ללא כל שמירה.

 

מברלין עד עטרות: שדות התעופה שהיו ואינם עוד

 

מסלול מס' 2103, שאורכו 1,741 מטרים, הומה. אבל לא משאון המטוסים הנוחתים והמריאים אלא מהרעש הנפלט ממנועי הכלים הכבדים שעוסקים בהריסתו. המחפרונים חורצים את משטחי האספלט, הבולדוזרים מסייעים – והערמות האדירות של רסק האבנים מועמסות על גבי משאיות. "עובדים, ובקצב", אומר מנהל העבודה טומי.

 

כדי למנוע מצב שבו כלי טיס כלשהו ינסה להתחכם ולנחות, החלה הריסת המסלול מהאמצע – לשני צדדיו. נוסף לכך הונחו לאורכו סלעים כבדים המשמשים מעין בריקדות. על חלק מהמסלול, שעדיין טרם נהרס, דוהרים בצהלות נערים רכובים על קורקינטים.

שדה דב הנטוש (צילום: דני שדה)
העבודות בשדה דב(צילום: דני שדה)

שדה דב הנטוש (צילום: דני שדה)
(צילום: דני שדה)
 

האתר נראה כאילו ננטש בהתראה מהירה. בפינות שונות עדיין זרוק ציוד, חלקו שמיש ותקין לחלוטין: חלקי מטוסים, מוטות גרירה, כיסאות, שולחנות ופרטי ריהוט שנראים ראויים לגמרי לשימוש.

 

המשרדים שקטים, עזובים, כמעט ריקים מציוד. באחד מהם נותר קומקום קפה, באחר מסמכים – לא ממש מעניינים. בחלק מהדלתות עדיין תקועים מפתחות. חלקן פורקו מציריהן, מוטלות על הרצפה לצד ערימות לכלוך ואשפה.

 

מגדל הפיקוח, הלב הפועם של שדה התעופה שבו, המו מכשירי הקשר ללא הפסקה, גולח מכל הציוד האלקטרוני, מהכבלים, מהמחשבים. נותר רק הריהוט, שממתין לפירוק.

שדה דב הנטוש (צילום: יואב יערי)
מגדל הפיקוח הנטוש(צילום: יואב יערי)

שדה דב הנטוש (צילום: יואב יערי)
(צילום: יואב יערי)
 

שדה דב הוקם בשנת 1938. לאורך עשרות השנים הללו נחתו בו והמריאו ממנו אינספור טיסות, אזרחיות וצבאיות, למקומות שונים ברחבי הארץ, ובעיקר לאילת. מהשדה יצאו גם טיסות רבות לחו"ל, בעיקר מטוסים פרטיים.

 

לפני כחודש, לאחר מחאה קולנית מצד תושבי אילת, שטענו כי סגירתו תפגע בכלכלת עירם באופן אנוש, נסגר השדה והטיסות לעיר הדרומית יוצאות מנתב"ג ונוחתות בשדה התעופה רמון. נתוני התקופה האחרונה מצביעים על כך שאכן נרשמה ירידה במספר הטסים לאילת. אבל המראות מסוף השבוע אומרים הכל וסוגרים פתח לאשליה שמשהו ישתנה: שדה דב הוא היסטוריה.

 

בשטחו אמורה לקום בתוך חמש עד 10 שנים שכונת מגורים עם כ-16 אלף יחידות דיור. התושבים יהנו מקרבה לים וכן מהמסלול הירוק של הרכבת הקלה, שצפוי לעבור שם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני שדה
העבודות בשדה דב
צילום: דני שדה
מומלצים