שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הגיל להתחיל: המחקר מוכיח לא מאוחר ללמוד
    לאורך השנים חלקנו מוותרים על הזדמנויות להעשרת הידע, מכל הסיבות הלא נכונות. המחקרים הבאים מוכיחים – להשכלה אין גיל והזמן להתחיל הוא ממש עכשיו
    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

    לא להפסיק ללמוד - בשביל הבריאות. אנשים צעירים לומדים דברים חדשים מדי יום, הן במוסדות הלימוד הפורמאליים והן בשעות הפנאי שלהם. בגיל מסוים תהליכי הלמידה מאבדים ממקומם המרכזי בחיינו, ובמקרים רבים אנשים מבוגרים בוחרים שלא להיחשף לאפשרויות למידה חדשות.

     

    הטענה היא שאדם צעיר תופס דברים במהירות ולכן "המוח שלו מותאם ללמידה", בשעה שאנשים מבוגרים יותר מתקשים לרכוש כישורים או מידע חדש ולכן ישנם כאלה שמפסיקים לנסות.

     

    עוד במדור 60 פלוס:

    כשהתשוקה משתנה בגיל השלישי: 7 כלים להתמודדות

    5 הסיבות לכך שאימון עם חבר יעיל הרבה יותר

    רעיונות ייחודיים למתנות שהנכדים ישמחו לקבל

     

    לא לזלזל ביכולת ללמוד בגיל מבוגר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לא לזלזל ביכולת ללמוד בגיל מבוגר(צילום: shutterstock)
     

    שינוי תנאים כדרך ללמידה בגיל המבוגר

    מחקרים מהשנים האחרונות מוכיחים כי מדובר בתמונה חלקית ואף שגויה. ממצאיהם מעלים כי אמנם ישנם חושים שאכן נפגעים עם הגיל בתהליך טבעי, אבל הביצועים הקוגניטיביים לעומת זאת, נותרים בעינם. במחקרים שערך פרופ' בועז בן דוד מבית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה, נמצא כי קשיים מרכזיים בהם נתקלים אנשים בגיל השלישי בכל הנוגע ללמידה, קשורים בשינויים בראייה או בשמיעה ולא בירידה באינטליגנציה.

     

    באחד מהמחקרים הוא דימה לקבוצת סטודנטים באוניברסיטת טורונטו פגיעה בראייה שמזוהה עם הגיל המבוגר. הוא רשם את המילה 'כחול' בגופן בגוון אדום שאותו דילל, וביקש שיאמרו מה המילה שהם רואים. מכיוון שעם השנים היכולת לראות צבעים יורדת, אנשים מבוגרים עלולים להתקשות בקריאת מילים שרשומות בצבעים מסוימים. דילול הצבע במהלך הניסוי גרם גם לסטודנטים להתקשות בקריאת המילה, ולכן לציין את הצבע שהם רואים במקום את המילה עצמה.

     

    פרופ' בן דוד הסיק כי אנשים מבוגרים עלולים לחשוב שהם סובלים מפגיעה ביכולות הקשב, בשעה שבסך הכל מדובר בקשיים פיזיים. שינויים בסביבת הלמידה והתאמתם לאותם קשיים, החל מגודל האותיות ועד לשמירה על סביבה שקטה, יכולים להוביל לשיפור בתוצאות.

     

    זוכרים, אבל לא מאמינים בעצמם

    מחקרים נוספים העלו כי אחד מאתגרי הלמידה הבולטים של אנשים בגילאים מתקדמים קשור דווקא לאובדן הביטחון העצמי שלהם. שורת מחקרים שערכה הפסיכולוגית הקוגניטיבית ד"ר דינה טורון מאוניברסיטת צפון קרולינה, העלו כי אנשים בגיל 60 ומעלה מרבים לזלזל בכוחו של הזיכרון שלהם, מה שמוביל אותם להרגלים שליליים בבואם לבצע מטלות יומיומיות.

     

    באחד ממחקריה נתבקשו הנבדקים לבצע שורה של חישובים, שחלקם חזרו על עצמם מספר פעמים. המשתתפים הצעירים שזיהו שמדובר בחישוב שכבר ערכו, נזכרו בתשובתם הקודמת והשתמשו בה כדי לחסוך זמן. המשתתפים המבוגרים יותר לעומת זאת, העדיפו לבצע את החישוב מההתחלה בכל פעם מחדש. ממעקב אחר דרכי פעולתם נראה שרובם דווקא זכרו את התשובות, אבל פשוט נרתעו מלהסתמך עליהן.

     

    טורון מצאה שההרגל של הימנעות מלהסתמך על הזיכרון מגביל גם את הביצועים הקוגניטיביים של אנשים מבוגרים בפעילויות שגרתיות.

     

    כך למשל הם יעדיפו לעיין מספר פעמים בהוראות במתכון שהם מכירים, למרות שהרכיבים זכורים להם היטב. ועם זאת, מהמחקרים עלה שניתן לגרום לאנשים גם לסמוך על עצמם מחדש.

     

    הצלחה במשימות וקבלת משוב חיובי לאורך המחקר, עזרו למשתתפים המבוגרים לצבור ביטחון בזיכרון שלהם. כתוצאה מכך, הם הצליחו לגשת למשימות המשך ביעילות רבה יותר.

     

     

    המאמר המלא הוא חלק מהבלוג "מעניין פה" מבית מגדלי הים התיכון. העוסק בתחומי החיים השונים של בני הגיל השלישי 

     

     

    עוד בבלוג - "הפרלמנט", צפו מה קורה ששואלים אותם על הנכדים:

     

     

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים